Adakah sisa tersebut dibuang begitu saja di angkasa ?


Sebagai penumpang pesawat, anda mesti pernah terfikir ke mana sisa tandas pesawat dibuang? Atau pernah terfikir adakah sisa tersebut dibuang begitu saja di angkasa ketika pesawat sedang terbang? Hehe.

Tandas pesawat atau biasa disebut dengan lavatory biasanya mempunyai teknologi khusus. Semenjak lebih dari 30 tahun, pesawat meggunakan tandas bersistem penghisap. Ia bertujuan bagi mengurangkan air sekaligus menurunkan berat muatan.

Dari penghisap itu, najis akan disalurkan ke sebuah tangki berkapasiti 757 liter yang berada di badan pesawat. Teknologi khusus pada tandas pesawat ini menggunakan najis yang dibuang menjadi beban tambahan bagi pesawat.

Ketika penerbangan, sisa tandas itu tidak boleh dibuang begitu saja dari angkasa. Ini kerana terdapat kunci keselamatan tangki yang hanya boleh dibuka dari luar pesawat.




Tangki tandas itu biasa dibersihkan oleh petugas khas semasa pesawat berada di Apron iaitu tempat 
pesawat mengisi bahan bakar, menurunkan, dan mengambil penumpang. Jadi, sewaktu perjalanan 
udara, kita terbang bersama najis penumpang pesawat.

Kredit : laicikang
loading...

Share this :

Previous
Next Post »
0 Comments

Disclaimer:
Assalamualaikum ! Salam sejahtera ! Segala komen adalah tanggungjawab anda sendiri. ~ "Note : Ada artikel yang JM perkongsikan dari hasil blog lain. Sila rujuk sumber / kredit pada akhir artikel ya." Terima kasih.

JUST SHARING STORIES "I am not blogger I just follower"

Followers