Julai 31, 2019
Julai 30, 2019
MENGUATKAN
Ketika mendekati detik-detik kelahirannya, rusa ini pergi ke suatu tempat yang jauh di sisi hutan yang berdekatan dengan sungai.
2. Mati terkena panah.
3. Mati terbakar.
4. Atau mati tenggelam karena melompat ke sungai.
Bahaya mengancam dari berbagai penjuru dan tidak ada lagi kesempatan untuk berlari.
Bersedih dan merintih?
Atau ia harus berlari sementara kondisinya begitu lemah?
Atau menyerah pada keadaan?
Masalah di dalam rumah,
Masalah di jalan,
Masalah dengan anak-anak kita semuanya datang bersamaan.
Jadilah seperti Rusa. Biarkan semuanya berjalan apa adanya.
Selebihnya serahkan kepada Allah
Sungguh Allah menyayangi hamba-Nya melebihi kasih sayang ibu pada anaknya.
Semoga bermanfaat
Julai 28, 2019
Drama Cindai, akan datang di slot Samarinda TV3...
ALLAH TIDAK MENYUSAHKAN KAMU MELAINKAN INGIN KAMU BERSYUKUR KEPADANYA
ALLAH TIDAK MENYUSAHKAN KAMU MELAINKAN INGIN KAMU BERSYUKUR KEPADANYA
Firman Allah SWT :
مَا یُرِیدُ ٱللَّهُ لِیَجۡعَلَ عَلَیۡكُم مِّنۡ حَرَجࣲ وَلَـٰكِن یُرِیدُ لِیُطَهِّرَكُمۡ وَلِیُتِمَّ نِعۡمَتَهُۥ عَلَیۡكُمۡ لَعَلَّكُمۡ تَشۡكُرُونَ
[Surat Al-Ma'idah 6]
Terjemahan :
"Allah tidak mahu menjadikan kamu menanggung sesuatu kesusahan (kepayahan), tetapi Ia berkehendak membersihkan (mensucikan) kamu dan hendak menyempurnakan nikmatNya kepada kamu, supaya kamu bersyukur"
Join Telegram Tazkirah Ringkas
Julai 27, 2019
Final Piala FA Malaysia | Perak vs Kedah 2019
Menghargai Pengorbanan Ayah
Menghargai Pengorbanan Ayah
1. Al-Mada'ini meriwayatkan kisah para Salaf terdahulu dalam menjaga ayah mereka. Menurut beliau, Umar ibn Zar sentiasa menjaga ayahnya ketika mereka hidup bersama. Ketika Umar meninggal, ayahnya memuji Umar dan berkata:
"ما مشى معي قط في ليل إلا كان أمامي، ولا مشى معي في نهار إلا كان ورائي، ولا ارتقى سقفاً كنتُ تحته".
Sesungguhnya (anakku ini) tidak pernah berjalan di malam hari bersamaku melainkan dia akan berada dihadapanku (untuk melindungiku). Dan pada siang hari dia akan berada dibelakangku (juga untuk melindungi). Dan dia tidak memanjant atap rumah ketika aku berada dibawahnya."
2. Begitu juga dengan Al-Fadl dan ayahnya Yahya. Mereka berdua dikatakan pernah ditahan di dalam penjara dan ayahnya Yahya tidak boleh mengambil wudu melainkan dengan air suam. Namun pengawas penjara tidak membenarkan kayu api dibawa masuk dalam penjara. Menurut kisahnya:
فلما نام يحيى قام الفضل إلى وعاء وملأه ماء، ثم أدناه من المصباح، ولم يزل قائماً والوعاء في يده حتى أصبح
Lalu pada malam hari ketika ayahnya telah tidur, Al Fadl mengisi air wudu di dalam bekas, lalu diletakkan air tersebut di atas pelita penjara tersebut dalam keadaan beliau berdiri sepanjang malam bagi memastikan air wudu tersebut terse dia suam ketika ayahnya ingin solat Subuh.
Semoga Allah merahmati mereka yang berbuat baik kepada ibubapanya.
Julai 26, 2019
Saka Zain Jusoh Astro Citra
SINOPSIS DRAMA CINTA BELUM TAMAT TEMPOH ASTRO RIA
Telemovie Atas Satu Janji di slot Cerekarama, Sabtu, 27 Julai 10 Malam di TV3
Drama adaptasi novel Kerana Dia Manusia Biasa karya Wan Nur Najihah TV3.
Drama adaptasi novel Tuan Danial karya Azizah Ami akan disiarkan menerusi Slot Lestary TV3.
SINOPSIS DRAMA BIAR JADI KAKTUS TV2
Julai 25, 2019
Bagaimana beroleh ketenangan
Bagaimana beroleh ketenangan
Ketahuilah sesungguhnya ketenangan itu adalah milik Allah secara mutlak. Hanya Dia sahaja yang akan memberikan ketenangan kepada hamba hambaNya.
Oleh kerana itu, untuk mendapat ketenangan jiwa yang benar, maka hendaklah manusia sentiasa mengingati Allah. Firman Allah SWT,
الَّذِينَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللَّهِ ۗ أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ
[Surat Ar-Ra'd 28]
"(Iaitu) orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan zikrullah". Ketahuilah dengan "zikrullah" itu, tenang tenteramlah hati manusia."
Namun, perlu kita fahami bahawa mengingati Allah itu tidak hanya semata mata dibibir menyebut nyebut nama Allah mahupun solat, ia perlu disertai oleh setiap anggota badan dan pemikiran dijaga daripada melakukan dosa.
Tidak wujud ketenangan jiwa bagi mereka yang melafazkan zikir dibibir mahupun solat tetapi mata masih gemar melihat maksiat.
Tidak wujud ketenangan jiwa bagi mereka yang memuji muji Allah sedangkan dia masih lagi tidak menghiraukan tentang halal haramnya makanan yang dimakan.
Tidak wujud ketenangan dalam diri bagi golongan yang gemar ke majlis ilmu tetapi masih tidak mahu meninggalkan caci maki mahupun mengumpat.
Dan banyak lagi dosa dosa yang perlu dijauhi sekiranya kita benar benar mahu mengingati Allah dan benar benar inginkan ketenangan jiwa.
Oleh itu, persiapkanlah amal sebanyak banyaknya dengan seikhlas ikhlasnya. Tinggalkan maksiat dan tinggalkan juga keseronokan dunia yang berlebihan.
Perbanyakkan taubat. Istighfarlah sebanyak banyaknya setiap hari. Kerana kita tahu kita sememangnya tidak lari daripada melakukan dosa.
Hiduplah dibawah naungan Al Quran dan As Sunnah dengan bersungguh sungguh.
Maka apabila kita telah berusaha melakukan perkara perkara di atas, InsyaAllah, jiwa kita akan tenang tenteram. Wallahu'alam
Julai 24, 2019
Anak Yang Sejuk Mata Memandang
Anak Yang Sejuk Mata Memandang
1. Dalam al-Quran, Allah mendidik orang beriman supaya sentiasa berdoa agar dikurniakan anak yang sejuk mata memandang. Firman Allah:
وَالَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّيَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ
“(dan sifat hamba Allah itu) mereka (sentiasa) berdoa: “Wahai Tuhan kami, kurniakanlah kami isteri-isteri dan zuriat yang sejuk mata memandang.”
2. Apakah yang dimaksudkan dengan anak yang menyenangkan mata memandang ini? Dalam memahami ayat ini, seorang sahabat Nabi bernama al-Miqdad ibn al-Aswad mempunyai pandangan yang agak menarik.
3. Menurut al-Imam al-Tabari, seorang lelaki lalu dihadapan Saidina al-Miqdad ibn al-Aswad, lalu memujinya. Lelaki itu berkata: “Beruntunglah engkau (wahai Miqdad) kerana kedua matamu dapat melihat Rasulullah." Saidina Miqdad tiba-tiba marah lalu berkata:
ما يدري لو شهده كيف كان يكون فيه
“Sesungguhnya lelaki tersebut tidak mengetahui (apa yang diucapkannya). Sekiranya dia menyaksikan (dan bersama dengan dakwah Rasulullah), dia pasti tidak tahu bagaimana dia akan bertindak (samada menerima dakwah Rasulullah atau tidak).” Bererti bukan mudah berada dalam situasi bersama dengan Rasulullah. Silap-silap, kita juga menentang dakwah.
4. al-Miqdad menerangkan mengapa dia marah dengan kata-kata lelaki tersebut. Kata al-Miqdad: Sesungguhnya Rasulullah dibangkitkan kepada satu kaum yang merasakan menyembah berhala adalah agama yang paling mulia. Ketika Rasulullah datang, Quraysh terpecah kepada dua. Satu kumpulan yang menerima dakwah, dan kumpulan lain menolak seruan Tauhid ini.
5. Ketika itulah kaum Muslimin diuji. Apakah mata mereka akan tenang melihat anak-anak mereka kufur kepada Allah. Apakah tenang mata anak muda Muslim melihat ayah ibu mereka kufur kepada Allah. Kata Miqdad:
فلا تقر عينه و هو يعلم أن حبيبه في النار
“Mata orang-orang beriman tidak akan tenang melihat orang yang dicintainya itu akan berkesudahan di dalam neraka.”
6. Menurut al-Miqdad, inilah yang dimaksudkan oleh doa yang diajarkan oleh Allah di dalam al-Quran itu tadi. Anak sejuk mata memandang adalah merekq yang beriman kepada Allah dan melakukan amal soleh. Mata orang beriman tidak akan tenang melihat anak mereka melakukan amalan yang membawa mereka ke neraka.
7. Bererti, yang dimaksudkan dengan sejuk mata memandang itu adalah anak-anak yang enak dilihat melakukan ketaatan. Orang Mukmin bukan sekadar senang melihat anak mereka berjaya merangkul dunia, menjadi seorang yang bijak atau jutawan yang berjaya sahaja.
8. Orang beriman hanya akan tenang melihat anaknya menjadi anak yang soleh. Biar anak mereka tidak mewah/kaya, asalkan mampu menjadi anak yang soleh. Doa anak yang soleh tidak boleh dibeli dengan dunia.
Semoga Allah mengurniakan kita anak-anak yang soleh, yang menyenangkan pandangan mata dan hati.
Julai 23, 2019
Word 184
Word 184
What's come around goes around.
Bagaimana kita menghargai begitu Kita dihargai.
Kunci bahagia.
Bersangka baik dengan apa jua yang Allah takdirkan.
Just to make a wish as usual, have a nice day everyone.
Terima kasih Allah untuk segalanya.
Alhamdulillah.
Kenapa Rasulullah Beristighfar?
Kenapa Rasulullah Beristighfar?
1. Sheikh al-Dahlawi menyebutkan bahawa terdapat sarjana Muslim yang berasa hairan mengapa Rasulullah sering beristighfar sedangkan Baginda telah diampunkan dosanya. Kata Sheikh al-Dahlawi:
ولقد تحير العلماء في بيان معنى هذا الحديث وتأويله
“Sesungguhnya (sebahagian) ulama merasa hairan ketika membahaskan hadith ini (hadith istighfar Rasulullah).” Ini kerana kita semua sedia maklum bahawa Rasulullah telah dikurniakan keampunan buat Baginda, bahkan Baginda adalah maksum. Lalu untuk apa lagi istighfar tersebut?
2. Menurut riwayat Sahih Muslim, Rasulullah dikatakan tenggelam dalam kekhusyukkan beristighfar. Sabda Baginda Nabi:
إِنَّهُ لَيُغَانُ عَلَى قَلْبِي، وَإِنِّي لأَسْتَغْفِرُ اللَّهَ فِي الْيَوْمِ مِئَةَ مَرَّةٍ
“Sesungguhnya hatiku tenggelam dalam keseronokan beristighfar. Dan sesungguhnya aku beristighfar kepada Allah setiap hari seratus kali.” (HR Muslim)
3. Timbul persoalan di sini, mengapa Rasulullah yang maksum ini khusyuk dan tenggelam jiwanya dalam memohon keampunan buat Allah sedangkan Baginda adalah maksum.
Menurut al-Imam al-Nawawi, Baginda beristighfar bukan buat dirinya akan tetapi untuk umatnya iaitu kita! Kata al-Imam al-Nawawi:
هُوَ هَمُّهُ بِسَبَبِ أُمَّتِهِ وَمَا اطَّلَعَ عَلَيْهِ مِنْ أَحْوَالِهَا بَعْدَهُ فَيَسْتَغْفِرُ لَهُمْ
“Ia adalah disebabkan kerana keperihatian Nabi terhadap umatnya, Baginda memerhati hal ehwal yang akan menimpa umatnya lalu Baginda beristighfar buat mereka. (al-Nawawi, Sharh Muslim).
4. Bayangkan, Rasulullah sendiri memohon istighfar buat kita kerana dosa dan kesilapan yang kita lakukan. Tidak malukah kita kepada Rasulullah yang memohon istighfar buat umatnya sedangkan kita sendiri jarang beristighfar?
5. Menurut al-Qadi Iyyad pula, Baginda mengucapkan istighfar setiap masa kerana bimbang terdapat terdapat masa yang hatinya leka dari mengingati Allah.
كَانَ شَأْنُهُ الدَّوَامَ عَلَيْهِ فَإِذَا فتَرَ عَنْهُ أَوْ غَفَلَ عَدَّ ذَلِكَ ذَنْبًا وَاسْتَغْفَرَ مِنْهُ
“Sesungguhnya hati Rasulullah itu sentiasa berada dalam keadaan zikir (mengingati Allah), namun apabila Baginda teralpa atau terleka seketika, maka Baginda segera beristighfar kerana leka dari berzikir kepada Allah.” (Sharh Muslim)
6. MashAllah! Begitu tinggi iman seorang Nabi. Tidak ada masa bagi hatinya untuk alpa dari mengingati Allah. Sekiranya terleka seketika, Baginda segera memohon keampunan dari Allah.
7. Malah al-Nawawi menegaskan bahawa istighfar Rasulullah itu adalah manifestasi pengabdian Baginda kepada Allah, iaitu menundukkan seluruh jiwa dan raganya hanya kerana Allah sebagai tanda hamba yang bersyukur.
8. Andai Rasulullah sendiri beristighfar untuk kita setiap hari, malulah kita jika kita sendiri tidak beristighfar setiap hari. Malah sekiranya Rasulullah sendiri beristighfar untuk menzahirkan sifat kehambaan dan syukur kepada Allah, maka kita lebih perlu untuk menzahirkan rasa syukur kepada Allah.
Semoga Allah membimbing kita.
ALLAH MENERANGKAN SUATU HUKUM AGAR KITA TIDAK SESAT
ALLAH MENERANGKAN SUATU HUKUM AGAR KITA TIDAK SESAT
Firman Allah SWT :
یُبَیِّنُ ٱللَّهُ لَكُمۡ أَن تَضِلُّوا۟ۗ وَٱللَّهُ بِكُلِّ شَیۡءٍ عَلِیمُۢ
Surat An-Nisa' 176
Terjemahan :
"Allah menerangkan (hukum ini) kepada kamu supaya kamu tidak sesat. Dan (ingatlah) Allah Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu."
Julai 22, 2019
Kesan Makanan Terhadap Anak
Kesan Makanan Terhadap Anak
1. Kajian terkini dari University of Central Florida mendapati terdapat hubungkait antara pemakanan ibu dengan anak autism. Kewujudan Propionic Acid (PPA) dalam makanan yang diproses (processed foods) memberikan kesan negatif terhadap anak. Benar, tiada satu petanda yang jelas dalam isu autism ini, namun pemakanan ibu adalah perkara yang mesti diberi perhatian.
2. Dalam Islam, isu pemakanan juga sangat ditekankan. Allah mendidik Muslim supaya mengambil pemakanan yang halal dan baik (tayyiba). Firman Allah:
يَاأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُلُوا مِنْ طَيِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاكُمْ
“Wahai orang-orang yang beriman, makanlah makanan yang baik daripada apa yang telah kami rezekikan kepadamu.”
3. Malah makanan yang baik boleh memberikan kesan kepada anak. Bapa kepada al-Imam al-Bukhari dikatakan sangat menjaga makanan beliau. Ketika hampir meninggal, beliau diriwayatkan sebagai berkata:
لا أعلم من مالي درهمًا من حرام، ولا درهمًا من شبهة
“Tidak aku ketahui daripada harta aku ini satu dirham pun daripada yang haram, bahkan tidak ada satu dirham pun daripada perkara syubhah.” (Hady al-Sari, Ibn Hajar)
4. Kata-kata bapa kepada al-Imam al-Bukhari ini didengari oleh Ahmad ibn Hafs lalu beliau berkata di dalam hati beliau:
وصلاح الآباء ينفع الأبناء
“Ayah yang baik (dari segenap aspek) akan memberikan manfaat buat anak-anaknya.” Maka tidak hairanlah kita lihat kehebatan al-Imam al-Bukhari, hasil dari didikan rapi oleh ayahnya.
5. Begitu juga dengan al-Imam al-Ghazali. Beliau berpesan bahawa sekiranya kita inginkan anak yang soleh, maka aspek pemakanan yang halal dan baik mestilah dijaga dari awal.
6. al-Imam al-Ghazali turut menukilkan pandangan dari al-Imam Ahmad yang menyatakan bahawa isu pemakanan adalah sebahagian dari urusan agama. Ini kerana Allah mengaitkan makanan yang halal dengan urusan ibadah. Kata al-Imam Ahmad:
أما علمت أن الأكل من الدين قدمه الله تعالى على العمل الصالح فقال: "كلوا من الطيبات واعملوا صالحاً
“Tidakkah kamu ketahui bahawa urusan makanan ini adalah sebahagian dari agama. Dalam al-Quran, Allah menyebut urusan makanan dahulu sebelum amal soleh. Firman Allah: “Dan makanlah makanan yang baik kemudian lakukanlah amal soleh.” (Ihya Ulumuddin)
7. Malah menurut riwayat al-Bukhari, Rasulullah dikatakan pernah mengeluarkan makanan dari mulut cucu Baginda al-Hasan atas dasar sangat menjaga makanan yang diberikan kepada anak dan cucu Baginda.
Semoga Allah membimbing kita semua.
Julai 21, 2019
Opah cetus fenomena drama kekeluargaan
Jangan bilang I Love You
Bila tak mau diajak menikah
Jangan mudah tertipu berhubungan dengan orang yang salah
Perasaan cinta anugrah terindah
Dalam makna cinta, cinta karena Alloh
Setiap insan pasti merasakan cinta
Sudah suratan dari Yang Maha Kuasa
Cinta adalah menyayangi dan memberi
Saling mengalah mendo'akan dengan hati
Setiap insan pasti merasakan cinta
Sudah suratan dari Yang Maha Kuasa
Cinta adalah menyayangi dan memberi
Saling mengalah mendo'akan dengan hati
Cinta yang sesungguhnya suka dan duka selalu setia (Setia)
Cinta yang seutuhnya membuat kita selalu bahagia
Cinta dalam syari'at selamanya kuat tak ada dusta (Tak ada dusta)
Cinta dalam maksiat selamanya sesat berujung dosa
Perasaan cinta anugrah terindah
Dalam makna cinta, cinta karena Alloh
Setiap insan pasti merasakan cinta
Sudah suratan dari Yang Maha Kuasa
Cinta adalah menyayangi dan memberi
Saling mengalah mendo'akan dengan hati
Cintai seseorang bila membuat dekat kepada Alloh (Kepada Alloh)
Jauhi seseorang bila membuat jauh kepada Alloh
Jangan bilang I Love You bila tak mau diajak menikah
Jangan mudah tertipu berhubungan dengan orang yang salah
Perasaan cinta anugrah terindah
Dalam makna cinta, cinta karena Alloh
Setiap insan pasti merasakan cinta
Sudah suratan dari Yang Maha Kuasa
Cinta adalah menyayangi dan memberi
Saling mengalah mendo'akan dengan hati
Cinta yang sesungguhnya suka dan duka selalu setia (Setia)
Cinta yang seutuhnya membuat kita selalu bahagia
Cinta dalam syari'at selamanya kuat tak ada dusta (Tak ada dusta)
Cinta dalam maksiat selamanya sesat berujung dosa
Perasaan cinta anugrah terindah
Dalam makna cinta, cinta karena Alloh
Setiap insan pasti merasakan cinta
Sudah suratan dari Yang Maha Kuasa
Cinta adalah menyayangi dan memberi
Saling mengalah mendo'akan dengan hati
Cintai seseorang bila membuat dekat kepada Alloh (Kepada Alloh)
Jauhi seseorang bila membuat jauh kepada Alloh
Jangan bilang I Love You bila tak mau diajak menikah
Jangan mudah tertipu berhubungan dengan orang yang salah
Perasaan cinta anugrah terindah
Dalam makna cinta, cinta karena Alloh
Setiap insan pasti merasakan cinta
Sudah suratan dari Yang Maha Kuasa
Cinta adalah menyayangi dan memberi
Saling mengalah mendo'akan dengan hati
BUANG SEGERA TUJUH APLIKASI INI DALAM PERANTI ANDA.
Sultan Kelantan Bercerai Talak Tiga Dengan Rihana Oksana
Foto rasmi Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah dan Raja Permaisuri Agong, Tunku Hajah Azizah Aminah Maimunah Iskandariah dipersembahkan oleh Istana Negara.
Gambar Instagram Istana Negara
Day Writing Challenge
JANGAN ENGKAU PERSIAKAN PANDUAN HIDUP UNTUK BERJAYA DI DUNIA DAN DI AKHIRAT
JANGAN ENGKAU PERSIAKAN PANDUAN HIDUP UNTUK BERJAYA DI DUNIA DAN DI AKHIRAT
Firman Allah SWT :
یَـٰۤأَیُّهَا ٱلنَّاسُ قَدۡ جَاۤءَكُم بُرۡهَـٰنࣱ مِّن رَّبِّكُمۡ وَأَنزَلۡنَاۤ إِلَیۡكُمۡ نُورࣰا مُّبِینࣰا
[Surat An-Nisa' 174]
Terjemahan :
"Wahai sekalian umat manusia! Sesungguhnya telah datang kepada kamu: Bukti dari Tuhan kamu, dan Kami pula telah menurunkan kepada kamu (Al-Quran sebagai) Nur (cahaya) yang menerangi (segala apa jua yang membawa kejayaan di dunia ini dan kebahagiaan yang kekal di akhirat kelak)."
Julai 20, 2019
Pesanan Rasulullah Buat Si Gila Kuasa
Pesanan Rasulullah Buat Si Gila Kuasa
1. Rasulullah berpesan dalam sebuah hadith bahawa kegilaan manusia pada kuasa akan memusnahkan mereka. Sabda Rasulullah:
إِنَّكُمْ سَتَحْرِصُونَ عَلَى الإِمَارَةِ وَسَتَكُونُ نَدَامَةً يَوْمَ الْقِيَامَةِ فَنِعْمَ الْمُرْضِعَةُ وَبِئْسَتِ الْفَاطِمَةُ
“Sesungguhnya akan ada dikalangan kamu mereka yang bersungguh-sungguh gilakan kepimpinan dan ia akan jadi satu penyesalan di Hari Kiamat. Ia hanya menyenangkan di dunia dan penyesalan di Akhirat. (HR al-Bukhari)
2. Bahkan Rasulullah menegaskan bahawa orang yang gilakan kuasa ini tidak seharusnya diberikan jawatan. Perkara ini dijelaskan ketika Baginda ditanya tentang mereka yang meminta untuk memegang kepimpinan lalu Rasulullah menjawab:
إنا لا تُولي هذا مَنْ سَألهُ وَلا مَنْ حَرَص عليه
“Kami tidak memberikan kepimpinan kepada mereka yang memintanya, dan bukan pada mereka yang tergila-gila kan jawatan kepimpinan.”
3. Seorang tokoh sufi yang terkenal pernah berpesan bahawa gilakan kuasa akan merosakkan peribadi seseorang. Gilakan kuasa menyebabkan seseorang akan bersifat hasad bahkan suka mencari keaiban manusia lain. Kata Fudail ibn Iyyad:
ما من أحد أحب الرئاسة إلا حسد وبغى ، وتتبع عيوب الناس ، وكره أن يُذكر أحد بخير
“Tidak ada seorang lelaki yang gilakan kuasa kepimpinan melainkan dia akan terjebak dengan hasad dan kejahatan melampau, suka mencari keaiban manusia dan dia benci untuk menyebut kebaikan orang lain.”
4. Atas dasar itu al-Imam Abu Ayyub al-Sakhtiyani berpesan bahawa mereka yang cintakan kemasyhuran dan kepimpinan ini adalah mereka yang sukar dipercayai. Kata beliau:
ما صدق عبد قط فأحب الشهرة
“Tiada yang benar langsung buat si hamba yang mencintai kemasyhuran.”
Semoga Allah sentiasa membimbing kita.
JAUHI SIKAP SUKA MEMINTA-MINTA
JAUHI SIKAP SUKA MEMINTA-MINTA
Kemiskinan Dan Kepayahan Untuk Menguji Sabar Dan Syukur Seorang Hamba
Bismillah.....
Mengharapkan sesuatu dari perkara dunia seperti kekayaan bukanlah hal yang terlarang dan tercela, dan itu merupakan suatu tabiat yang wajar, akan tetapi yang harus di perhatikan adalah cara yang ditempuh untuk mendapatkannya, apakah sudah sesuai dengan apa yang Allah syari’atkan atau tidak, serta tidak melanggar larangan-larangan-Nya. Seperti dengan cara meminta-minta kepada manusia.
Meminta-minta hukum asalnya adalah terlarang. Banyak sekali dalil-dalil yang menunjukkan larangan keras tentang hal ini, di antaranya:
مَنْ سَأَلَ النَّاسَ أَمْوَالَهُمْ تَكَثُّرًا فَإِنَّمَا يَسْأَلُ جَمْرًا فَلْيَسْتَقِلَّ أَوْ لِيَسْتَكْثِرْ
“Barangsiapa meminta-minta kepada orang lain dengan tujuan untuk memperbanyak kekayaannya, sesungguhnya ia telah meminta bara api; terserah kepadanya, apakah ia akan mengumpulkan sedikit atau memperbanyaknya” (HR. Muslim no. 1041).
Rasulullah SAW bersabda:
لَأَنْ يَغْدُوَ أَحَدُكُمْ، فَيَحْطِبَ عَلَى ظَهْرِهِ، فَيَتَصَدَّقَ بِهِ وَيَسْتَغْنِيَ بِهِ مِنَ النَّاسِ، خَيْرٌ لَهُ مِنْ أَنْ يَسْأَلَ رَجُلًا، أَعْطَاهُ أَوْ مَنَعَهُ ذَلِكَ، فَإِنَّ الْيَدَ الْعُلْيَا أَفْضَلُ مِنَ الْيَدِ السُّفْلَى، وَابْدَأْ بِمَنْ تَعُولُ
“Jika salah seorang di antara kalian pergi di pagi hari lalu mencari kayu bakar yang di panggul di punggungnya (lalu menjualnya), kemudian bersedekah dengan hasilnya dan merasa cukup dari apa yang ada di tangan orang lain, maka itu lebih baik baginya daripada ia meminta-minta kepada orang lain, baik mereka memberi ataupun tidak, karena tangan di atas lebih baik daripada tangan di bawah. Dan mulailah dengan menafkahi orang yang engkau tanggung” (HR. Bukhari no. 2075, Muslim no. 1042).
Rasulullah SAW bersabda:
إِنْ الْمَسْأَلَةَ كَدٌّ يَكُدُّ بِهَا الرَّجُلُ وَجْهَهُ إِلَّا أَنْ يَسْأَلَ الرَّجُلُ سُلْطَانًا أَوْ فِي أَمْرٍ لَا بُدَّ مِنْهُ
“Sesungguhnya, meminta-minta itu adalah topeng yang dikenakan seseorang pada dirinya sendiri, kecuali bila seseorang meminta kepada penguasa atau karena keadaan yang sangat memaksa” (HR. At-Tirmidzi no. 681, ia berkata: “hasan shahih”).
Orang yang sering meminta kepada orang lain bukan hanya akan membahayakan dirinya sendiri, akan tetapi juga orang lain, bahkan kerugian mereka di akhirat.
IMPAK BURUK SIFAT SUKA "MEMINTA - MINTA
1. Menyakiti diri sendiri dan orang lain
Merasa kecewa bila diberi sedikit, bahkan marah apabila permintaannya ditolak. Terkadang mengganggu hati dan perasaan orang sekitarnya.
2. Menjadi miskin jiwa dan harta
Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:
“Tidaklah seorang hamba membuka pintu untuk meminta-minta melainkan Allah membukakan baginya pintu kefakiran.” (HR. Ahmad 4/207)
3. Memasukkan diri sendiri ke dalam api neraka
Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:
“Barangsiapa meminta harta benda kepada orang lain dengan tujuan memperbanyak (kekayaan), maka sebenarnya dia meminta bara api, oleh kerana itu terserah kepadanya mau memperoleh sedikit atau memperoleh banyaknya.” (HR. Muslim: 1041)
4. Dilanda kemiskinan dengan tidak merasakan kepuasan.
Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:
“Barangsiapa membukakan bagi dirinya pintu meminta-minta tanpa kebutuhan yang mendesak, atau bukan kerana kemiskinan yang tidak mampu bekerja, maka Allah akan membukakan baginya pintu kemiskinan dari jalan yang tidak disangka-sangka.” (HR. Baihaqi)
Namun begitu, bukan semua meminta itu diharamkan dan ditegah dalam Islam. Ada keadaan tertentu @ golongan tertentu yang diharuskan meminta (namun ia dengan bersyarat) terutamanya orang faqir dan dalam darurat : Terdapat hadith yang menjelaskan meminta-minta adalah haram (tidak dihalalkan) kecuali untuk tiga golongan ini :
1. "Seseorang yang menanggung hutangnya dari orang lain, baik diasebabkan menanggung denda orang maupun untuk mendamaikan antara dua kelompok yang saling memerangi. Maka dia boleh meminta-minta meskipin dia orang kaya."
2 "Seseorang yang hartanya tertimpa musibah, maka dia boleh memnita sampai dia mendapatkan sandaran hidup."
3. "Seseorang yang menyatakan bahwa dirinya tertimpa kemiskinan, maka apabila ada tiga orang yang berakal dari kaumnya memberi kesaksian atas hal itu, maka dia boleh meminta-minta sampai dia mendapakan sandaran hidup."
Ulama sepakat akan haramnya meminta-minta jika tidak dalam keadaan darurat. Imam An-Nawawi ketika menjelaskan bab “An-Nahyu ‘anil Mas’alah” (larangan meminta-minta) beliau mengatakan:
مَقْصُودُ الْبَابِ وَأَحَادِيثِهِ النَّهْيُ عَنِ السُّؤَالِ وَاتَّفَقَ الْعُلَمَاءُ عَلَيْهِ إِذَا لَمْ تَكُنْ ضَرُورَةٌ
“Maksud dari bab ini dan hadith-hadith yang ada di dalamnya adalah larangan meminta-minta. Ulama sepakat hukumnya terlarang jika tidak dalam keadaan darurat” (Syarah Shahih Muslim, 7/127).
Meminta-minta dalam keadaan tidak faqir dan tidak darurat, termasuk dosa besar, kerana diancam dengan azab di akhirat. Jika dalam keadaan darurat, namun tidak fakir dan mampu bekerja, ulama berselisih pendapat mengenai hukumnya. An-Nawawi menjelaskan:
أَصْحَابُنَا فِي مَسْأَلَةِ الْقَادِرِ عَلَى الْكَسْبِ عَلَى وَجْهَيْنِ أَصَحُّهُمَا أَنَّهَا حَرَامٌ لِظَاهِرِ الْأَحَادِيثِ وَالثَّانِي حَلَالٌ مَعَ الْكَرَاهَةِ بِثَلَاثِ شُرُوطٍ أَنْ لَا يُذِلَّ نَفْسَهُ وَلَا يُلِحَّ فِي السُّؤَالِ وَلَا يُؤْذِيَ المسؤول فَإِنْ فُقِدَ أَحَدُ هَذِهِ الشُّرُوطِ فَهِيَ حَرَامٌ بِالِاتِّفَاقِ وَاللَّهُ أَعْلَمُ
“Para ulama berselisih pendapat mengenai hukum meminta-minta bagi orang yang mampu bekerja, dalam dua pendapat. Pendapat yang lebih tepat, hukumnya haram, berdasarkan zahir hadits-hadits yang ada. Pendapat yang kedua, hukumnya boleh namun disertai kemakruhan, jika memenuhi tiga syarat: [1] tidak menghinakan dirinya, [2] tidak memaksa ketika meminta, dan [3] tidak memberikan gangguan kepada orang yang dimintai. Jika salah satu syarat ini tidak dipenuhi, maka hukumnya menjadi haram dengan sepakat ulama. Wallahu a’lam” (Syarah Shahih Muslim, 7/127).
Meminta-minta untuk memperkaya diri itu perbuatan tercela. Al-‘Aini (rahimahullah) mengatakan:
“Barangsiapa yang meminta-minta kepada orang lain untuk memperkaya diri itu tercela” (Umdatul Qari, 9/56).
Alhamdulillah, moga artikel kali ini memberikan sedikit pemahaman dan penjelasan kepada kita semua tentang adanya tegahan keras dan haram hukumnya sifat suka meminta-minta dan jauhilah sifat sedemikian. Moga ada manafaatnya buat semua insyaAllah.
Wallahua'lam