Pages

Februari 28, 2024

Ai Team: youtube ai laming kena hack

 youtube ai laming kena hack


Kredit : @cik_ns19



Februari 25, 2024

Lirik Lagu In Case You Didn’t Know - Brett Young

I can't count the timesI almost said what's on my mindBut I didn'tAnd just the other dayI wrote down all the things I'd sayBut I couldn'tI just couldn't
Baby, I know that you've been wonderin'Mm, so here goes nothin'
In case you didn't knowBaby, I'm crazy 'bout youAnd I would be lyin' if I saidThat I could live this life without youEven thoughI don't tell you all the timeYou had my heart a long, long time agoIn case you didn't know
The way you look tonightThat second glass of wineThat did itMmThere was somethin' 'bout that kissGirl, it did me inGot me thinkin'I'm thinkin'
One of the things that I've been feelin'Mm, it's time you hear 'em
In case you didn't knowBaby, I'm crazy 'bout youAnd I would be lyin' if I saidThat I could live this life without youEven thoughI don't tell you all the timeYou had my heart a long, long time agoIn case you didn't know
You got all of meI belong to youYeah, you're my everything
In case you didn't knowI'm crazy 'bout youI would be lyin' if I saidThat I could live this life without youEven thoughI don't tell you all the timeYou had my heart a long, long time agoYeah, you had my heart a long, long time agoMmIn case you didn't knowNo, noIn case you didn't know

Februari 24, 2024

Jenis-Jenis Potongan Bawang

Jenis-Jenis Potongan Bawang.

 Sebenarnya cara potong masing-masing ada nama, kegunaan dan masanya tertentu untuk guna.Sesetengah potongan tak sesuai untuk sesetengah resepi.

1) Potong.
Potong maksudnya bawang akan dipotong secara melintang.
Bermula dari potong akan menghasilkan potongan gegelung dan mayang.

2)Gegelung.
Mula dari potong, dan diulang-ulang mengikut ketebalan yang dikehendaki.Potongan gini biasa untuk masak kicap, masak merah.

3)Mayang
Hirisan halus tetapi melintang, kebiasaannya untuk membuat bawang goreng atau ditumis.

4)Belah.
Potongan secara menegak untuk menghasilkan potongan yang lainnya.

5)Baji
Juga disebut 'wedges' dalam B.Inggeris.Biasanya potongan ini diguna untuk hiasan, seperti dalam sup atau kari dsb.Juga untuk kebab.

6)Hiris
Potongan nipis, halus secara menegak yang berulang-ulang.Untuk ditumis atau dibuat ulam / rencah sambal/budu/cencaluk dsb.

7) Dadu
Biasanya untuk buat cekodok/jemput-jemput bilis atau bawang.

8)Dadu kecil / cincang kasar
Untuk tumisan nasi goreng, mi goreng dsb.

9)Cincang
Untuk perapan, tumisan dsb.
Penting ke potongan ni semua? Sesetengah resepi, penting sebab lain cara potong boleh mempengaruhi rasa masakan dan tempoh memasak.Jadi kena teliti resepinya sebelum mula memotong.

Selamat memasak!

Kredit: Mohammad Faeez Harith




SEGMEN : MENCARI BLOGLIST BARU BY NIEZA




Ai Team : MALAM PERPISAHAN AMANDA FARAH UNA & NIJA !

Ai Team : MALAM PERPISAHAN AMANDA FARAH UNA & NIJA !

Ai Team Subscribers: Februari 24 202

[ channel - subscriber - date joined]

ALIEFF IRFAN - 5.41m - 06/08/2016
BELLESTRELLE - 1.34m - 09/12/2017

***
AI TEAM  - 592k - 19/04/2014
AI ENTERTAINMENT  - 421k - 24/01/2023
AI MUKBANG - 226k - 17/01/2023
AI GARAGE - 283k - 28/05/2023

***
  1. El Riss - 850k - 01/01/2020 
  2. Aniq - 821k - 17/12/2021
  3. Boyraa - 785k - 16/12/2021
  4. Shahrul Niezam - 663k - 18/12/2021
  5. Mimi - 604k - 07/06/2022
  6. Fiera - 588k - 25/08/2022
  7. Laming - 556k - 26/01/2019
  8. Sulong - 537k - 30/12/2021
  9. Aiman Noah - 536k - 22/12/2021
  10. Afiq Jefri - 430k - 28/03/2020
  11. Isya - 396k - 24/01/2023
  12. Kekanda- 359k - 09/03/2023
  13. Nazrul- 329k - 31/10/2017
  14. Syahmie - 296k - 16/03/2023
  15. Faridah - 263k - 09/03/2023
  16. Emny Emyra - 236k - 29/04/2023
  17. Fatin Razali - 230k - 12/04/2023
  18. Madkhan - 215k - 28/04/2023
  19. Areesa - 214k - 09/03/2023
  20. Pieya - 214k - 09/03/2023
  21. Nisa  - 211k- 11/04/2023
  22. Ayra - 200k - 09/03/2023
  23. Manis - 197k - 09/03/2023
  24. Adam Nazri - 190k - 09/05/2023
  25. Hafiz Hakim - 185k - 16/03/2023
  26. Paih Geram - 184k - 16/03/2023
  27. Aufar - 169k - 02/05/2023
  28. Safwan - 157k - 28/04/2023
  29. Atiqah - 148k - 09/03/2023
  30. Lukman Musa - 141k - 15/06/2023

***

Alam Alisya Channel - 281k - 13/12/2019
JR Family - 203k - 04/02/2023
Tiyaa Channel - 98.2k - 09/07/2023
Nisaa & Family - 97.9k - 11/06/2023
Malik Is Back - 9.59k - 08/26/2020
K and K - 6.1k - 09/06/2023

Update _ 02/24/2024

Februari 23, 2024

Lirik Lagu Ayah Ibu - Amir Sisi

aku digelar anakmu
aku dimanja cintamu
yang kau jaga dengan belai mesra
diriku ini merasa bahagia

aku yang tidak mengerti
aku yang lupa pada budi
menyakiti hati insan suci
yang selama ini berkorban untukku

ayah ibuku penat lelahmu
membesarkanku dengan keringatmu
demi melihatku jalani hidupku
walau hakikatnya jasadmu terluka

ayah ibuku kaulah syurgaku
ayah ibuku kaulah duniaku
doa doamu memeluk tubuhku
mendinginkan rasa jiwa yang bahagia

kan aku berjanji
untuk membalas kembali
segala yang kau beri
karena ia takkan terganti
cinta yang abadi
dan akan membawaku ke jalan syurga
kasihmu yang kekal sejati

ayah ibuku penat lelahmu
membesarkanku dengan keringatmu
demi melihatku jalani hidupku
walau hakikatnya jasadmu terluka

ayah ibuku kaulah syurgaku
ayah ibuku kaulah duniaku
doa doamu memeluk tubuhku
mendinginkan rasa jiwa yang bahagia

Februari 22, 2024

Ai Team Subscribers: Februari 22 2024

[ channel - subscriber - date joined]

ALIEFF IRFAN - 5.4m - 06/08/2016
BELLESTRELLE - 1.34m - 09/12/2017

***
AI TEAM  - 590k - 19/04/2014
AI ENTERTAINMENT  - 419k - 24/01/2023
AI MUKBANG - 225k - 17/01/2023
AI GARAGE - 282k - 28/05/2023

***
  1. El Riss - 847k - 01/01/2020 
  2. Aniq - 819k - 17/12/2021
  3. Boyraa - 783k - 16/12/2021
  4. Shahrul Niezam - 658k - 18/12/2021
  5. Mimi - 599k - 07/06/2022
  6. Fiera - 586k - 25/08/2022
  7. Laming - 554k - 26/01/2019
  8. Sulong - 534k - 30/12/2021
  9. Aiman Noah - 531k - 22/12/2021
  10. Afiq Jefri - 427k - 28/03/2020
  11. Isya - 394k - 24/01/2023
  12. Kekanda- 355k - 09/03/2023
  13. Nazrul- 326k - 31/10/2017
  14. Syahmie - 294k - 16/03/2023
  15. Faridah - 260k - 09/03/2023
  16. Fatin Razali - 228k - 12/04/2023
  17. Emny Emyra - 228k - 29/04/2023
  18. Areesa - 213k - 09/03/2023
  19. Madkhan - 212k - 28/04/2023
  20. Pieya - 211k - 09/03/2023
  21. Nisa  - 207k- 11/04/2023
  22. Ayra - 198k - 09/03/2023
  23. Manis - 195k - 09/03/2023
  24. Adam Nazri - 187k - 09/05/2023
  25. Hafiz Hakim - 182k - 16/03/2023
  26. Paih Geram - 181k - 16/03/2023
  27. Aufar - 167k - 02/05/2023
  28. Safwan - 152k - 28/04/2023
  29. Atiqah - 147k - 09/03/2023
  30. Lukman Musa - 138k - 15/06/2023

***

Alam Alisya Channel - 280k - 13/12/2019
JR Family - 202k - 04/02/2023
Tiyaa Channel - 97.9k - 09/07/2023
Nisaa & Family - 97.7k - 11/06/2023
Malik Is Back - 9.59k - 08/26/2020
K and K - 6.08k - 09/06/2023

Update _ 02/22/2024

Adab-adab ketika makan

Adab-adab ketika makan

Alhamdulillah syukur kepada Allah swt kerana kita masih bernafas hari ini. Hari ini saya ingin kongsikan adab makan dan minum yang diusulkan oleh seorang rakan di Al-Hikmah ini. Insyaallah dengan izin Allah saya akan kongsikan apa yang saya tahu insyaAllah dan jika anda tahu yang lain boleh dikongsikan disini,insyaallah.

Apabila kita hendak makan tanamlah keyakinan dalam hati kita bahawa semua rezeki datangnya dari Allah swt dan wajib kita mensyukurinya. Makanan tidak dapat mengenyangkan tetapi sebagai asbab sahaja. Minuman tidak dapat menghilangkan kehausan kecuali dengan izin Allah swt.

1. Sebelum makan, basuh kedua-dua belah tangan hingga pergelangan tangan; jangan lap tangan itu dan berkumur-kumur dengan air yang bersih. Kelebihannya insyaallah akan mati dengan kalimah di bibir.

2. Bentangkanlah saprah yang berwarna gelap dan tunggu makanan (bukan makanan tunggu kita). Kelebihannya insyaallah kebuluran tidak akan mengenainya.

3. Apabila hidangan atau juadah sampai bacalha doa: "Allaahumma baarik lanaa fiimaa razaqtanaa wa qinna'adzaabannar" ertinya Ya Allah, berkatilah rezeki yang Engkau berikan kepada kami, dan peliharalah kami dari seksa neraka.

4. Apabila Nabi s.a.w. duduk untuk makan, maka Baginda duduk sebagai seorang hamba iaitu dudk tahiyat atau iftirash atau mencangkung.

5. Baca doa sebelum memulakan makan: "Bismillahi wa'ala barakatillah"
Dari ‘Aisyah r.a. berkata: Rasulullah s.a.w. bersabda, ” Apabila seorang daripada kamu hendak makan, sebutlah nama Allah (yakni: ‘Bismillah‘). Jika dia terlupa menyebut nama Allah pada awal (mula makan), maka sebutlah ‘Bismillahi awwaluhu wa akhirahu’ (HR Abu Dawud dan atTirmidzi.)

6. Makanlah buah-buahan dahulu jika ada. Makan makanan yang hampir dengan kita kecuali jika ada bermacam jenis makanan, bolehlah diambil dari arah mana pun. Jangan mula makan dari tengah-tengah kerana berkat turun di tengah-tengah makanan.

Dari Umar bin Abi Salamah r.a. berkata, aku merupakan hamba di rumah Rasulullah s.a.w., dan pernah tanganku menjalar-jalar ke serata hidangan (ketika hendak makan). Maka Rasulullah s.a.w berkata: Wahai budak, ucapkan ‘Bismillah‘, makanlah dengan tangan kananmu dan makanlah apa yang hampir denganmu. (HR Bukhari dan Muslim)

Dari Ibn Abbas r.a., Nabi s.a.w. bersabda: “Keberkatan terdapat di tengah-tengah makanan, maka mulakan makan dari tepi dan jangan mulakan makan dari tengah” (HR Abu Dawud dan Tirmidzi)

7. Dari Salamah bin al-Akwa’ r.a., seorang lelaki sedang makan dengan tangan kirinya berhampiran dengan Rasulullah s.a.w. Maka Baginda berkata: “Makanlah dengan tangan kananmu”. Lelaki itu berkata: “Aku tak boleh”. Baginda menjawab, “Engkau tidak boleh!? Tidaklah yang menghalangnya kecuali sifat bongkak!! Kemudian, tidak dapat diangkat tangannya ke mulut. (HR Muslim)

8. Dari Jabir r.a. berkata, Rasulullah s.a.w. bersabda: “Jangan engkau makan dengan (tangan) kirimu, sesungguhnya syaitan itu makan dan minum dengan (tangan) kirinya. (HR Muslim)

9. Nabi s.a.w. makan dengan tiga jari dari tangan kanan. Jika mampu teruskan makan dengan tiga jari, jika tidak maka mulakan sahaja dengan tiga jari. Dari Ka’ab bin Malik r.a., “Aku melihat Rasulullah s.a.w. makan menggunakan tiga jari..(ibu jari, jari telunjuk dan jari tengah)” (HR Muslim)

10. Makanlah secara berjamaah dan dengan penuh sifat ikram. Dari Abu Hurairah r.a. berkata: “Tidak sekali-kali Rasulullah s.a.w mencela makanan. Jika Baginda menyukainya, maka Baginda makan. Jika Baginda tidak menggemarinya, maka Baginda tidak makan” (HR Bukhari dan Muslim)

11. Tidak bersandar ketika makan. Dari Abi Juhaifah Wahb bin Abdullah r.a. berkata: Rasullah s.a.w bersabda, “Aku tidak makan sambil bersandar” (HR Bukhari)

12. Kutip makanan yang terjatuh. Dari Jabir r.a., Sabda Rasulullah s.a.w., “Apabila jatuh sebahagian (kecil) makanan seorang dari kamu, ambil dan buang bahagian yang terkena kotoran dan makanlah ia, dan jangan tinggalkan ia untuk syaitan, dan jangan dia menyapu tangannya dengan kain sehingga dia menjilat jarinya dahulu kerana dia tidak mengetahui pada makanannya, bahagian mana yang terdapat keberkatan” (HR Muslim) Kelebihannya insyaallah sifat takabbur akan gugur daripada dirinya.

13. Rasullullah s.a.w. tidak pernah makan di atas meja ataupun makan di dalam pinggan. Sunnah ialah makan di atas lantai, beralas saprah dan menggunakan dulang, yakni makan secara berjamaah.

14. Rasulullah s.a.w. tidak pernah makan sehingga kenyang sama ada makan roti atau daging kecuali ketika "dhilaf" (dhilaf bermaksud makan bersama orang lain).

Berdasarkan sabda Rasulullah s.a.w.: “Tidak ada bejana yang diisi oleh manusia yang lebih buruk dari perutnya, cukuplah baginya memakan beberapa suapan sekedar dapat menegakkan tulang punggungnya (memberikan tenaga), maka jika tidak mau, maka ia dapat memenuhi perutnya dengan sepertiga makanan, sepertiga minuman dan sepertiga lagi untuk bernafasnya.” (HR. Ahad, Ibnu Majah)

15. Semasa makan hendaklah kita berbual mengenai hal agama atau berzikir seperti "Allahuma lakalhamdu walakash syukr"

16. Sisip makanan yang berbaki di jari-jari. Kelebihannya ia akan membantu proses penghadaman makanan. Dari Ibn Abbas r.a. berkata, Rasulullah s.a.w. bersabda, “Apabila seorang daripada kamu telah selesai makan makanan, maka jangan disapu jari-jari sehingga dijilat (terlebih dahulu)" (HR Bukhari dan Muslim).

17. Doa setelah selesai makan: Dari Abi Umamah r.a., “Adalah Nabi s.a.w. apabila selesai makan menyebut, ‘Alhamdulillahi katsiran toyyiban mubarakan fih, ghaira makfiyyin wa la muwaddi’in. wa la mustaghnan ‘anhu rabbana‘ (HR Bukhari)

Dari Muad bin Anas r.a. berkata: Rasulullah s.a.w. bersabda, “Sesiapa yang selesai makan, kemudian menyebut, ‘Alhamdulillah- illazi ath’amani haaza, wa razaqanihi min ghairi haulin minni wa la quwwatin‘, akan diampunkan dosa-dosanya yang telah lalu. (HR Tirmidzi)

18. Basuh tangan dan mulut serta berkumur-kumur dan lap tangan.

19. Tidak digalakkan minum sewaktu makan kecuali terpaksa. Minumlah samada sebelum atau selepas makan. Jika ingin minum sewaktu makan maka letakkan gelas di tapak tangan kanan dan minum sambil dibantu sedikit oleh tangan kiri. Bererti jangan minum dengan tangan kiri, minum dengan tangan kanan walaupun terpaksa dibantu oleh tangan kiri.

20. Minum dengan tangan kanan sambil duduk. Minum air sambil berdiri hanya semasa meminum air Zam Zam dan baki air wudhuk.

21. Sebelum minum liht dahulu ke dalam bekas air itu. Apabila hendak minum bacalah "Bismillah" dan setelah minum bacalah "Alhamdulillah". Rasulullah s.a.w. bersabda: "Jangan minum terus-menerus seperti cara binatang minum. Tetapi minumlah dua teguk, dua teguk dan tiga teguk, tiga teguk. Dan baca Bismillah apabila kamu minum dan baca Alhamdulillah apabila selesai meminumnya." (Hadis riwayat Imam Al-Tirmizi).

22. Minum dengan tiga kali nafas di luar bekas dan jangan bernafas di dalam bekas air.

23. Rasullah s.a.w. suka minum air yang telah disimpan semalaman didalam suatu bekas. Minuman Manis dan Sejuk. Aisyah r.a. meriwayatkan bahawa: "Diantara banyak-banyak jenis minuman, Rasulullah s.a.w. suka minuman manis dan sejuk"

Hadis bermaksud, baginda mengemari minuman manis dan sejuk, campuran madu atau nabiz (rendaman buah tamar).

Didalam suatu doa Rasullah s.a.w. ada menyebut " Ya Allah kurniakanlah aku dengan cintaMu yang lebih besar dari cintaku kepada nyawa, harta,anak dan cintaku kepada air sejuk".

Ini memberi isyarat bahawa sudah tentu minuman air sejuk itu mempunyai khasiat yang lebih besar. Adapun minuman jika terkumpul didalamnya kemanisan dan kesejukan akan menjadi asbab yang paling bermanfaat untuk penjagaan kesihatan tubuh badan. Ini sekali gus berperanan bahan pemakanan dan mencernakan makanaan yang masuk kedalam tubuh lalu menyalurkannya keseluruh anggota badan.


(Rujukan: Riyadhus Solihin – Kitab Adab-adab Makan)

Kredit: CahayaKetenangan

Februari 21, 2024

Blog view yesterday 3164

 

1st time mencecah 3k+, 

Biasanya 1k, 

Alhamdulillah....

Fikirkan mereka yang sedang ternanti-nanti.


Makanan jangan dibuat main, dibuat bazir. Itu je nak pesan.

Saat tak nak menghargai,  fikirkan mereka yang sedang ternanti-nanti.


Petua hidup...

Petua hidup

1. Setiap kali memasak, baca doa:
"Laisa laha mindunillahi kasyifah"
Tiada baginya selain Allah yang Maha Melindungi.
Moga tiada racun yang boleh merosakkan kita dan keluarga serta Allah jadikan makanan itu penawar kepada segala penyakit hati.

2. Semasa memulakan perjalanan ke tempat kerja, tempat belajar atau sebagainya, biasakan diri kita dan keluarga sedekahkan al-Fatihah kepada ibu ayah serta saudara yang telah meninggal.
Setiap satu nama, satu al-Fatihah dibaca.
Andai itu perjalanan kita yang terakhir, moga2 kematian kita tidak sia-sia.

3. Setiap kali melihat anak-anak sedang makan, sebut...
"Ya Allah berkati rezeki yang anakkku makan"
Setiap suapan yang masuk ke dalam perut anak, moga Allah redha dan tumbuhkannya menjadi darah daging yang berkat.

4. Setiap Kali selesai melakukan kerja atau tugasan, bacalah..
Bismillahi tawakkal tu 'ala llah la hauwla Wala Quwwata illa billah.
Moga Allah melengkapkan apa yang kurang dan menjadikan hati kita kuat berpaut kepada Allah Rabbul Jaliil.

5. Ketika ibu ayah kita meninggal, elekkan bergaduh tentang harta kerana roh mereka tidak akan tenang dan terseksa. Mereka akan merintih kesedihan.

5. Bila bergaduh mulut dengan pasangan..
"Lafazkan Illa Qiilan salaman salama"
Moga Allah waraskan fikiran kita dan tidak lemas dengan ujian hidup ini. 

6. Bila berhadapan dengan seorang yang keras dan suka menentang, bacalah...
Ya latiif
Ya latiif
Ya Allah yang Maha Lemah Lembut...
Lembutkan hati dia (Sebut nama)
Satu perkara yang kita kena pegang...Jika urusan hidup ini kita serah total kepada Allah dan fokuskan kepada bahagia akhirat, pasti segalanya lancar.

Amiiin ya Allah 🤲

C&p : Aminah Mat Yusoff | Mohd Nizam

Februari 20, 2024

Lirik Lagu Menghapus Jejakmu - Peterpan

Terus melangkah melupakanmuBelah hati perhatikan sikapmuJalan pikiranmu buatku raguTak mungkin ini tetap bertahan
Perlahan mimpi terasa menggangguKucoba untuk terus menjauhPerlahan hatiku terbelengguKucoba untuk lanjutkan itu
Engkau bukanlah segalakuBukan tempat tuk hentikan langkahkuUsai sudah semua berlaluBiar hujan menghapus jejakmu
Terus melangkah melupakanmuBelah hati perhatikan sikapmuJalan pikiranmu buatku raguTak mungkin ini tetap bertahan
Perlahan mimpi terasa menggangguKucoba untuk terus menjauhPerlahan hatiku terbelengguKucoba untuk lanjutkan itu
Engkau bukanlah segalakuBukan tempat tuk hentikan langkahkuUsai sudah semua berlaluBiar hujan menghapus jejakmu
Lepaskan segalanyaLepaskan segalanya
Engkau bukanlah segalakuBukan tempat tuk hentikan langkahkuUsai sudah semua berlaluBiar hujan menghapus jejakmu
NananananaNananananaNananananaNananananaNananananaNanananana

Lirik Lagu Andai Dulu - Andre Mastijan

Teringat saat masih bersamaKau selalu katakan pada kuJangan pernah tinggalkanmu sendiriTapi kini semuanya berbeda
Selama ini ku mencintaimuSepenuh jiwa dan ragakuNamun semua siasia kurasakanKau khianati cinta tulusku
Andai dulu tak kenal dirimuTakan mungkin kurasakan sakit hati iniTapi kini sudah jalan takdirnyaDi pertemukan dengan orang yang salah
Andai dulu tak kenal dirimuTakan mungkin kurasakan sakit hati iniTapi kini sudah jalan takdirnyaDi pertemukan dengan orang yang salah
Selama ini ku mencintaimuSepenuh jiwa dan ragakuNamun semua siasia kurasakanKau khianati cinta tulusku
Andai dulu tak kenal dirimuTakan mungkin kurasakan sakit hati iniTapi kini sudah jalan takdirnyaDi pertemukan dengan orang yang salah
Andai dulu tak kenal dirimuTakan mungkin kurasakan sakit hati iniTapi kini sudah jalan takdirnyaDi pertemukan dengan orang yang salahDi pertemukan dengan orang yang salah

Februari 19, 2024

Lirik Lagu Bukan Jodohku - Yazid Izaham

Cinta mengapa terjadi perpisahan iniBerat kini ku lalui ari-hari tanpamuBetapa pilu hatikuMerindu merindu hadirmu
Bila memang ini kerana salahkuKu mohon engkau mengertiDan mau maafkankuAku takan lelah menungguMenunggu menuggu kau kembali
Bagai tersapu ombak di laut biruKala ku mendengar ucap perpisahan mu
Di persimpangan doaSelalu menunggu hadirmuSelalu ku sebut namamuKu cari-cari dirimuZikirku selalu mendoakan dirimu
Di persimpangan doaKu menyentuh wajahmu yang ayuBerlinang air matakuKala ku mengingatkanmuPadamu tuhan ku pasrahkan diaDia memang bukanlah jodohku
Di persimpangan doaKu menyentuh wajahmu yang ayuBerlinang air matakuKala ku mengingatkanmuPadamu Tuhan ku pasrahkan diaPadamu Tuhan ku pasrahkan diaPadamu Tuhan ku pasrahkan diaDia memang bukanlah jodohku

Kita takkan mampu nak puaskan hati semua orang

Bila kita kurus orang 
kata kita sakit.

Bila kita gemuk orang 
kata kita kuat makan.

Bila serius orang
anggap kita bosan.

Bila kelakar orang
anggap kita tak matang.

Bila susah orang 
kata kita malas.

Bila senang orang
kata kita sombong.

Tak kira apa kita buat
orang akan tetap bercakap.

Kita takkan mampu nak
puaskan hati semua orang
jadi fokuslah pada diri sendiri
dan bahagiakan diri sendiri.

Februari 18, 2024

Lirik Lagu Ini Cintaku Yang Pertama - Kumpulan Versi

Dimatamu ku lihat kehausan kasih sayang
Ingin dicintai sepenuh jiwa
Engkau memilihku untuk bersama
Aku tenggelam dalam asmaramu
Aku percikkan untukmu bahagia
Kerna ini cintaku yang pertama

Kau hilang dan kau datang membawa semalam
Menagih janji-janjiku dulu
Kau ingin kembali kepada diriku
Mengapa dulu kau meninggalkanku
Sehingga aku terasa ditipu
Oleh perbuatanmu

Bukan begini yang aku impikan
Percintaan kita tiada kesudahan
Oleh tipu daya
Bagimu ia sandiwara...aaa
Kau pandai menghias manisnya dibibir
Bermain dan mengusikku dengan cinta
Merosakkan... Jiwa insan yang setia...

Seandainya engkau ingin aku menyintaimu
Masih ada lagi ruang
Belas simpatiku ini untukmu
Tuliskanlah satu perjanjian seumur hidupmu
Akan abadikan percintaan ini
Hingga keakhir hayat
Kita berdua selamanya

Ai Team : TikTok

ALIEFF IRFAN 

How To Redha In Everything..?

How To Redha In Everything..?

Untuk redha menerima setiap ketentuanNya,
menerima hal-hal yang kita tidak suka, pasti
akan mengambil masa tetapi itulah prosesnya..

Izinkan diri bersedih... 
Jangan paksa diri kita untuk sentiasa nampak
BAIK-BAIK sahaja... It's okey to not be OK... 
Andai perlu menangis, menangislah... 
Andai perlu bersendiri, ambillah masa untuk
bersendirian seketika... Take your time to 
process the PAIN..

Ingatkan diri bahawa ALLAH MAHA MENGETAHUI... 

Pasti ada hikmah pada setiap ujian, penangguhan
dan penolakan... Meski hati seperti di carik-carik,
bersangka baiklah bahawa Allah sedang membawa kita kepada hal-hal yang LEBIH BAIK...

Februari 17, 2024

Lirik Lagu Tiada Guna - Inul Daratista

Tiada mungkin 'kan bersemi

Tiada mungkin 'kan berbunga

Walau engkau sirami sudah tiada berarti

 

Pohon telah lama mati

Tiada guna rayuanmu

Tiada guna cumbuanmu

Hati telah membeku tak seperti dahulu

Janganlah merayuku

Jangan kau ucapkan cinta, 'ku tak mau mendengarnya

 

Aku sudah tak percaya akan adanya cinta

Cinta bagiku empedu, pahit meresap ke tubuh

Bagai disayat sembilu, perih di dalam kalbu

Sampai kini belum sirna


Sakit hati karena cinta seorang pemuda

Tiada mungkin 'kan bersemi

Tiada mungkin 'kan berbunga

Walau engkau sirami sudah tiada berarti

Pohon telah lama mati

Jangan kau ucapkan cinta, 'ku tak mau mendengarnya

Aku sudah tak percaya akan adanya cinta

 

Cinta bagiku empedu, pahit meresap ke tubuh

Bagai disayat sembilu, perih di dalam kalbu

Sampai kini belum sirna

Sakit hati karena cinta seorang pemuda

Tiada mungkin 'kan bersemi

Tiada mungkin 'kan berbunga

 

Walau engkau sirami sudah tiada berarti

Pohon telah lama mati

Tiada guna rayuanmu

Tiada guna cumbuanmu

Hati telah membeku tak seperti dahulu

Janganlah merayuku

Lirik Lagu Ungkapan Kata Bernafas Cinta - Feeza

Di keheningan malam yang panjangMataku matamu bertentanganTerjalin semangat yangMembuka rahsia di jiwa
Dengan getaran rasa kau bisikkanUngkapan katamu bernafas cintaIndahnya debaran saat pertamaBersua
Tak pernah ku harapkanKau bersumpah setia demi keranaAlam dan malam telahMenjadi saksi kitaIkrar cinta abadi
Yang bersemiLena dibuai angin malam iniKita berduaBertemu rindu bersaksi purnama
Kita bersama saling bercintaSehati dan sejiwaKita bersama saling berdoaBerkekalan akhirnya
Di keheningan malam yang panjangMataku matamu bertentanganTerjalin semangat yangMembuka rahsia di jiwa
Tak pernah ku harapkanKau bersumpah setia demi keranaAlam dan malam iniMenjadi saksi kitaIkrar cinta abadi
Yang bersemiLena dibuai angin malam iniKita berduaBertemu rindu bersaksi purnama
Kita bersama saling bercintaSehati dan sejiwaKita bersama saling berdoaBerkekalan akhirnya
Di keheningan malam yang panjangMataku matamu bertentanganTerjalin semangat yangMembuka rahsia di jiwa
Dengan getaran rasa kau bisikkanUngkapan katamu bernafas cintaIndahnya debaran saat pertamaBersua

Lirik Lagu Wasilah Cinta - Kumpulan Okid

Tidak 'ku cintamu, kekasihKerana balasan yang engkau janjikan duluUntukku sebuah tamanYang mengalir sungai kebahagiaan
Sungguh tidak kesampaianCintaku padamuSeandai terikat dan bersyaratPada hukuman cinta kitaSerasa pula adanyaTawar-menawar penuh tanda tanya
Hanya satu pengucapanmuYang kupegang kini menjadi nadiHiduplah aku kerananyaBersama janjimu restu penuh pasti
Berpisah kita, kekasihZahir kau yang hilangKucari pada gambaran nyataTidak kutemu kau, kekasihBayangmu, oh, di manaHinggakan aku kehilangan punca
Lalu aku kembali ke alam abadiBersama amanah janjiKulihat engkau di sana setia menantiKekasih kuserahkan
Cinta satu kita lebih bermaknaDari balasan kau janjikanWalau kau duga bintang kejoraMenjadi intan tak kuhirau
Dalam sedar aku kembaliDi dalam lenaku kita seabadiSiang malam hanyalah mimpiDemi engkau, kasih, tidak kupeduli
Berpisah kita, kekasihZahir kau yang hilangKucari pada gambaran nyataTidak kutemu kau, kekasihBayangmu, oh, di manaHinggakan aku kehilangan punca
Lalu aku kembali ke alam abadiBersama amanah janjiKulihat engkau di sana setia menantiKekasih kuserahkan
Cinta satu kita lebih bermaknaDari balasan kau janjikanWalau kau duga bintang kejoraMenjadi intan tak kuhirau
Cinta satu kita lebih bermaknaDari balasan kau janjikanWalau kau duga bintang kejoraMenjadi intan tak kuhirau

Beras, Maksud Warna Pada Label Bungkusan ?


maksud warna pada label bungkusan beras , beras putih import , beras wangi , beras putih tempatan , beras istimewa

maksud warna pada label bungkusan beras , beras putih import , beras wangi , beras putih tempatan , beras istimewa

maksud warna pada label bungkusan beras , beras putih import , beras wangi , beras putih tempatan , beras istimewa

maksud warna pada label bungkusan beras , beras putih import , beras wangi , beras putih tempatan , beras istimewa
sumber: CCL

Ai Team Subscribers: Februari 17 2024

[ channel - subscriber - date joined]

ALIEFF IRFAN - 5.38m - 06/08/2016
BELLESTRELLE - 1.34m - 09/12/2017

***
AI TEAM  - 584k - 19/04/2014
AI ENTERTAINMENT  - 412k - 24/01/2023
AI MUKBANG - 224k - 17/01/2023
AI GARAGE - 281k - 28/05/2023

***
  1. El Riss - 841k - 01/01/2020 
  2. Aniq - 815k - 17/12/2021
  3. Boyraa - 775k - 16/12/2021
  4. Shahrul Niezam - 649k - 18/12/2021
  5. Mimi - 591k - 07/06/2022
  6. Fiera - 581k - 25/08/2022
  7. Laming - 550k - 26/01/2019
  8. Sulong - 530k - 30/12/2021
  9. Aiman Noah - 525k - 22/12/2021
  10. Afiq Jefri - 417k - 28/03/2020
  11. Isya - 391k - 24/01/2023
  12. Kekanda- 346k - 09/03/2023
  13. Nazrul- 313k - 31/10/2017
  14. Syahmie - 288k - 16/03/2023
  15. Faridah - 255k - 09/03/2023
  16. Fatin Razali - 224k - 12/04/2023
  17. Emny Emyra - 213k - 29/04/2023
  18. Areesa - 208k - 09/03/2023
  19. Madkhan - 206k - 28/04/2023
  20. Ayra - 194k - 09/03/2023
  21. Nisa  - 191k- 11/04/2023
  22. Manis - 190k - 09/03/2023
  23. Pieya - 189k - 09/03/2023
  24. Adam Nazri - 182k - 09/05/2023
  25. Paih Geram - 173k - 16/03/2023
  26. Hafiz Hakim - 172k - 16/03/2023
  27. Aufar - 162k - 02/05/2023
  28. Atiqah - 145k - 09/03/2023
  29. Safwan - 144k - 28/04/2023
  30. Lukman Musa - 134k - 15/06/2023

***

Alam Alisya Channel - 278k - 13/12/2019
JR Family - 201k - 04/02/2023
Nisaa & Family - 96.5k - 11/06/2023
Tiyaa Channel - 94.9k - 09/07/2023
Malik Is Back - 9.59k - 08/26/2020
K and K - 5.97k - 09/06/2023

Update _ 02/17/2024