Pages

Mei 15, 2024

Penyesalan Besar: Meninggalkan Solat

Penyesalan Besar: Meninggalkan Solat

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua pembaca yang dihormati. Hari ini saya ingin berkongsi satu nasihat penting yang sering kali kita abaikan dalam kehidupan seharian – kepentingan solat. Solat bukan sahaja kewajipan, tetapi juga tiang agama yang meneguhkan iman dan memberikan ketenangan dalam hidup.

“Penyesalan besar dalam hidup adalah bila kita tinggalkan solat. Bukan kehidupan dunia sahaja tidak keruan, kehidupan akhirat juga merana. Jauh pula daripada Syurga.”

Kita semua pernah mengalami saat-saat di mana kita terlalu sibuk dengan urusan dunia sehingga solat terabai.

Mungkin ada yang berfikir, "Nanti boleh qada' solat," atau "Saya terlalu penat sekarang, nanti saja."

Namun, pernahkah kita terfikir tentang akibat meninggalkan solat, bukan sahaja di dunia tetapi juga di akhirat?

Saya teringat satu pengalaman sewaktu saya mula-mula bekerja. Kehidupan di bandar besar memang sibuk, dengan jadual kerja yang padat dan perjalanan yang memenatkan. Pada satu ketika, saya begitu tertekan dengan tugasan yang menimbun sehingga solat sering kali terlewat atau terlepas.

Suatu malam, saya pulang ke kampung dan seperti biasa, ibu menyambut saya dengan senyuman. "Macam mana kerja, nak? Sibuk ya?" tanya ibu sambil menyediakan makan malam.

"Sibuk sangat, ibu. Sampai kadang-kadang tak sempat nak solat," saya mengeluh.

Ibu berhenti sejenak, memandang saya dengan penuh kasih sayang tetapi juga kebimbangan.

"Nak, janganlah kita tinggalkan solat. Ibu tahu kerja itu penting, tapi solat itu lebih penting. Hidup kita akan jadi lebih tenang kalau kita jaga solat."

Kata-kata ibu menusuk ke dalam hati saya. Malam itu, selepas solat Isyak, saya duduk merenung. Benar, sejak saya mula mengabaikan solat, hidup saya rasa tidak tenang. Saya sering kali merasa tertekan dan resah. Keesokan harinya, saya bertekad untuk memperbaiki diri. Saya mula menetapkan waktu solat sebagai keutamaan dan mengatur jadual kerja saya agar tidak mengganggu waktu solat.

Perlahan-lahan, saya merasakan perubahan besar dalam hidup saya. Solat menjadi sumber kekuatan dan ketenangan. Setiap kali saya menghadapi kesukaran, saya akan mengadu kepada Allah SWT dalam solat. Saya mula merasakan ketenangan yang selama ini hilang.

Kepada semua pembaca yang saya kasihi, ingatlah bahawa solat adalah tiang agama dan sumber kekuatan kita. Janganlah kita abaikan solat kerana kesibukan dunia. Solatlah yang memberikan kita ketenangan, keberkatan, dan kekuatan untuk menghadapi segala cabaran hidup.

Jika anda ada sebarang pengalaman atau cerita yang ingin dikongsi, tinggalkan komen di bawah. Mari kita sama-sama berkongsi dan saling memberi semangat. Terima kasih kerana sudi membaca. Semoga kita semua diberkati dan dipermudahkan dalam menjaga solat kita. Amin.


0 comments:

Catat Ulasan

Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri!!!
All comments are your own right and responsibility.!!!