Pages

Mei 23, 2024

ZIM ZIM ALA KAZIM

Bismillah... KISAH BENAR USTAZ KAZIM ‼️

" ZIM ZIM ALA KAZIM "

Di Pawagam 13 JUN 2024 ‼️

PELAKON 

1. Ustaz Kazim
2. Bell Ngasri
3. Mawi
4. Ryan Bakery
5. Prinxchiqy Dinzly
6. Zarina Anjoulie
7. Anas Tahir
8. Santesh ( Amalina )
9. Elvina Chua
10. Man Raja Lawak
11. Syanie
12. Azman Naim 



Mei 21, 2024

Ai Team Subscribers: Mei 21 2024

 [ channel - subscriber - date joined]


ALIEFF IRFAN - 5.59m - 06/08/2016
BELLESTRELLE - 1.37m - 09/12/2017

***
AI TEAM  - 656k - 19/04/2014
AI ENTERTAINMENT  - 475k - 24/01/2023
AI MUKBANG - 238k - 17/01/2023
AI GARAGE - 302k - 28/05/2023

***
  1. El Riss - 923k - 01/01/2020 
  2. Aniq - 860k - 17/12/2021
  3. Boyraa - 832k - 16/12/2021
  4. Shahrul Niezam - 703k - 18/12/2021
  5. Mimi - 680k - 07/06/2022
  6. Fiera - 639k - 25/08/2022
  7. Aiman Noah - 573k - 22/12/2021
  8. Sulong - 569k - 30/12/2021
  9. Afiq Jefri - 461k - 28/03/2020
  10. Kekanda- 455k - 09/03/2023
  11. Nazrul- 455k - 31/10/2017
  12. Isya - 424k - 24/01/2023
  13. Syahmie - 382k - 16/03/2023
  14. Emny Emyra - 304k - 29/04/2023
  15. Pieya - 268k - 09/03/2023
  16. Madkhan - 266k - 28/04/2023
  17. Nisa  - 261k- 11/04/2023
  18. Fatin Razali - 258k - 12/04/2023
  19. Areesa - 258k - 09/03/2023
  20. Ayra - 256k - 09/03/2023
  21. Adam Nazri - 241k - 09/05/2023
  22. Hafiz Hakim - 234k - 16/03/2023
  23. Safwan - 230k - 28/04/2023f
  24. Paih Geram - 230k - 16/03/2023
  25. Manis - 217k - 09/03/2023
  26. Aufar - 209k - 02/05/2023
  27. Lukman Musa - 208k - 15/06/2023
  28. Atiqah - 194k - 09/03/2023
  29. Faridah - 122k - 04/16/2024
  30. Lamingg - 119k - 04/18/2024
***

Alam Alisya Channel - 286k - 13/12/2019
JR Family - 218k - 04/02/2023
Tiyaa Channel - 103k - 09/07/2023
Nisaa & Family - 104k - 11/06/2023
Malik Is Back - 9.69k - 08/26/2020
K and K - 6.3k - 09/06/2023

Update _ 05/21/2024

Cara nak bayar bil UniFi Melalui Maybank2u

Cara nak bayar bil UniFi Melalui Maybank2u
  • Login akaun bank anda.
  • Klik Accounts & Banking.
  • Klik Bill Payment.
  • Pilih JomPAY.
  • Pilih Make a one-off payment.
  • Masukkan jumlah hendak dibayar.
  • Masukkan Biller code 8888.
  • Ref 1 masukkan no akaun UniFi.



Mei 20, 2024

Resepi Buatan Sendiri : Resepi Mayonis, Sos Black Paper, Sos Cili Thai...

Resepi Mayonis

telur 4 biji( yg belum dimasak😄..amik putih dan kuning tlur skli ye )
Gula 4 sudu besar
Garam satu sudu besar
Lemon separuh biji..(air perahan lemon..klu x de..boleh gntikn dgn sesudu besar cuka mkn)
Minyak msk 2 cawan..

Cara2
Masukkn smuanya kecuali minyak dn blend..blend sebati baru masukkn minyak dan blend hingga putih likat..kemudian
Masakkn dgn api yg paling kecik kacau hingga pekat..jgn smpai mndidih pulk ye..ikut pekat yg kite mahu je..dh sejuk blend kn utk dptkn tekstur yg halus..siap!!

Resepi sos black papper

2 sudu lada hitam direndam slme 4 jam(klu nk rase lebih pedas boleh lebihkn ye) diblend dgn air rendaman tu skli..
Tepung gndum 3 sudu besar
1 biji Bwg holland dicincang
Kiub ayam seketul
Air secwn(lebihkn pun boleh)
3 sudu besar butter
Sos lada hitam 2 sudu besar(x de pun x pe)
Sos tiram 2 sudu besar( klu x nak isi pun x pe)
Kicap 2 sudu utk wrne(x isi pun x pe)

Cara2
Cairkn butter
Masukkn bwg dan lada hitam sehingga naik bau..dan masukkn tepung kacau2 hingga sebati..masukkn air dan kiub ayam..kmudian kicp utk wrne yg kite mahu..masok gula jika mahu..grm dn serbuk perasa..msk hingga kepekatan yg kite mahu..siap!

Sos chili thai

Lada besar 10biji..buang biji
Lada kecil merah 5 biji(klu nk pds boleh lebihkn)
Bwg putih 3 @ 5 ulas
Gula secwn(boleh lebih dan kurgkn jika mahu)
Tepung jagung 3 sudu atau lebih ..utk memekatkn(bncuh bersama sdikit air)

 Kredit empunya resepi




Rahsia Solat 5 Waktu Sehari Semalam Yang Ramai Tak Tahu

Rahsia Solat 5 Waktu Sehari Semalam Yang Ramai Tak Tahu | Setiap peralihan waktu solat sebenarnya menunjukkan perubahan tenaga alam ini yang boleh diukur dan dicerap melalui perubahan warna alam. Fenomena perubahan warna alam adalah sesuatu yang tidak asing bagi mereka yang terlibat dalam bidang fotografi.

Waktu Subuh 


Pada waktu Subuh alam berada dalam spektrum warna biru muda yang bersamaan dengan frekuensi tiroid yang mempengaruhi sistem metabolisma tubuh. Jadi warna biru muda atau waktu Subuh mempunyai rahsia berkaitan dengan penawar/rezeki dan komunikasi. Mereka yang kerap tertinggal waktu Subuhnya ataupun terlewat secara berulang-ulang kali, lama kelamaan akan menghadapi masalah komunikasi dan rezeki. Ini kerana tenaga alam iaitu biru muda tidak dapat diserap oleh tiroid yang mesti berlaku dalam keadaan roh dan jasad bercantum (keserentakan ruang dan masa) - dalam erti kata lain jaga daripada tidur. Disini juga dapat kita cungkil akan rahsia diperintahkan solat diawal waktu. Bermulanya saja azan Subuh, tenaga alam pada waktu itu berada pada tahap optimum. Tenaga inilah yang akan diserap oleh tubuh melalui konsep resonan pada waktu rukuk dan sujud. Jadi mereka yang terlewat Subuhnya sebenar sudah mendapat tenaga yang tidak optimum lagi.

Waktu Zuhur

Warna alam seterusnya berubah ke warna hijau (isyraq & dhuha) dan kemudian warna kuning menandakan masuknya waktu Zohor. Spektrum warna pada waktu ini bersamaan dengan frekuensi perut dan hati yang berkaitan dengan sistem penghadaman. Warna kuning ini mempunyai rahsia yang berkaitan dengan keceriaan. Jadi mereka yang selalu ketinggalan atau terlewat Zuhurnya berulang-ulang kali dalam hidupnya akan menghadapi masalah di perut dan hilang sifat cerianya. Orang yang tengah sakit perut ceria tak?

Waktu Asar

Kemudian warna alam akan berubah kepada warna oren, iaitu masuknya waktu Asar di mana spektrum warna pada waktu ini bersamaan dengan frekuensi prostat, uterus, ovari dan testis yang merangkumi sistem reproduktif. Rahsia warna oren ialah kreativiti. Orang yang kerap tertinggal Asar akan hilang daya kreativitinya dan lebih malang lagi kalau di waktu Asar ni jasad dan roh seseorang ini terpisah (tidur la tu .). Dan jangan lupa, tenaga pada waktu Asar ni amat diperlukan oleh organ-organ reproduktif kita.

Waktu Maghrib

Menjelang waktu Maghrib, alam berubah ke warna merah dan di waktu ini kita kerap dinasihatkan oleh orang-orang tua agar tidak berada di luar rumah. Ini kerana spektrum warna pada waktu ini menghampiri frekuensi jin dan iblis (infra-red) dan ini bermakna jin dan iblis pada waktu ini amat bertenaga kerana mereka resonan dengan alam. Mereka yang sedang dalam perjalanan juga seelok-eloknya berhenti dahulu pada waktu ini (solat Maghrib dulu la.) kerana banyak interferens (pembelauan) berlaku pada waktu ini yang boleh mengelirukan mata kita. Rahsia waktu Maghrib atau warna merah ialah keyakinan, pada frekuensi otot, saraf dan tulang.

Waktu Isyak

Apabila masuk waktu Isyak, alam berubah ke warna Indigo dan seterusnya memasuki fasa Kegelapan. Waktu Isyak ini menyimpan rahsia ketenteraman dan kedamaian di mana frekuensinya bersamaan dengan sistem kawalan otak. Mereka yang kerap ketinggalan Isyaknya akan selalu berada dalam kegelisahan. Alam sekarang berada dalam Kegelapan dan sebetulnya, inilah waktu tidur dalam Islam. Tidur pada waktu ini dipanggil tidur delta dimana keseluruhan sistem tubuh berada dalam kerehatan. Selepas tengah malam, alam mula bersinar kembali dengan warna putih, merah jambu dan seterusnya ungu di mana ianya bersamaan dengan frekuensi kelenjar pineal, pituitari, talamus dan hipotalamus. Tubuh sepatutnya bangkit kembali pada waktu ini dan dalam Islam waktu ini dipanggil Qiamullail.

Begitulah secara ringkas perkaitan waktu solat dengan warna alam. Manusia kini sememangnya telah sedar akan kepentingan tenaga alam ini dan inilah faktor adanya bermacam-macam kaedah meditasi yang dicipta seperti taichi, qi-gong dan sebagainya. Semuanya dicipta untuk menyerap tenaga-tenaga alam ke sistem tubuh. Kita sebagai umat Islam sepatutnya bersyukur kerana telah di'kurniakan' syariat solat oleh Allah s.w.t tanpa perlu kita memikirkan bagaimana hendak menyerap tenaga alam ini. Hakikat ini seharusnya menginsafkan kita bahawa Allah s.w.t mewajibkan solat ke atas hambanya atas sifat pengasih dan penyayang-Nya sebagai pencipta kerana Dia tahu hamba-Nya ini amat-amat memerlukannya. Adalah amat malang sekali bagi kumpulan manusia yang amat cuai dalam menjaga solatnya tapi amat berdisiplin dalam menghadiri tarian poco-poconya. Wallahualam.

NAMA MELAYU

NAMA MELAYU

Catatan menunjukkan nama orang Melayu dulu-dulu asalnya adalah daripada perkataan2 Melayu harian spt Buyong, Itam, Putih, Golok, Panjang, Bulat dsbnya. Yg perempuan pula biasanya mengambil nama bunga spt Melati, Kemboja, Kenanga, Tanjung dsbnya. Nama2 ini boleh dieja dgn sistem tulisan Pallava dan bunyinya tepat spt sebutan.

Perubahan masa dan pengaruh Arab serta Islam kemudiannya menyebabkan orang2 Melayu mengambil nama Arab. Maka datanglah nama2 spt Hasan, Husin, Ahmad, Muhammad, Ali, Mustofa, Siti Aminah, Khodijah, Rofeah dsbnya. Sistem ejaan Pallava tidak mampu membawa bunyi yg tepat. Mustofa umpamanya dieja Pallava berbunyi Muntopa, Qosim berbunyi Kesim.

Maka orang Melayu mengambil sistem ejaan Arab kemudian diMelayukan dgn penambahan beberapa huruf supaya sesuai dgn bunyi Melayu spt cha, pa, nga, nya dll. Sistem tulisan ini disebut Jawi.

Lama2 org Melayu semakin kreatif mencipta nama mereka. Ada yg digabung2 dgn nama Arab dan nama etnik lain. Kdg2 digabung tanpa makna yg baik. Umpamanya Muhammad Himar (keldai), Hawiah (nama neraka) dll.

Ada juga nama yg tidak menggambarkan jantina (nama unisex) spt Zaini, Roslin, dsbnya yg boleh utk lelaki dan boleh utk perempuan. Ada yg tambah Mohamad Zaini maka jadilah lelaki dan Noor Zaini jadi perempuan.

Dulu2 pendaftaran nama anak dibuat di balai polis. Masa itu ramai bapa dan atok yg tak pandai menulis. Jadi bergantung kpd polis utk menulis. Itu yg jadi macam2.

Kawan saya namanya Amran tapi dieja Amaran oleh polis. Seorang lagi kawan saya org Melayu totok tapi namanya Ngajijah binti Sungib. Katanya polis tu yang Jawa. Sepatutnya namanya Azizah bt Shuib.

Ada seorang lagi bapa saudaranya sengau. Dia pergi daftar nama. Sepatutnya Lokman, dah jadi Okwan. Ada juga yg atoknya terkejut sbb disergah polis Benggali. Sepatutnya nk namakan Ani. Disergah polis langsung lupa lalu disebut Anu. Bila dah sekolah baru diubah nama jadi Anu @ Ani binti Abdullah.

Kawan saya seorang lagi di sekolah dulu namanya Muhammad Saja bin Ibrahim. Katanya polis tanya bapa saudaranya nak namakan apa? Dijawab Muhammad. Polis tanya lagi Muhammad apa? Dijawab Muhammad Saja. Dah ditulisnya Muhammad Saja.

Ada seorang tu saya pernah jumpa namanya Pukaih. Saya tanya dia kenapa pelik sangat namanya. Dia jawab atok dia yg pergi daftar. Atok dia jenis suka melatah. Tengah nk bagi nama siren balai polis bunyi. Dia terkejut dan sebut 'pukaih'. Langsung nama cucu ditulis Pukaih bin Ismail.

Jadi bila nama dah jadi mcm2 org pun salahkan polis. Sekarang polis dah tak mau terlibat. Mereka suruh ibu atau bapa tulis sendiri nama anak.

Apa ada pada nama? Nama adalah lambang keperibadian. Nama adalah doa. Maka berilah nama yg baik-baik...

Credit ✍️ Abdul Muati Ahmad

Sukatan gantang dan cupak


Mei 19, 2024

Lirik Lagu Satu Selamanya - Twins

Telah ku takhtakan kau di hati ini

Tempat ku bersandar dan mengadu
Cukup bagiku di dunia ini
Teman hidup hanya kau satu...

Bagiku tiada kekasih sehebatmu
Yang sentiasa memahami hidupku
Tanpa mengira ruang dan waktu
Kau tetap di sisiku selalu...

Aku berjanji padamu
Akan setia semampu ku
Jika tersilap maafkan
Tapi jangan kau tinggalkanku...

Ku ingin bersamamu
Bila dan di mana pun
Kerana kurasa cintamu segala
Hidup ku kini aman sentosa...

Ku nyanyi lagu ini
Kerana ku bahagia
Sebutir cinta lebih berharga
Dari semua yang ada di dunia...

Aku berjanji padamu
Akan setia semampu ku
Jika tersilap maafkan
Tapi jangan kau tinggalkanku...

Ku ingin bersamamu

Bila dan di mana pun

Kerana kurasa cintamu segala
Hidup ku kini aman sentosa...

Ku nyanyi lagu ini
Kerana ku bahagia
Sebutir cinta lebih berharga
Dari semua yang ada di dunia...

Telah ku takhtakan kau di hati ini
Tetap satu selamanya.....

Lirik Lagu Masih Ada - Odyssey

Hingga kini masih ada
Lagu kita itu
Berkumandang di udara
Menyentuhi kalbu


Terbayanglah peristiwa
Semasa berdua
Dalam rindu yang membara
Cinta hangus terbakar

Taman kasih sayang
Jadi pusara penuh lalang
Cinta menjadi duka lara
Madu menjadi racun berbisa

Percintaan kita itu
Menciptakan lagu
Hanya lagu untuk aku
Melepaskan rindu

Tapi berakhirnya
Diriku yang kecewa
Tenggelam dalam lagu itu

Hingga saat ini

Hingga kini masih ada
Lagu kita itu
Berkumandang di udara
Menyentuhi kalbu

Lirik Lagu Bahagiakah hidupmu - Kumpulan Stings

Mungkin kau sedang berbahagiaSetelah kau menyiksa jiwakuTetapi bahagiamu ituDari penderitaanku
Aku sekadar ingin bertanyaAdilkah sikapmu ituSewaktu perlu kau cari akuKini aku dilupakan
Sewaktu aku bersamamuKucurah segala kasih sayangKerna aku percaya padamuMelihat zahir yang indah
Tapi hatimu sebaliknyaKau tak sejujur yang kusangkakanKelembutan yang engkau pamirkanSanggup menipu diriku
Wajahmu yang indah dipandangTapi hati tak ikhlas padakuBahagiakah hidupmu
Kau yang tak pernah rasa bersyukurDengan apa yang ada padamuTergamak memperdayakan akuYang jujur kepadamu
Sewaktu aku bersamamuKucurah segala kasih sayangKerna aku percaya padamuMelihat zahir yang indah
Tapi hatimu sebaliknyaKau tak sejujur yang kusangkakanKelembutan yang engkau pamirkanSanggup menipu diriku
Wajahmu yang indah dipandangTapi hati tak ikhlas padakuBahagiakah hidupmu
Kau yang tak pernah rasa bersyukurDengan apa yang ada padamuTergamak memperdayakan akuYang jujur kepadamu
Aku sekadar ingin bertanyaAdilkah sikapmu itu
Sewaktu perlu kau cari akuKini aku dilupakanSetelah ada yang lainKau tinggalkan diri iniNamun ku redha

Lirik Lagu Tulang Rusukku - Charly Van Houtten

Biar kusimpan saja
Rasa indah
Sampai kau saja

Ada ku di sini
Menunggu dirimu
Dan cintamu

Tanpamu ku bisa apa
Kumerasa
Ku tak bernyawa

Bukalah hatimu
Untuk kudiami
Dan bukalah

Bila harus menunggu
Ku kan tunggu
Bila harus sendiri
Ku kan setia

Setia menantimu
Sampai kau sadar
Ada aku di sini

Kuyakin
Pengorbanan kujalani
Takkan sia
Kuperjuangkan

Kuberdoa
Tuhan, dia tulang rusukku

Tanpamu ku bisa apa
Kumerasa
Ku tak bernyawa

Bukalah hatimu
Untuk kudiami
Dan bukalah

Bila harus menunggu
Ku kan tunggu
Bila harus sendiri
Ku kan setia

Setia menantimu
Sampai kau sadar
Ada aku di sini

Kuyakin
Pengorbanan kujalani
Takkan sia-sia
Kuperjuangkan

Kuberdoa
Tuhan, dia tulang rusukku

Bila harus menunggu
Ku kan tunggu
Bila harus sendiri
Ku kan setia

Setia menantimu
Sampai kau sadar
Ada aku di sini

Kuyakin
Pengorbanan kujalani
Takkan sia-sia
Kuperjuangkan

Kuberdoa
Tuhan, dia tulang rusukku

Bila harus menunggu
Ku kan tunggu
Bila harus sendiri
Ku kan setia

Setia menantimu
Sampai kau sadar
Ada aku di sini

Kuyakin
Pengorbanan kujalani
Takkan sia-sia
Kuperjuangkan

Kuberdoa
Tuhan, dia tulang rusukku
Kuberdoa
Tuhan, dia tulang rusukku

Lirik Lagu Sebelum Terlajak Jauh - Kumpulan AXL'S

di mana..
harusku letak mukaku
setelah engkau menghinaku
di hadapan teman baru itu
yang mengambil tempatku
yang mengalihkan hatimu
agar tidak, terpaut padaku

mengapa..
cepat kau berubah
kau berpegang pada dahan yang patah
dan ranting tidak kau guna lagi
sedangkan dulu tiada
rotan akar pun berguna
dan pandai pula kau bertolak ansur
sewaktu dulu

jangan kau cari alasan
untuk kau melupakan
cerita masa silam
akulah insan kedua
hadir dalam hidupmu
ingin menyembuh luka
yang kau simpan

sebelum terlajak jauh
masih sempat berundur
pulanglah kepadaku
jangan kerna pujuk rayu
serta hiasan dunia


kau lupa segalanya
asal usul serta adat resammu
di tengah kepekatan malam
engkau lena diulit mimpi
aku menadah tangan
dan berdoa.. padanya
semoga kau berubah


==MUSIK==

jangan kau cari alasan
untuk kau melupakan
cerita masa silam
akulah insan kedua
hadir dalam hidupmu
ingin menyembuh luka
yang kau simpan

sebelum terlajak jauh
masih sempat berundur
pulanglah kepadaku
jangan kerna pujuk rayu
serta hiasan dunia
kau lupa segalanya
asal usul serta adat resammu


di tengah kepekatan malam
engkau lena diulit mimpi
aku menadah tangan
dan berdoa.. padanya..


jangan kau cari alasan
untuk kau melupakan
cerita masa silam
akulah insan kedua
hadir dalam hidupmu
ingin menyembuh luka
yang kau simpan

sebelum terlajak jauh
masih sempat berundur
pulanglah kepadaku
jangan kerna pujuk rayu
serta hiasan dunia
kau lupa segalanya
asal usul

jangan kau cari alasan
untuk kau melupakan
cerita masa silam
akulah insan kedua
hadir dalam hidupmu
ingin menyembuh luka