GAMBARAN KEHIDUPAN SYURGA YANG PENUH DENGAN KENIKMATAN ~ #JMBELOG GAMBARAN KEHIDUPAN SYURGA YANG PENUH DENGAN KENIKMATAN | #JMBELOG
Comments

GAMBARAN KEHIDUPAN SYURGA YANG PENUH DENGAN KENIKMATAN

Posted by at June 02, 2017 Read our previous post
Assalamualikum. Salam Ramadhan 07 1438H. 
Gambar Hiasan
GAMBARAN KEHIDUPAN SYURGA YANG PENUH DENGAN KENIKMATAN / Allah telah menjanjikan syurga untuk hamba-Nya yang beriman, bertakwa, rajin melaksanakan ibadah, berbuat baik serta sentiasa mentaati serta mengikuti syariat Rasulullah SAW.
Persoalannya, bagaimana keterangan kehidupan syurga yang telah dijanjikan-Nya?
Pada umumnya, hidup di syurga penuh dengan kesenangan serta kebahagiaan di dalamnya. Tiada orang yang mempunyai rupa buruk, tiada orang tua, wajah semua penduduknya memancarkan sinar kebahagiaan.
Di dalam syurga akan tidak kedinginan atau kepanasan. Di luar, di syurga sentiasa sejuk serta fresh dikelilingi sumber mata air yang mengalir indah.
Untuk lebih perincian, mari semak penjelasan keterangan kehidupan syurga menurut Al-Quran dan hadis.
1. Kehidupan di syurga aman serta Abadi
Dalam surah Ad-Dukhan ayat 51-57 diterangkan orang yang bertakwa bakal dimasukkan ke dalam syurga. Didalam syurga mereka tidak akan pernah rasa mati. Setelah itu Allah memberi kurnia kepada mereka sehingga dapat terlepas dari siksa api neraka. Serta apa yang mereka perolehi itu adalah satu kemenangan yang besar.
2. Kehidupan di syurga penuh dengan kedamaian
Dalam surah Al-Hijr ayat 45-48 diterangkan sebenarnya orang yang bertakwa bakal dimasukkan ke dalam syurga dengan rasa aman serta sejahtera. Allah bakal menyingkirkan semua rasa dendam yang ada pada hati penduduknya, semua masyarakat syurga bersaudara, mereka akan tidak rasa penat serta akan tidak di keluarkan darinya.
3. Masyarakat syurga hidup dengan semua keindahan, kemewahan serta semua perhiasan
Dalam surah Al-Kahfi ayat 30-31 diterangkan Allah akan tidak mensia-siakan pahala orang yang mengerjakan amal kebaikan. Mereka bakal memperoleh syurga Adn. Di dalamnya ada sungai-sungai yang mengalir di bawahnya. Diluar, mereka akan di beri perhiasan gelang emas serta mereka bakal menggunakan baju hijau yang diperbuat dari sutera halus dan tidak tipis.
4. Rezeki yang tiada tandingan
Dalam surah Shaf ayat 49-54 diterangkan bahawa beberapa orang yang bertakwa bakal peroleh kehormatan serta tempat yang baik iaitu syurga. Di dalamnya mereka bakal memperoleh buah-buahan yang banyak dan mereka bakal duduk berbaring di atas pelamin masing-masing. Rezeki yang tiada habisnya.
5. Sentiasa diberi kesenangan, tiada kesulitan
Ada satu mata air syurga yang bakal diberikan pada beberapa orang yang mendekatkan diri pada Allah. Sedang beberapa orang yang berbuat baik bakal di beri air sejuk serta hangat yang aromanya wangi. Diluar, ketika mahukan menuai buah-buah yang ada di syurga, buah-buahan itu bakal mendekatkan pada beberapa penghuni syurga serta bebas untuk memilihnya. Begitu juga apabila mereka menginginkan makanan atau minuman, jadi bakal dibentangkan pada mereka makanan serta minuman enak serta lazat yang mengundang selera. Didalam syurga, beberapa penghuninya akan tidak memperoleh kesulitan sedikitpun. Apa yang dikehendaki bakal begitu mudah untuk diperoleh.
6. Sentiasa dalam keadaan bersih, sihat, tampan dan wangi
Keadaan beberapa penghuni syurga bersih, tampan serta bersinar. Mereka bakal sentiasa muda serta bajunya tak pernah lusuh. Setelah itu, mereka juga akan tidak sakit, meludah, kurang ajar, buang air kecil serta buang air besar. Mereka abadi didalam syurga sentiasa dalam keadaan bersih, sihat, tampan serta wangi.
Rasulullah SAW bersabda: “Seruan di syurga bakal ada seseorang penyeru yang berkata sebenarnya ketika ini tibalah waktu kalian sihat walafiat serta tidak menanggung derita sakit selama-lamanya. Pada masa ini tibalah waktu kalian hidup serta tak mati selama-lamanya. Pada masa ini tibalah masa kalian tetaplah muda serta tak tua sepanjang masa. Pada masa ini tibalah waktunya untuk kalian bersenang-senang serta tak sengsara selama-lamanya “(HR. Muslim).
Kredit : Suara Media
Sumber: pusatmediaonlinepost.com

No comments:

Post a Comment

Disclaimer:
Assalamualaikum ! Salam sejahtera ! Segala komen adalah tanggungjawab anda sendiri. ~ "Note : Ada artikel yang JM perkongsikan dari hasil blog lain. Sila rujuk sumber / kredit pada akhir artikel ya." Terima kasih.

JUST SHARING STORIES "I am not blogger I just follower"

© #JMBELOG is powered by Blogger - Template designed by Stramaxon - Best SEO Template