Pages

Julai 01, 2024

Hukum mengikat rambut bagi lelaki ketika solat

Dalam Islam, hukum mengikat rambut bagi lelaki ketika solat adalah isu yang berkaitan dengan adab dan kesopanan dalam ibadah. Berikut adalah beberapa pandangan ulama dan dalil yang berkaitan:

Pandangan Ulama
Imam Al-Nawawi:
Imam Al-Nawawi dalam kitabnya Al-Majmu' menyatakan bahawa mengikat rambut bagi lelaki ketika solat adalah makruh. Ini kerana perbuatan tersebut menyerupai cara orang kafir atau menyamai perbuatan orang yang angkuh. Beliau merujuk kepada hadis di mana Rasulullah SAW bersabda:

"Aku diperintahkan untuk sujud di atas tujuh anggota badan dan tidak mengikat rambut serta pakaian."
(Sahih Muslim, Hadis No. 490)

Mazhab Hanafi:
Dalam mazhab Hanafi, mengikat rambut ketika solat juga dianggap makruh kerana ia meniru kebiasaan kaum wanita dan tindakan yang tidak sesuai bagi lelaki.

Mazhab Maliki:
Mazhab Maliki juga menyatakan bahawa mengikat rambut adalah makruh. Namun, jika rambut panjang dan mengganggu solat, ia dibenarkan untuk diikat dengan syarat tidak menimbulkan rasa sombong atau riya'.

Dalil dan Hadis
Hadis Sahih Bukhari dan Muslim:
Dalam hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah RA, Rasulullah SAW bersabda:
"Diperintahkan kepadaku untuk bersujud di atas tujuh tulang dan tidak mengikat rambut serta pakaian."
(Sahih Bukhari, Hadis No. 812; Sahih Muslim, Hadis No. 490)

Hadis ini menunjukkan larangan mengikat rambut kerana ia boleh menghalang rambut daripada menyentuh lantai ketika sujud, yang mana itu adalah sebahagian daripada kesempurnaan sujud.

Kesimpulan
Mengikat rambut bagi lelaki ketika solat adalah makruh menurut pandangan majoriti ulama. Walau bagaimanapun, jika rambut panjang dan mengganggu solat, dibenarkan untuk diikat dengan syarat tidak menimbulkan rasa sombong atau riya'. Hukum ini lebih kepada adab dan kesopanan dalam solat serta kesempurnaan dalam melakukan sujud.

Untuk maklumat lebih lanjut, anda boleh merujuk kepada sumber-sumber berikut:

Islam Q&A - Fatwa tentang mengikat rambut ketika solat
Al-Majmu' oleh Imam Al-Nawawi

0 comments:

Catat Ulasan

Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri!!!
All comments are your own right and responsibility.!!!