DIDIK ANAK MENJADI HAMBA ~ #JMBELOG DIDIK ANAK MENJADI HAMBA - #JMBELOG

DIDIK ANAK MENJADI HAMBA

Ibu : Dina...Dini...nak makan ape?
Dina : Dina nk mkn mi goreng
Dini : Dini nk mkn mi kari
Tudiaaaa...mak ambk oder kt anak dara diaaaa
DIDIK ANAK MENJADI HAMBA AGAR IBUBAPA TDAK MELAHIRKAN TUAN*"
Acap kali kita terlihat. Si ibu bersusah payah mengemas rumah, mengemas bilik, menyapu sampah, mengemop lantai, membasuh baju, memasak, basuh pinggan dan pelbagai lagi
+ *Sedangkan si anak dara bersenang lenang di depan tv, menghadap laptop, dan bermain smartphone*
+  *Bila disuruh tolong merungut, tak reti, malas dan ada yang buat cincai2 sebab terpaksa*. 
+  *Tak kurang juga anak lelakinya,mana mahu nak buat kerja2 perempuan*.
Budaya *anak menjadi RAJA semakin berleluasa sekarang.*
Sebab apa?. Sebab mereka tidak dididik menjadi "hamba" sedari kecil
+ Mereka tidak diajar untuk mengerti kesusahan dan kepayahan ibu bapa mereka
+ Mereka tidak diajar untuk memamahami bagaimana keadaannya bila ditempat ibu bapa mereka
Alasannya?
+ "Kesian anak tu kecik lagi.."
+ "Tengok Timah tu, nak dera anak ke apa?"
+ "Ish, janganlah bagi budak tu buat, dah jadi macam orang gaji je.."
Jika beginilah alasannya, bersiap sedialah untuk *menjadi "hamba" anak sampai ke tua.*
+ Dah kahwin beranak pinak pun bila balik kampung masih nak *menyusahkan mak pak.* Ini terjadi dalam dunia masa kini.
+ Baju laki bini anak beranak mak basuh
+ Makan laki bini anak beranak mak masak
Anak yang tidak dididik dengan kesusahan kerja sedari kecil, mereka akan kekok untuk melakukannya bila menginjak dewasa
+ Mereka akan buat secara terpaksa
+ Mereka akan buat hanya bila disuruh kerana tiada kesedaran dalam diri mereka
Dan yang akan menjadi hambanya ialah mak pak mereka.
+ *Sementara si anak sedap menggoyang kaki*
Jadinya. Sedari umur anak 2 tahun, pupuklah mereka perlahan-lahan sesuai dengan usianya.
Bila besar mereka akan mampu berdikari
+ *Usah terlalu kasihankan anak*
+ *Jangan terlalu memanjakan anak*
+ Ajar mereka erti susah payah sejak kecil
+ Ajar mereka tentang kerja rumah
+ Ajar mereka erti kehidupan
+ Pupuk kesedaran dalam diri mereka
+ *Yang perempuan didik mereka kerja-kerja mengemas, memasak, mencuci rumah dan segala macam kerja rumah. Didik mereka tentang pentingnya kebersihan*
+ *Yang lelaki, ajar mereka buat kerja seperti mencuci kereta, mengangkat barang. Ajar mereka kerja-kerja perempuan, tak salah itu. Malah lebih baik*
Biarkan orang nak kata kita buat anak macam orang gaji atau hamba
Abaikan mulut-mulut puaka mereka-mereka yang hanya tahu mengata sedangkan mereka tidak berada di tempat kita
Sementara anak masih kecil, didiklah anak menjadi HAMBA. Agar besar nanti dia tidak menjadi RAJA
#whatsapp
#jmbelog

0 komentar:

Post a Comment

Disclaimer:
Assalamualaikum ! Salam sejahtera ! Segala komen adalah tanggungjawab anda sendiri. ~ "Note : Ada artikel yang JM perkongsikan dari hasil blog lain. Sila rujuk sumber / kredit pada akhir artikel ya." Terima kasih.

JUST SHARING STORIES "I am not blogger I just follower"