Mengapa Jalan Tar di Jepun Jauh Lebih Baik Dari Jalan Tar Di Negara Lain? ~ #JMBELOG Mengapa Jalan Tar di Jepun Jauh Lebih Baik Dari Jalan Tar Di Negara Lain? - #JMBELOG

Mengapa Jalan Tar di Jepun Jauh Lebih Baik Dari Jalan Tar Di Negara Lain?

Mengapa Jalan Tar di Jepun Jauh Lebih Baik Dari Jalan Tar Di Negara Lain? Anda Pasti Kagum Melihat Cara Kerja Mereka.!
Menjadi kebiasaan di Malaysia, apabila kita pernah melalui jalan raya yang beralun serta berlubang di sana sini dan apabila membuat aduan, pihak jabatan kerja raya atau majlis perbandaran tempatan akan menurap tar secara ala kadar yang akan menyebabkan jalan raya kembali berlubang dan tidak sekata. Dan ini akan mengundang bahaya kepada pengguna jalan raya terutama penunggang motosikal.
Kredit: utusan.com.my
Sesiapa yang pernah berada di Jepun pasti akan terpegun melihat kebersihan jalan raya dan bagaimana jalan raya itu sangat lembut, mampat, rata dan kemas walaupun ia juga pernah mengalami kerosakan yang lebih teruk akibat kejadian gempa bumi, tsunami dan banjir besar .
Kredit: ins.bldaily.com
Berbanding di Malaysia, jalan raya akan diturap tar dengan cantik tetapi dengan teknik ala kadar menjelang pilihanraya atau terdapat majlis keraian yang besar di kawasan tertentu yang memerlukan jalan raya perlu dilihat dengan baik oleh para pemimpin yang akan datang melawat kawasan.
Buat beberapa ketika jalan raya akan kelihatan cantik sebelum ia akan kembali berlubang di sana sini akibat terdedah kepada cuaca yang tidak menentu dan dilalui lori yang besar dan berat yang selalunya tidak mempedulikan pengguna jalan raya yang lain.
Kredit: utusan.com.my
Yang menjadi mangsa adalah pengguna jalan raya yang memandu kereta dan motosikal. Berapa ramai yang pernah merasai pengalaman tayar kenderaan yang pecah atau rosak akibat terlanggar lubang di jalan raya yang tidak ditutup.
Menjadi kebiasaan di Malaysia, apabila kita pernah melalui jalan raya yang beralun serta berlubang di sana sini dan apabila membuat aduan, pihak jabatan kerja raya atau majlis perbandaran tempatan akan menurap tar secara ala kadar yang akan menyebabkan jalan raya kembali berlubang dan tidak sekata. Dan ini akan mengundang bahaya kepada pengguna jalan raya terutama penunggang motosikal.
Kredit: utusan.com.my
Sesiapa yang pernah berada di Jepun pasti akan terpegun melihat kebersihan jalan raya dan bagaimana jalan raya itu sangat lembut, mampat, rata dan kemas walaupun ia juga pernah mengalami kerosakan yang lebih teruk akibat kejadian gempa bumi, tsunami dan banjir besar .
Kredit: ins.bldaily.com
Berbanding di Malaysia, jalan raya akan diturap tar dengan cantik tetapi dengan teknik ala kadar menjelang pilihanraya atau terdapat majlis keraian yang besar di kawasan tertentu yang memerlukan jalan raya perlu dilihat dengan baik oleh para pemimpin yang akan datang melawat kawasan.
Buat beberapa ketika jalan raya akan kelihatan cantik sebelum ia akan kembali berlubang di sana sini akibat terdedah kepada cuaca yang tidak menentu dan dilalui lori yang besar dan berat yang selalunya tidak mempedulikan pengguna jalan raya yang lain.
Kredit: utusan.com.my
Yang menjadi mangsa adalah pengguna jalan raya yang memandu kereta dan motosikal. Berapa ramai yang pernah merasai pengalaman tayar kenderaan yang pecah atau rosak akibat terlanggar lubang di jalan raya yang tidak ditutup.
Tiada pemimpin dan pihak berkuasa tempatan yang akan bertanggungjawab membayar kos membaiki tayar kenderaan yang telah rosak atau membayar kos perubatan pengguna jalan raya yang mengalami kemalangan setelah melalui jalan raya yang rosak dan tidak dibaiki.
Kredit: msiannewsonline.blogspot.com
Keadaan ini tidak berlaku di Jepun. Jalan raya di Jepun amat bersih dan kemas, walaupun ia berada di kawasan yang terpencil dan sempit. Jalan raya di Jepun amat rata dan lembut tanpa terdapat sebarang alunan sehingga mampu membuat pengguna jalan raya berasa selesa apabila membawa kenderaan masing-masing.
Di Jepun, para pekerja yang bertanggungjawab menurap jalan raya mempunyai sikap dan niat yang sangat tegas apabila berhadapan dengan tugas mereka membina jalan raya yang berkualiti.
Kredit: ins.bldaily.com
Pendekatan sikap yang sama dilakukan apabila mereka menerima aduan membaiki jalan raya yang rosak, walaupun ia hanya satu kerosakan yang kecil.
Pekerja akan melakukan kerja dengan penuh dedikasi dan bersungguh-sungguh dengan bunyi kerja pembaikan yang minimum. Di samping itu, laluan bagi kenderaan lain dijaga dengan baik tanpa menimbulkan kesesakan jalan raya yang teruk.
Peralatan membaiki jalan juga berada dalam keadaan kemas dan baik tanpa dilihat kesan tar yang tidak dibersihkan.
Kredit: ins.bldaily.com
Walaupun bekerja dalam keadaan yang panas, para pekerja akan berpakaian secara formal dengan ciri-ciri keselamatan yang dititikberatkan.
Sikap mereka menjalankan tugas amat tinggi. Jalan yang rosak akan dibuka mengikut kedalaman yang telah ditetapkan mengikut spesifikasi. Tar yang sudah rosak akan dibuang dengan tiada tertinggal walau sedikit.
Kredit: ins.bldaily.com
Tar tidak diletak sekaligus. Sebaliknya, ia akan diletak secara perlahan-lahan, dengan lapisan tar yang dimampatkan dan disambung dengan proses yang sama berulang kali sehingga selesai ke permukaan yang rata dan sekata, secara jelas menunjukkan yang ia tidak akan berlubang dan beralun dalam jangka masa terdekat kelak.
Kredit: ins.bldaily.com
Persekitaran pembinaan jalan raya sentiasa kemas dan bersih, dan ia dikelilingi dengan hadangan keselamatan yang dapat mengingatkan pengguna jalan raya supaya berhati-hati apabila melalui kawasan tersebut. Dan tiada kesesakan jalan raya serta tiada pengguna jalan raya yang tidak sabar dan panas hati seperti di Malaysia.
Kredit: ins.bldaily.com
Spesifikasi yang ditetapkan dalam penurapan jalan raya bertar di Jepun adalah setinggi 100 meter, bagi memastikan jalan raya berkeadaan rata, mampat dan kemas.
Selepas selesai kerja penurapan jalan raya, amat jelas kelihatan tiada perbezaan antara jalan raya lama dan baru. Dan warnanya juga serupa dan sekata seakan tiada kerja pembinaan jalan baharu sahaja diselesaikan di kawasan itu.
Kredit: ins.bldaily.com
Tiada ketinggian yang tidak sekata dari permulaan kerja penurapan sehingga ke jalan yang terakhir. Dan bahu jalan serta sempadannya juga tidak terkecuali. Semua berada dalam keadaan yang sekata dan kemas.
Kredit: ins.bldaily.com
Walaupun kaedah yang dilakukan oleh pekerja pembinaan jalan di Jepun ini mengambil masa dan prosedurnya amat rumit dan memerlukan kesabaran yang tinggi, namum hasilnya amat hebat dan mengagumkan.
Kualiti jalan raya berada pada tahap tertinggi dan tidak dapat dicapai oleh mana-mana pembuat jalan raya di dunia. Jalan raya yang digunakan akan bertahan lama dan kos pembaikan yang berulang kali akan dapat dielakkan selagi tiada bencana alam yang akan berlaku.
Kredit: ins.bldaily.com
Semuanya bermula dengan etika pekerja pembinaan jalan raya yang sangat tinggi dan berdisiplin. Mereka akan memastikan yang tugas mereka akan dijalankan dengan baik.
Mereka juga akan memastikan yang pengguna jalan raya akan dapat menggunakan jalan raya yang berkualiti dan berada dalam tahap pemanduan yang selesa.
Apa yang pasti, pekerja pembaikan jalan raya di Jepun tidak akan menjalankan tugas dengan terburu-buru dan memperdaya pengguna jalan raya dengan penghasilan penurapan jalan raya yang tidak berkualiti.
Mereka tidak akan menggunakan wang cukai rakyat dengan sewenang-wenangnya dengan tidak memikirkan keselamatan pengguna jalan raya yang sepatutnya diutamakan lebih dari segala-galanya. - PESAN TUK
Era Baru

No comments:

Disclaimer:
Assalamualaikum ! Salam sejahtera ! Segala komen adalah tanggungjawab anda sendiri. ~ "Note : Ada artikel yang JM perkongsikan dari hasil blog lain. Sila rujuk sumber / kredit pada akhir artikel ya." Terima kasih.

JUST SHARING STORIES "I am not blogger I just follower"

Labels

AGAMA AKU AL-QUR'AN AL-QUR'AN DAN TERJEMAHAN ALEXA ARTIS BABBLE BLOG CATEGORY DRAMA FACEBOOK FIKIRKANLAH FILEM PENDEK FOLLOW FORD FREE FRIDAY FURSAN GADIS AIR MINERAL GADIS BIMBO GAJI GAMBAR GAMBARAN SYURGA GAMMA 1 GARAM GELARAN ADIK BERADIK GENIUS GIF GIF FACEBOOK COMMENTS GIPHY GLITTER GOOGLE GOSSIP GURU TAMPAR MURID HADIAH MISTERI HADIS HAFIZ & ADIRA HAFIZ SUIP HAMIL 4 BULAN HARAPAN HARGA DIRI HARGA MINYAk NAIK HARGA TURUN HARGAI HARI RAYA 2017 HARI TERAKHIR SEORANG BANDUAN HARI-HARI BULAN ISLAM PANDUAN MENURUT IMAM JAAFAR AS-SODIQ A.S HATI HIBURAN HIDUP SEGAN MATI TAK MAHU HIKMAH HINDUSTANT HUJAN HUKUM INAI LUKIS DI TANGAN HUKUM MEMOTONG RAMBUT HUTANG IBU IBU MUDA IDEA IKHLAS MERINDU IKLAN IKLAN RAYA IKLAN TM ILMIAH ILMU IMAM BUKHARI IMAN IMAN FARRAR INCOME INDIA INDRA AL FIRDAUS INFO INFORMASI INGATAN INSTAGRAM INSURANS INTERNET IQ TINGGI IRI HATI ISLAM IZARA AISHAH JAGALAH SOLAT JALAN TAR JALAN UTAMA SUNGAI ULAR DITUTUP MULAI 4 DISEMBER JANA PENDAPATAN JANGAN MAIN TELEFON DALAM MASJID JANGAN MENGHUKUM ORANG LAIN JAWATAN KOSONG JAWATAN KOSONG KERAJAAN DAN SWASTA 2017-2018 JERITAN BATINKU JOGET ABAH JPJ JUALAN CUTI SEKOLAH JUARA LAGU 1990 JUMAAT KAD KISS KAD RAYA KAD RAYA ANIMASI KAIN TELEKUNG LAMBANG KRISTIAN KAJIAN KALENDER 2018 KAMU KAMUS BAHASA MELAYU KAMUS PELAJAR EDISI KEDUA KARTUN KARTUNIS KASIH KASIH LEBARAN KASIH PADAMU KASIH SAYANG KEAJAIBAN ALAM KEBAHAGIAAN KEBAKARAN KEBERSIHAN KEBESARAN ALLAH KEDAI KAIN RAKYAT 1MALAYSIA KEHIDUPAN KEINSAFAN DIRI KEK KEK BATIK KEK COKLAT KEK MILO VIRAL KEK OREN KELUARGA KEMATIAN KEMBALI KEMBAR 9 KEMBAR 9 MENINGGAL KENANGAN MANIS ROCK KAPAK KENDERAAN KERAJAAN KERJA KOSONG RESEPI KESIHATAN KETENANGAN KFC KHAMIS KHUSNUL KHOTIMAH KILAT KISAH KISAH NABI KISAH RM1 DAN RM100 KLIK DENGAN BIJAK KOLEKSI LAGU RAYA KLASIK KPDNKK KREATIF KU RELAKAN DIKAU PERGI KUALA LUMPUR 2017 KUASA ILAHI KUCING KUCING BIJAK KUCING HAMIL KUCING PINTAR KUCING SARAT HAMIL PERGIKLINIK SENDIRI KUIH KULIM KUMPULAN MUTIARA LABEL LACTEATKIES COOKIES PROMOTION LAGU LAGU IBU LAGU LAMA LAGU RAYA LARANGAN WANITA MENGHANTAR JENAZAH SUAMINYA KE KUBUR LARIS LAWAK LAYU DI HUJUNG MEKAR LELAKI LESEN LIRIK LAGU LISTERINE LIVE LOMPAT JAUH LOVE LOVE OF MY LIFE LUAR NEGARA LUKISAN MAHER ZAIN MAHRAM MAK CIK PENJUAL REBUNG MAKANAN MAKLUMAT KATA MAKSUD XOXO MALAM LAILATUL QADAR MALAYSIA MAN KHAN MANJO MANUSIA MUDAH LUPA MASAKAN MAXIS MAXIS ONE PRIME MELAMAR RINDU MELAYU MELLY GOESLAW MENARA GRENFELL LONDON MENARA GRENFELL LONDON TERBAKAR MENCARI SESUAP NASI MENGANDUNG 9 BULAN MERAJUK MERAYU MIMPI BASAH MINYAK MISHA OMAR MISTERI MOHAWK MOHD ZAKI YAMANI AZMAN MONDAY MONOLOQUE MOTIVASI MOTOSIKAL BERPAYUNG MRSM MUDAHNYA KAU BERUBAH MUHAMMAD ZIYAD ZOLKEFLI MUNGKIN MUSLIM MENJADI PENYELAMAT MUTIARA MUZIK MUZIK 32 MyEG NABI NABI MUHAMMAD SAW NAJIS MANUSIA NAJWA LATIF NASA NASI GORENG NASIHAT NERAKA NILAI NILAI DIRI NOAH NOSTALGIA NOTA HATI NOVEL ONLINE NOVELIS NOVEMBER NUFFNANG OCTOBER OKAY OKID OMBAK RINDU OPAH DOT COM OPICK OST TITIAN KASIH P.RAMLEE PAGEVIEW PAKEJ UMRAH PANTUN PEARL PEKERJAAN PELABURAN MARA PELAJAR CEMERLANG PELAKON PELENGKAP HIDUPKU PELIK PELUANG PEKERJAAN PELUANG PENDAPATAN PELUKIS PEMENANG CLEVER GIRL 2017 PEMENANG SEGMEN PENDIDIKAN PENGAJARAN PENGAJARAN BUAT IBU BAPA PENGETAHUAN PENGHABISAN STOK PENGHUNI LANGIT PERTAMA HINGGA KE TUJUH PENGOMEN TEGAR BULANAN PENGORBANAN PENJAGAAN RAMBUT PENULIS PENULIS HAROKAT DAN TITIK PADA MUSHAF AL -QURAN PENYANYI PERASAAN PERINGATAN PERJUANG KANSER PERKAHWINAN PERKAHWINAN TAUKE JAMBU PERKONGSIAN PERNIAGAAN ONLINE PERSAHABATAN PERTAMA KALI DI AIDILFITRI PESAKIT MISTERI PESAN IBU PESAWAT PESTA PESTA ORKID DAN FLORA - BMC VENTURE PETROL PETUA PHOTOGRAPHY PIDM PILIHAN PILIHAN PEMBACA PING POKET KOSONG POKOK SENA TASIK GELUGUR POLIGAMI POPULAR POST POSITIF POTONGAN KERTAS POTRET PROMOSI PUASA PUASA SUNAT SYAWAL PUTAR DAN KETAHUI PUTERA BAND QADHA PUASA RAMADHAN QUEEN RABITHAH RABU RADIO RAGAM RAHSIA HAFAZAN DR ZAKIR NAIK. DR ZAKIR NAIK RAHSIA SOLAT RAHSIA SUJUD RAHSIA SUJUD KETIKA SOLAT RAISHA RAMADHAN RAMLEE AWANG MURSHID RASA RASULULLAH RASULULLAH MELARANG POTONGAN RAMBUT SEPERTI INI RAWAT BUASIR RAYA RAYA DI TEMPAT KERJA REAL SPIN REBUNG RECENT POSTS RESEPI RESTU RAMADHAN REVIEW BLOG REZEKI RIBUT RINTIHAN RINDU RIO RM1 ROH JASAD BERPISAH ROH KEMBALI ROYAL RUMAH MEWAH SABAH SABAHAN BLOGGER SABTU SAHABAT SAKIT BELAKANG SAKIT TENGKUK SALONPAS SALT SAMAN SAMPAI LANGIT SANTAI SAPS SATAY SATAY AYAM GORENG SATURDAY SAYANG SEBENARNYA.MY SEDEKAH SEDIH SEGMEN SEGMEN TAMAT SEJADAH PANJANG SEJARAH PUASA SEKOLAH SELAGI ADA WAKTU SELAMAT HARI RAYA AIDILADHA 2017 SELANGOR SELEBRITI SELFIE SELFISH SELUAR JEANS MAHAL SEMAKIN RINDU SEMANGAT YANG HILANG SEMASA SEO SEPARUH AKHIR SEMI FINAL MUZIK MUZIK 32 SEPI SEPTEMBER SEPULUH MALAM TERAKHIR SERAM SIAPA IMAM BUKHARI SIAPAKAH SEBENAR P. RAMLEE SIFAT 20 SINAR FM SINOPSIS SISTEM GURU ONLINE SISTEM KOMUNIKASI MALAYSIA SITEMAP SITI NOOR RADIAH ISMAIL SITI NORDIANA SITI NURHALIZA SLIP DISC SMS SMULE SOFEA SOLAT SOLAT SUBUH STORY SUFIAN SUHAIMI SUKA DUKA SUKAN SUKAN PARALIMPIK DI RIO DE JANEIRO SUKAN SEA 2017 SUKATAN SUKATAN BAHAN-BAHAN SUKATAN MAKANAN SULTAN SULTAN KEDAH YANG BARU SUMBER SUMPAH CINTAKU SUNGGUH MENCINTA SUNNAH SUNNAH NABI SUNNAH RAMADHAN SURAH AD-DHUHA SURAH AL-BAQARAH SURAH AL-IKHLAS SURAH AL-MUMTAHANAH SURAH AN-NISA SURAH AN-NUR SURAH MUHAMMAD SWASTA SWIFT CODE SYAABAN SYAFA WANI SYAWAL SYUKUR SYURGA SYURGA DI BAWAH TAPAK KAKI IBU TAB MANDI TAFSIR MIMPI TAJUL TAKBUR SEORANG ISTERI TAKKAN PIASH TAMAN RASYIDAH UTAMA TAN SRI TENKU SALLEHUDDIN TANDA DAHI HITAM TANDA PENYAKIT TAPAK TANGAN TARIKH BAIK TASIK MISTERI TAUFAN TAYAMUM TAYAR TAZKIRAH TEKNOLOGI TELEFILEM TEMPAT KERJA TEMPLATE TEMUDUGA TERBUKA TERKINI TERSENTUH HATI TERSIKSA TERUS MENCINTAI TERUS MENCINTAIMU THOMAS ARYA THURSDAY TINGGI BERAT BADAN IDEAL TIPS TNB TOMBIRUO: PENUNGGU RIMBA TONTON TOP TEN TRANSIT TERAKHIR TRAVEL TUESDAY TUJUH LAPISAN LANGIT TUTORIAL TV3 TV9 UBAT UCAPAN UCING KADAYAN UMMI UMRAH UPIN & IPIN UPSR 2017 USAH MERUNGUT USTAZ AZHAR IDRUS USTAZ DON DANIYAL USTAZ SYAMSUL DEBAT VICK VAPORUB VIDEO WAJAH BLOG WALI BAND WANI HASRITA WANITA WANITA DAN SWAFOTO WANNS AHMAD WASILAH KASIH WEBE WEDNESDAY WHATSAPP WHATSAPP GROUP WHATSAPP TAK PERLU SAVE NO TELEFON WINGS WOMEN WORLD WOWAPP XOXO YAZID AZAHAM YOUTUBE ZIKIR ZULHIJJAH 1438

About Me

My photo