Tuntutan Membaca ‘Bismillah’ Sebelum Makan ~ #JMBELOG | JUST SHARING STORIES ...

HOME | NEWS | SITEMAP

You are here :Home » AL-QUR'AN DAN TERJEMAHAN » Tuntutan Membaca ‘Bismillah’ Sebelum Makan

Tuntutan Membaca ‘Bismillah’ Sebelum Makan

Tuntutan Membaca ‘Bismillah’ Sebelum Makan

عَنْ عَائِشَةَ رَضِيَ اللّٰهُ عَنْهَاأَنَّ رَسُولَ اللّٰهِ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: إِذَا أَكَلَ أَحَدُكُمْ فَلْيَذْكُرْ اسْمَ اللّٰهِ تَعَالَى فَإِنْ نَسِيَ أَنْ يَذْكُرَ اسْمَ اللّٰهِ تَعَالَى فِي أَوَّلِهِ فَلْيَقُلْ: بِسْمِ اللّٰهِ أَوَّلَهُ وَآخِرَهُ.

Daripada Aisyah RA bahawa Rasulullah SAW bersabda: "Apabila salah seorang di antara kamu makan, maka hendaklah dia menyebutkan nama Allah SWT. Jika dia terlupa untuk menyebut nama Allah SWT pada awalnya, hendaklah dia mengucapkan:            بِسْمِ اللّٰهِ أَوَّلَهُ وَآخِرَهُ 
(Dengan nama Allah pada setiap permulaannya dan  pengakhirannya)." (HR Abu Dawud, No. : 3767) Status: Hadis Hasan Sahih

Pengajaran:

1.  Setiap Muslim adalah disunnahkan memulai setiap perbuatan dengan membaca ‘Bismillah’ (bacaan untuk Basmalah) terutama pada waktu makan dan minum kerana mengambil keberkatan memulai sesuatu perkara dengan nama Allah SWT. Bahkan disunatkan membacanya dengan suara yang kuat (bertujuan mendengarkan dan mengingatkan orang lain juga untuk membacanya).

2.  Jika seseorang meninggalkan bacaan ‘Bismillah’ di permulaan pada waktu makan dan minum kerana sengaja atau lupa atau dipaksa atau tidak mampu mengucapkannya kerana suatu alasan, lalu dia mampu mengucapkan di pertengahan waktu makan, maka hendaklah dia mengucapkan :

  بِسْمِ اللّٰهِ أَوَّلَهُ وَآخِرَه

ُ(Dengan nama Allah pada setiap permulaannya dan pengakhirannya)."

3.  Apabila dimulai makan dan minum dengan menyebut nama Allah SWT maka syaitan tidak dapat makan bersama pada hidangan tersebut.

#whatsappgroup
#jmbelog 


Leave a Comment


Blog Archive

HOME | GIVEAWAY | WORDLESS | BLOGLIST | OTHERS

Return to top of page