Pages

Julai 16, 2023

Loghat/Dialek Bahasa Pulau Pinang

hang - awak,kamu,enta

mereloh- tidoq kuat 

kedarah- makan ikut nafsu 

marka- gewe/awek/makwe/pakwe 

ghoplah jingga- kepala jahat 

ajar - ajaq 

kenapa/apsal - awat/pasepa 

Beritahu - habaq 

Tolong beritahu - Habaq mai sat 

Mari - Mai 

Apa khabar - Apa khabaq 

Basikal tua - Gherek 

Kacang dhal - Kacang parpu 

Daun kesum - Daun cenohong 

Air - Ayaq Pergi - 

Pi Diorang - Depa 

Korang - Hangpa 

Saya - Cheq 

Nak kena buat macam nie ker? - Kena buat lagu nie ka?

Kelapa/Nyior - Nyoq 

Tandas - Jamban 

Bilik Air – Panchoq 

Azan - Bang 

Solat - Semayang 

Wudhuk - Ayaq semayang 

Kejap - Sat 

Panas - Hangat 

Kelam kabut - Kalut 

Suka hati aku - Pasai kat aku 

Kepada - kat 

Satgi - sekejap lagi

Indahnya Mimpi


Loghat Melayu Pulau Pinang


MENGERAT

Antara perkataan yang terdapat dalam Loghat Pulau Pinang adalah “mengerat”. Perkataan tersebut membawa maksud “menuai padi”.

Contoh ayat dalam Loghat Pulau Pinang bagi perkataan tersebut adalah “Depa nak buat kenuri anak depa lepaih mengerat.”.

Jika diterjemahkan kepada Loghat Johor-Riau yakni Bahasa Melayu Piawai, ayat tersebut berbunyi “Mereka hendak melaksanakan kenduri anaknya sesudah menuai padi.”


LECE

Antara perkataan yang terdapat dalam Loghat Pulau Pinang adalah “lece”. Perkataan tersebut membawa maksud “berkenaan dengan tidak bersungguh-sungguh dalam membuat sesuatu.”.

Contoh ayat dalam Loghat Pulau Pinang bagi perkataan tersebut adalah “Depa maen sunggoh-sunggoh tapi kalah pasai penjaga gol depa lece.”.

Jika diterjemahkan kepada Loghat Johor-Riau yakni Bahasa Melayu Piawai, ayat tersebut berbunyi “Mereka main dengan bersungguh-sungguh tetapi kalah sebab penjaga golnya tidak bersungguh-sungguh.”.


KHUTBAH

Antara perkataan yang terdapat dalam Loghat Pulau Pinang adalah “khutbah”. Perkataan tersebut membawa maksud “akad nikah”.

Contoh ayat dalam Loghat Pulau Pinang bagi perkataan tersebut adalah “Depa dah khutbah bulan lepaih, cuti sekolah ni baru nak kenuri.”.

Jika diterjemahkan kepada Loghat Johor-Riau yakni Bahasa Melayu Piawai, ayat tersebut berbunyi “Mereka sudah berkahwin pada bulan lepas, cuti sekolah ini baru hendak melaksanakan kenduri.”.


BALAIH

Antara perkataan yang terdapat dalam Loghat Pulau Pinang adalah “balaih”. Perkataan tersebut membawa maksud “mengambil tanpa izin”.

Contoh ayat dalam Loghat Pulau Pinang bagi perkataan tersebut adalah “Depa balaih habeh laok, orang belakang tak dan.”.

Jika diterjemahkan kepada Loghat Johor-Riau yakni Bahasa Melayu Piawai, ayat tersebut berbunyi “Mereka sudah mengambil lauk sehingga habis, orang kemudian tidak dapat hendak makan.”.


TENGGALONG

Antara perkataan yang terdapat dalam Loghat Pulau Pinang adalah “tenggalong”. Perkataan tersebut membawa maksud “membaling sesuatu dengan menggunakan kayu”.

Contoh ayat dalam Loghat Pulau Pinang bagi perkataan tersebut adalah “Depa tenggalong buah macang, dapat dekat nak seraga.”.

Jika diterjemahkan kepada Loghat Johor-Riau yakni Bahasa Melayu Piawai, ayat tersebut berbunyi “Mereka membaling buah bacang menggunakan kayu, dapat bacang hampir seraga.”.


COM

Antara perkataan yang terdapat dalam Loghat Pulau Pinang adalah “com”. Perkataan tersebut membawa maksud “berkenaan dengan muka seseorang yang masam”.

Contoh ayat dalam Loghat Pulau Pinang bagi perkataan tersebut adalah “Depa tak berani tegoq dia pasai muka dia com semedang.”.

Jika diterjemahkan kepada Loghat Johor-Riau yakni Bahasa Melayu Piawai, ayat tersebut berbunyi “Mereka tidak berani menegurnya kerana wajahnya yang sentiasa masam.”.


BANG

Antara perkataan yang terdapat dalam Loghat Pulau Pinang adalah “bang”. Perkataan tersebut membawa maksud “mendengar perbualan dengan tujuan mengintip”.

Contoh ayat dalam Loghat Pulau Pinang bagi perkataan tersebut adalah “Cakap bok baek sikit, depa dok bang kita besembang ni.”.

Jika diterjemahkan kepada Loghat Johor-Riau yakni Bahasa Melayu Piawai, ayat tersebut berbunyi “Cakap baik-baik sikit, mereka sedang mendengar kita berbual”.


KEMAROK

Antara perkataan yang terdapat dalam Loghat Pulau Pinang adalah “kemarok”. Perkataan tersebut membawa maksud “sisa lauk kenduri yang masih boleh dimakan”.

Contoh ayat dalam Loghat Pulau Pinang bagi perkataan tersebut adalah “Habeh kenuri depa bawak balek kemarok”.

Jika diterjemahkan kepada Loghat Johor-Riau yakni Bahasa Melayu Piawai, ayat tersebut berbunyi “Apabila tamat sahaha kenduri, mereka semua membawa balik sisa lauknya.”


LEPAIH

Antara perkataan yang terdapat dalam Loghat Pulau Pinang adalah “lepaih”. Perkataan tersebut membawa maksud “sudah berkahwin”.

Contoh ayat dalam Loghat Pulau Pinang bagi perkataan tersebut adalah “Lega sikit la ni pasai anak-anak semua dah lepaih, depa pon dok asin-asin”.

Jika diterjemahkan kepada Loghat Johor-Riau yakni Bahasa Melayu Piawai, ayat tersebut berbunyi “Lega sikit sekarang ini anak-anak sudah berkahwin, mereka pun tinggal berasingan”.


LESIAQ

Antara perkataan yang terdapat dalam Loghat Pulau Pinang adalah “lesiaq”. Perkataan tersebut membawa maksud “perempuan dengan paras rupa yang kurang menarik”.

Contoh ayat dalam Loghat Pulau Pinang bagi perkataan tersebut adalah “Adek beradek depa tu semuanya puteh tapi lesiaq”.


ThePatriots

0 comments:

Catat Ulasan

Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri!!!
All comments are your own right and responsibility.!!!