Gangguan ketika solat ~ #JMBELOG Gangguan ketika solat - #JMBELOG

Gangguan ketika solat


Gangguan ketika solat / Apalagi pekerjaan setan selain menggoda manusia di bumi ini. Apapun aktifitas yang kita lakukan maka sebaiknya kita mengawali semua itu dengan doa. Paling tidak dengan mengucap basmallah, maka kita sudah membentengi diri kita dari godaan setan yang tekutuk. Karena setan tidak akan berhenti menggoda manusia sampai hari kiamat tiba, maka kita harus benar-benar membentengi hati kita dengan iman agar tak tergoda oleh bujuk rayu setan.

Apa saja jenis godaan dan gangguan-gangguan setan tersebut? Berikut 10 gangguan yang dilakukan setan saat manusia shalat,

1. Ada perasaan was-was, saat melakukan takbiratul ihram kurang yakin


Saat mulai membaca takbiratul ihram “Allahu Akbar”, bila kita ragu apakah takbir yang kita lakukan itu sudah sah atau belum sah. Kemudian kita langsung mengulanginya lagi dengan membaca takbir, Peristiwa itu terus menerus terulang, terkadang sampai imamnya hampir ruku’.

Ibnul Qayyim berkata, “Termasuk tipu daya syaitan yang banyak menggangu mereka adalah was-was dalam bersuci (berwudhu) dan niat atau saat takbiratul ihram dalam sholat”. Was-was itu membuat mereka tersiksa dan tidak nyaman.

2. Tidak bisa konsentrasi dalam membaca bacaan shalatSahabat Rasulullah SAW yaitu ‘Utsman bin Abil ‘Ash datang kepada Rasulullah dan mengadu.

“Wahai Rasulullah, sesungguhnya syaitan telah hadir dalam sholatku dan membuat bacaanku salah dan rancu”. Rasulullah SAW menjawab, “Itulah syaitan yang disebut dengan Khinzib. Apabila kamu merasakan kehadirannya, maka meludahlah ke kiri tiga kali dan berlindunglah kepada Allah SWT. Aku pun melakukan hal itu dan Allah SWT menghilangkan gangguan itu dariku”. (HR. Muslim)

3. Sampai jumlah rakaat-pun kita lupa.Abu Hurairah r.a berkata.

“Sesungguhnya Rasulullah SAW telah bersabda, “Jika salah seorang dari kalian sholat, syaitan akan datang kepadanya untuk menggodanya sampai ia tidak tahu berapa rakaat yang ia telah kerjakan. Apabila salah seorang dari kalian mengalami hal itu, hendaklah ia sujud dua kali (sujud sahwi) saat ia masih duduk dan sebelum salam, setelah itu baru mengucapkan salam”. (HR Bukhari dan Muslim)

4. Memikirkan hal - hal keduniawian

eeehm...enaknya daging ayam ini...

Pernahkah anda mengingat hal-hal yang mungkin penting tapi sudah lama terlupa. Tiba-tiba saat shalat malah ingat.

Abu Hurairah r.a berkata:

“Rasulullah SAW bersabda, “Apabila dikumandangkan adzan sholat, syaitan akan berlari seraya terkentut-kentut sampai ia tidak mendengar suara adzan tersebut. Apabila muadzin telah selesai adzan, ia kembali lagi. Dan jika iqamat dikumandangkan ia berlari. Apabila telah selesai iqamat, dia kembali lagi. Ia akan selalu bersama orang yang sholat seraya berkata kepadanya, ingatlah apa yang tadinya tidak kamu ingat! Sehingga orang tersebut tidak tahu berapa rakaat ia sholat”. (HR Bukhari)

5. Shalat dengan tergesa-gesaKarena sedang dikejar deadline, jadi kerjaanya numpuk. Shalatpun jadi tergesa-gesa. Pernah mengalami hal ini? Atau bahkan sering?

Ibnul Qayyim berkata.

“Sesungguhnya ketergesa-gesaan itu datangnya dari syaitan, karena tergesa-gesa adalah sifat gegabah, asal dan sembrono yang menghalang-halangi seseorang untuk berperilaku hati-hati, tenang dan santun serta meletakkan sesuatu pada tempatnya. Tergesa-gesa muncul karena dua perilaku buruk, yaitu sembrono dan terburu-buru sebelum waktunya”.

Tentu saja bila sholat dalam keadaan tergesa-gesa, maka cara pelaksanaannya asal. Asal mengerjakan, asal selesai dan asal jadi. Tidak ada ketenangan atau thuma’ninah.

Pada zaman Rasulullah SAW ada orang sholat dengan tergesa-gesa. Akhirnya Rasulullah SAW memerintahkannya untuk mengulanginya lagi karena sholat yang telah ia kerjakan belum sah.

Rasulullah SAW bersabda kepadanya.

“Apabila kamu sholat, bertakbirlah (takbiratul ihram). Lalu bacalah dari Al-Qur’an yang mudah bagimu, lalu ruku’lah sampai kamu benar-benar ruku’ (thuma’ninah), lalu bangkitlah dari ruku’ sampai kamu tegak berdiri, kemudian sujudlah sampai kamu benar-benar sujud (thuma’ninah) dan lakukanlah hal itu dalam setiap rakaat sholatmu”. (HR Bukhari dan Muslim)

“Sejahat-jahat pencuri adalah yang mencuri dari shalatnya”. Para sahabat bertanya, “Wahai Rasulullah, bagaimana mencuri dari sholat?”. Rasulullah berkata, “Dia tidak sempurnakan ruku dan sujudnya” (H.R Ahmad)

6. Sering melakukan hal-hal diluar gerakan shalatDahulu ada seorang sahabat yang bermain kerikil ketika sedang tasyahud. Ia membolak-balikkannya. Melihat hal itu, maka Ibnu Umar segera menegurnya selepas solat:

“Jangan bermain kerikil ketika sholat karena perbuatan tersebut berasal dari syaitan. Tapi kerjakan seperti apa yang dikerjakan Rasulullah SAW”. Orang tersebut bertanya, “Apa yang dilakukannya?” Kemudian Ibnu Umar meletakkan tangan kanannya diatas paha kanannya dengan jari telunjuk menunjuk ke arah kiblat atau tempat sujud. “Demikianlah saya melihat apa yang dilakukan Rasulullah SAW”, kata Ibnu Umar. (HR Tirmidzi)

Imam Ibnu Al-Utsaimin menjelaskan,

Jika gerakan yang banyak tersebut dilakukan secara terpisah-pisah maka tidak membatalkan sholat. Namun bukan main-main seperti hadist diatas. Jika ia bergerak tiga kali pada raka’at yang pertama, kemudian bergerak lagi tiga kali di rakaat kedua, kemudian bergerak tiga kali juga di rakaat ketiga, dan bergerak juga tiga kali di rakaat keempat, maka jika seandainya gerakan-gerakan ini digabung tentunya banyak gerakannya, akan tetapi tatkala gerakan-gerakan tersebut terpisah-pisah maka jadi sedikit jika ditinjau pada setiap rakaat masing-masing, dan hal ini tidak membatalkan sholat. (Syarhul Mumti’ 3/351).

7. Menengok ke kanan dan ke kiri Dengan sadar atau tidak

Saat shalat melihat ke kiri atau ke kanan, itulah akibat godaan syaitan penggoda. Karena itu, setelah takbiratul ihram, pusatkan pandangan pada satu titik. Yaitu tempat sujud. Sehingga perhatian kita menjadi fokus dan tidak mudah dicuri oleh syaitan. Dalam sebuah hadits yang diriwayatkan oleh Aisyah r.a, ia berkata:

“Saya bertanya kepada Rasulullah SAW tentang hukum melihat ketika sholat”. Rasulullah SAW menjawab, “Itu adalah curian syaitan atas sholat seorang hamba”. (HR Bukhari)

8. Menguap dan mengantuk


Rasulullah SAW bersabda:

“Menguap ketika sholat itu dari syaitan. Karena itu bila kalian ingin menguap maka tahanlah seboleh mungkin”. (HR Thabrani).

Dalam riwayat lain Rasulullah SAW bersabda:

“Adapun menguap itu datangnya dari syaitan, maka hendaklah seseorang mencegahnya (menahannya) selagi boleh. Apabila ia berkata ha… berarti syaitan tertawa dalam mulutnya”. (HR Bukhari dan Muslim)

9. Bersin berkali-kali dalam shalat, Syaitan ingin menggangu kekhusyu’an sholat dengan bersin sebagaimana yang dikatakan Abdullah bin Mas’ud:

“Menguap dan bersin dalam sholat itu dari syaitan” (Riwayat Thabrani).

Ibnu Hajar mengomentari kenyataan Ibnu Mas’ud: “Bersin yang tidak disenangi Allah SWT adalah yang terjadi dalam solat sedangkan bersin di luar sholat itu tetap disenangi Allah SWT. Hal itu tidak lain karena syaitan memang ingin menggangu sholat seseorang dengan berbagai cara”.


10. Rasanya ingin buang angin

Rasulullah SAW bersabda :

“Apabila salah seorang dari kalian bimbang atas apa yang dirasakan di perutnya apakah telah keluar sesuatu darinya atau tidak, maka janganlah sekali-kali ia keluar dari masjid sampai ia yakin telah mendengar suara (keluarnya angin) atau mencium baunya”. (HR Muslim)

Hal-hal diatas adalah beberapa gangguan setan saat kita sedang shalat. Namun tidak menutup kemungkinan kita merasakan hal lain yang sekiranya mengganggu konsentrasi shalat kita. Namun benar atau tidaknya hal diatas, semua kebenaran hanya dari Allah. Wallahu a’lam bis showab. Jadi kami menerima kritik dan saran dari pembaca.

Sumber: Wajib Baca

Kredit : sehinggit.blogspot.my

1 comment:

Disclaimer:
Assalamualaikum ! Salam sejahtera ! Segala komen adalah tanggungjawab anda sendiri. ~ "Note : Ada artikel yang JM perkongsikan dari hasil blog lain. Sila rujuk sumber / kredit pada akhir artikel ya." Terima kasih.

JUST SHARING STORIES "I am not blogger I just follower"

Labels

AGAMA AKU AL-QUR'AN AL-QUR'AN DAN TERJEMAHAN ALEXA ARTIS BABBLE BLOG CATEGORY DRAMA FACEBOOK FIKIRKANLAH FILEM PENDEK FOLLOW FORD FREE FRIDAY FURSAN GADIS AIR MINERAL GADIS BIMBO GAJI GAMBAR GAMBARAN SYURGA GAMMA 1 GARAM GELARAN ADIK BERADIK GENIUS GIF GIF FACEBOOK COMMENTS GIPHY GLITTER GOOGLE GOSSIP GURU TAMPAR MURID HADIAH MISTERI HADIS HAFIZ & ADIRA HAFIZ SUIP HAMIL 4 BULAN HARAPAN HARGA DIRI HARGA MINYAk NAIK HARGA TURUN HARGAI HARI RAYA 2017 HARI TERAKHIR SEORANG BANDUAN HARI-HARI BULAN ISLAM PANDUAN MENURUT IMAM JAAFAR AS-SODIQ A.S HATI HIBURAN HIDUP SEGAN MATI TAK MAHU HIKMAH HINDUSTANT HUJAN HUKUM INAI LUKIS DI TANGAN HUKUM MEMOTONG RAMBUT HUTANG IBU IBU MUDA IDEA IKHLAS MERINDU IKLAN IKLAN RAYA IKLAN TM ILMIAH ILMU IMAM BUKHARI IMAN IMAN FARRAR INCOME INDIA INDRA AL FIRDAUS INFO INFORMASI INGATAN INSTAGRAM INSURANS INTERNET IQ TINGGI IRI HATI ISLAM IZARA AISHAH JAGALAH SOLAT JALAN TAR JALAN UTAMA SUNGAI ULAR DITUTUP MULAI 4 DISEMBER JANA PENDAPATAN JANGAN MAIN TELEFON DALAM MASJID JANGAN MENGHUKUM ORANG LAIN JAWATAN KOSONG JAWATAN KOSONG KERAJAAN DAN SWASTA 2017-2018 JERITAN BATINKU JOGET ABAH JPJ JUALAN CUTI SEKOLAH JUARA LAGU 1990 JUMAAT KAD KISS KAD RAYA KAD RAYA ANIMASI KAIN TELEKUNG LAMBANG KRISTIAN KAJIAN KALENDER 2018 KAMU KAMUS BAHASA MELAYU KAMUS PELAJAR EDISI KEDUA KARTUN KARTUNIS KASIH KASIH LEBARAN KASIH PADAMU KASIH SAYANG KEAJAIBAN ALAM KEBAHAGIAAN KEBAKARAN KEBERSIHAN KEBESARAN ALLAH KEDAI KAIN RAKYAT 1MALAYSIA KEHIDUPAN KEINSAFAN DIRI KEK KEK BATIK KEK COKLAT KEK MILO VIRAL KEK OREN KELUARGA KEMATIAN KEMBALI KEMBAR 9 KEMBAR 9 MENINGGAL KENANGAN MANIS ROCK KAPAK KENDERAAN KERAJAAN KERJA KOSONG RESEPI KESIHATAN KETENANGAN KFC KHAMIS KHUSNUL KHOTIMAH KILAT KISAH KISAH NABI KISAH RM1 DAN RM100 KLIK DENGAN BIJAK KOLEKSI LAGU RAYA KLASIK KPDNKK KREATIF KU RELAKAN DIKAU PERGI KUALA LUMPUR 2017 KUASA ILAHI KUCING KUCING BIJAK KUCING HAMIL KUCING PINTAR KUCING SARAT HAMIL PERGIKLINIK SENDIRI KUIH KULIM KUMPULAN MUTIARA LABEL LACTEATKIES COOKIES PROMOTION LAGU LAGU IBU LAGU LAMA LAGU RAYA LARANGAN WANITA MENGHANTAR JENAZAH SUAMINYA KE KUBUR LARIS LAWAK LAYU DI HUJUNG MEKAR LELAKI LESEN LIRIK LAGU LISTERINE LIVE LOMPAT JAUH LOVE LOVE OF MY LIFE LUAR NEGARA LUKISAN MAHER ZAIN MAHRAM MAK CIK PENJUAL REBUNG MAKANAN MAKLUMAT KATA MAKSUD XOXO MALAM LAILATUL QADAR MALAYSIA MAN KHAN MANJO MANUSIA MUDAH LUPA MASAKAN MAXIS MAXIS ONE PRIME MELAMAR RINDU MELAYU MELLY GOESLAW MENARA GRENFELL LONDON MENARA GRENFELL LONDON TERBAKAR MENCARI SESUAP NASI MENGANDUNG 9 BULAN MERAJUK MERAYU MIMPI BASAH MINYAK MISHA OMAR MISTERI MOHAWK MOHD ZAKI YAMANI AZMAN MONDAY MONOLOQUE MOTIVASI MOTOSIKAL BERPAYUNG MRSM MUDAHNYA KAU BERUBAH MUHAMMAD ZIYAD ZOLKEFLI MUNGKIN MUSLIM MENJADI PENYELAMAT MUTIARA MUZIK MUZIK 32 MyEG NABI NABI MUHAMMAD SAW NAJIS MANUSIA NAJWA LATIF NASA NASI GORENG NASIHAT NERAKA NILAI NILAI DIRI NOAH NOSTALGIA NOTA HATI NOVEL ONLINE NOVELIS NOVEMBER NUFFNANG OCTOBER OKAY OKID OMBAK RINDU OPAH DOT COM OPICK OST TITIAN KASIH P.RAMLEE PAGEVIEW PAKEJ UMRAH PANTUN PEARL PEKERJAAN PELABURAN MARA PELAJAR CEMERLANG PELAKON PELENGKAP HIDUPKU PELIK PELUANG PEKERJAAN PELUANG PENDAPATAN PELUKIS PEMENANG CLEVER GIRL 2017 PEMENANG SEGMEN PENDIDIKAN PENGAJARAN PENGAJARAN BUAT IBU BAPA PENGETAHUAN PENGHABISAN STOK PENGHUNI LANGIT PERTAMA HINGGA KE TUJUH PENGOMEN TEGAR BULANAN PENGORBANAN PENJAGAAN RAMBUT PENULIS PENULIS HAROKAT DAN TITIK PADA MUSHAF AL -QURAN PENYANYI PERASAAN PERINGATAN PERJUANG KANSER PERKAHWINAN PERKAHWINAN TAUKE JAMBU PERKONGSIAN PERNIAGAAN ONLINE PERSAHABATAN PERTAMA KALI DI AIDILFITRI PESAKIT MISTERI PESAN IBU PESAWAT PESTA PESTA ORKID DAN FLORA - BMC VENTURE PETROL PETUA PHOTOGRAPHY PIDM PILIHAN PILIHAN PEMBACA PING POKET KOSONG POKOK SENA TASIK GELUGUR POLIGAMI POPULAR POST POSITIF POTONGAN KERTAS POTRET PROMOSI PUASA PUASA SUNAT SYAWAL PUTAR DAN KETAHUI PUTERA BAND QADHA PUASA RAMADHAN QUEEN RABITHAH RABU RADIO RAGAM RAHSIA HAFAZAN DR ZAKIR NAIK. DR ZAKIR NAIK RAHSIA SOLAT RAHSIA SUJUD RAHSIA SUJUD KETIKA SOLAT RAISHA RAMADHAN RAMLEE AWANG MURSHID RASA RASULULLAH RASULULLAH MELARANG POTONGAN RAMBUT SEPERTI INI RAWAT BUASIR RAYA RAYA DI TEMPAT KERJA REAL SPIN REBUNG RECENT POSTS RESEPI RESTU RAMADHAN REVIEW BLOG REZEKI RIBUT RINTIHAN RINDU RIO RM1 ROH JASAD BERPISAH ROH KEMBALI ROYAL RUMAH MEWAH SABAH SABAHAN BLOGGER SABTU SAHABAT SAKIT BELAKANG SAKIT TENGKUK SALONPAS SALT SAMAN SAMPAI LANGIT SANTAI SAPS SATAY SATAY AYAM GORENG SATURDAY SAYANG SEBENARNYA.MY SEDEKAH SEDIH SEGMEN SEGMEN TAMAT SEJADAH PANJANG SEJARAH PUASA SEKOLAH SELAGI ADA WAKTU SELAMAT HARI RAYA AIDILADHA 2017 SELANGOR SELEBRITI SELFIE SELFISH SELUAR JEANS MAHAL SEMAKIN RINDU SEMANGAT YANG HILANG SEMASA SEO SEPARUH AKHIR SEMI FINAL MUZIK MUZIK 32 SEPI SEPTEMBER SEPULUH MALAM TERAKHIR SERAM SIAPA IMAM BUKHARI SIAPAKAH SEBENAR P. RAMLEE SIFAT 20 SINAR FM SINOPSIS SISTEM GURU ONLINE SISTEM KOMUNIKASI MALAYSIA SITEMAP SITI NOOR RADIAH ISMAIL SITI NORDIANA SITI NURHALIZA SLIP DISC SMS SMULE SOFEA SOLAT SOLAT SUBUH STORY SUFIAN SUHAIMI SUKA DUKA SUKAN SUKAN PARALIMPIK DI RIO DE JANEIRO SUKAN SEA 2017 SUKATAN SUKATAN BAHAN-BAHAN SUKATAN MAKANAN SULTAN SULTAN KEDAH YANG BARU SUMBER SUMPAH CINTAKU SUNGGUH MENCINTA SUNNAH SUNNAH NABI SUNNAH RAMADHAN SURAH AD-DHUHA SURAH AL-BAQARAH SURAH AL-IKHLAS SURAH AL-MUMTAHANAH SURAH AN-NISA SURAH AN-NUR SURAH MUHAMMAD SWASTA SWIFT CODE SYAABAN SYAFA WANI SYAWAL SYUKUR SYURGA SYURGA DI BAWAH TAPAK KAKI IBU TAB MANDI TAFSIR MIMPI TAJUL TAKBUR SEORANG ISTERI TAKKAN PIASH TAMAN RASYIDAH UTAMA TAN SRI TENKU SALLEHUDDIN TANDA DAHI HITAM TANDA PENYAKIT TAPAK TANGAN TARIKH BAIK TASIK MISTERI TAUFAN TAYAMUM TAYAR TAZKIRAH TEKNOLOGI TELEFILEM TEMPAT KERJA TEMPLATE TEMUDUGA TERBUKA TERKINI TERSENTUH HATI TERSIKSA TERUS MENCINTAI TERUS MENCINTAIMU THOMAS ARYA THURSDAY TINGGI BERAT BADAN IDEAL TIPS TNB TOMBIRUO: PENUNGGU RIMBA TONTON TOP TEN TRANSIT TERAKHIR TRAVEL TUESDAY TUJUH LAPISAN LANGIT TUTORIAL TV3 TV9 UBAT UCAPAN UCING KADAYAN UMMI UMRAH UPIN & IPIN UPSR 2017 USAH MERUNGUT USTAZ AZHAR IDRUS USTAZ DON DANIYAL USTAZ SYAMSUL DEBAT VICK VAPORUB VIDEO WAJAH BLOG WALI BAND WANI HASRITA WANITA WANITA DAN SWAFOTO WANNS AHMAD WASILAH KASIH WEBE WEDNESDAY WHATSAPP WHATSAPP GROUP WHATSAPP TAK PERLU SAVE NO TELEFON WINGS WOMEN WORLD WOWAPP XOXO YAZID AZAHAM YOUTUBE ZIKIR ZULHIJJAH 1438

About Me

My photo