Pages

Mac 31, 2020

AKU POSITIVE COVIDE-19


AKU POSITIVE COVIDE-19๐Ÿ˜ญ๐Ÿ˜ญ
(Moga dijauhkan)
.
.
Aku cuma keluar rumah hilangkan boring.
Pergi pasaraya, jalan-jalan cuci mata,
Beli barang bukan keperluan pun..
just nak lepaskan rasa BOSAN

Sungguh aku memberontak
Dek pentingkan diri sendiri hanya kerna mahukan kebebasan
Aku ingkar pada perintah kerajaan..
Tanpa memikirkan risiko terhadap insan tersayang di rumah
Yang konon aku cinta dan sayang selama ini

Siap sempat aku singgah lepak dengan kawan-kawan
Sebelum balik rumah..

Petang pula aku order
FOOD PANDA/GRAB FOOD

Balik rumah dah malas
Nak masak di rumah...

Tahu-tahu...positive๐Ÿ˜ญ๐Ÿ˜ญ๐Ÿ˜ญ

aku tak tahu aku dapat virus dari mana..
-hand senitizer dah pakai..
-facemask dah pakai..
-nak kata basuh tngan pun kerap

Mungkin sebab aku sentuh rak makanan di pasaraya,
Mungkin sebab aku sentuh pemegang trolly
Mungkin sebab ada pada plastik bag
Mungkin sebab ada pada tombol pintu tandas
Mungkin sebab ada pada butang lift
Mungkin sebab ada pada mesin ATM
Mungkin sebab ada pada wang baki dari cashier
Selebihnya aku tak ingat sentuh apa lagi..๐Ÿ˜”

Atau
Runner yang hantar makanan semalam
Yang menjangkiti aku..?

Atau
Mungkin dalam kalangan kawan-kawan aku
Ada yang positive..?

Mungkin juga..
Berjangkit melalui Bungkusan aku beli melalui online yang dihantar ke alamat rumah ku..?

Tambahan pula, aku juga kadang tidak sedar..
Kerap usap rambut, garu mata, hidung, telinga,
Hurmmm.. confirm virus dah masuk melalui rongga badan ku๐Ÿ˜ญ๐Ÿ˜ญ

SUMPAH AKU TAK INGAT..
BERJANGKIT BERMULA DARI MANA...๐Ÿ˜ญ๐Ÿ˜ญ

Tapi tak boleh salahkan runner Delivery atau kawan2...
Sebab dia pun tak sedar yang mereka positive jugak..

MENYESAL SANGAT² SEBAB DEGIL
TIDAK PATUH PERINTAH
๐Ÿ˜ญ๐Ÿ˜ญ๐Ÿ˜ญ

Dengan rasa seronok
Aku dapat berkongsi makanan
bersama family..

Semasa makan bersama tu aku juga ada suap anak² buah..
Peluk mak ayah..gurau senda cubit tampar dengan adik beradik..

AKU RISAUKAN SANGAT
ORANG RUMAH KU...

LINDUNGI KELUARGA AKU
YA ALLAH..

apa jadi dengan family di rumah..
Apakah mereka juga dijangkiti
Apakah mereka juga positive
Anak² buah aku macam mana..?
Mereka masih kecil untuk hadapi semua ini
Ibu ayah aku yang dah tua tu pula macam mana?

MAAFKAN AKU
Kerana kedegilan aku..
kamu juga turut terdedah dengan risiko.

Sekarang
Aku terpisah daripada keluarga ku..๐Ÿ˜ญ๐Ÿ˜ญ
Tiada siapa boleh melawat aku pada masa ini
Entah berapa lama aku dalam wad..
Dapatkah nyawa aku diselamatkan dari penyakit ini

Semuanya TAK PASTI..
sebab doctor cakap belum ada VAKSIN dan UBAT
untuk melawan virus Jahat ini..

Ada juga pesakit nampak sihat..
Tapi dia tetap positive... betapa halusnya virus ini boleh
MEMBOHONGI dan MEMBUNUH kita..

Bila fikir balik....
tujuan kuarantin atau larangan keluar rumah (PKP) ni
Bukan perkara main-main yang disengajakan kepada kita.

Adalah semata-mata
Untuk PUTUSKAN RANTAIAN.
agar tak berjangkit dan
merebak kepada sesiapa lagi.

Oleh sebab
AKU DEGIL.. MENYESAL KEMUDIAN TIADA GUNA..

Perintah kawalan Pergerakan
Dah Hari ke-13
Tapi keluar berita
Kes semakin meningkat.

INGAT..!!
VIRUS JAHAT INI
MEREBAK dan TERUS BERJANGKIT MELALUI SENTUHAN.
.
.
Maaf..

BUKAN NAK MENDOAKAN BENDA YANG TAK BAIK
PADA DIRI SENDIRI..

MUNGKIN INILAH SENARIO YANG BERLAKU KEPADA
PESAKIT KALAU BERDEGIL..

KALAU BERDEGIL MUNGKIN IA MENJADI REALITI KAN..??

ALHAMDULILLAH
saya dan keluarga dalam keadaan sihat²

Ini cuma kata² yang bermain dalam buah fikiran ku..
Aku taknak jadi macam ni..
Aku sayang family aku..
Aku masih ada impian dan cita-cita untuk mak ayah..
Kalau aku berdegil juga..
menyesal dikemudian hari tak berguna.

Tolong JAGA DIRI dan LINDUNGI KELUARGA.
Stay di Rumah. Walaupun bosan bagai nak gila.

Share kepada
Kawan yang degil ...pesan TOLONGLAH DUDUK RUMAH..

Moga kita semua dijauhkan dari penyakit ini dan terus dibawah lindunganNya..Amiinn.

By : Anni Arullah

Violin Cover Pasrah - Black Dana

Violin Cover Pasrah - Black Dana



Nama MAK CIK KIAH dari sudut tatabahasa Arab dan Sirah

Nama MAK CIK KIAH dari sudut tatabahasa Arab dan Sirah _ IG PU AZMAN

Mak Cik Kiah adalah nama yang sinonim dengan nama kampung yang harmoni.
.

Barangkali penama ini mendapat gelaran daripada nama penuh RUKIAH / RUQIAH atau RUQAYYAH. .
Kesemua nama di atas membawa maksud yang baik.
.
RUKIAH atau RUQIAH bermaksud jampi atau penawar.

Dalam hadis Nabi riwayat Muslim yang merupakan doa atau jampi untuk merawat penyakit, ada Nabi sebut perkataan yang menjadi dasar kepada nama RUQIAH.
.

ุจุงุณู… ุงู„ู„ู‡ ุฃุฑู‚ูŠูƒ ู…ู† ูƒู„ ุดูŠุก ูŠุคุฐูŠูƒ، ู…ู† ุดุฑ ูƒู„ ู†ูุณ ุฃูˆ ุนูŠู† ุญุงุณุฏ ุงู„ู„ู‡ ูŠุดููŠูƒ.
.

Maksud : "Dengan nama Allah aku meruqyahkan kau daripada segala yang menyakitimu daripada segala kejahatan jiwa dan mata yang hasad dengki, semoga Allah menyembuhkan kau".
.
Dalam hadis Nabi sebut perkataan ุฃุฑู‚ูŠูƒ.
.

Perkataan RUQOYYAH berasal daripada perkataan IRTIQO' (ุงู„ุฅุฑุชู‚ุงุก) bermaksud kemajuan / menaik / kreatif.
.

Dari segi tatabahasa Arabnya, perkataan RUQAYYAH merupakan isim tasghir daripada perkataan RIQYAH. .

Dari sudut sirah, RUQAYYAH adalah nama agung yang diberikan kepada salah seorang puteri Rasulullah yang juga merupakan isteri Saidina Uthman khalifah Islam ketiga.

RUQAYYAH juga adalah nama cicit Rasulullah iaitu anak kepada Saidina Hussain permata kesayangan Nabi.
.

Jadi nama KIAH tu mungkin dari singkatan RUQIAH ATAU RUQAYYAH.
.

Macam ZUBAIDAH orang panggil BEDAH. .

AMINAH orang panggil MINAH.
.

AZMAN orang panggil WOOK, dan begitulah seterusnya.




View this post on Instagram

Mak Cik Kiah adalah nama yang sinonim dengan nama kampung yang harmoni. . Barangkali penama ini mendapat gelaran daripada nama penuh RUKIAH / RUQIAH atau RUQAYYAH. . Kesemua nama di atas membawa maksud yang baik. . RUKIAH atau RUQIAH bermaksud jampi atau penawar. Dalam hadis Nabi riwayat Muslim yang merupakan doa atau jampi untuk merawat penyakit, ada Nabi sebut perkataan yang menjadi dasar kepada nama RUQIAH. . ุจุงุณู… ุงู„ู„ู‡ ุฃุฑู‚ูŠูƒ ู…ู† ูƒู„ ุดูŠุก ูŠุคุฐูŠูƒ، ู…ู† ุดุฑ ูƒู„ ู†ูุณ ุฃูˆ ุนูŠู† ุญุงุณุฏ ุงู„ู„ู‡ ูŠุดููŠูƒ. . Maksud : "Dengan nama Allah aku meruqyahkan kau daripada segala yang menyakitimu daripada segala kejahatan jiwa dan mata yang hasad dengki, semoga Allah menyembuhkan kau". . Dalam hadis Nabi sebut perkataan ุฃุฑู‚ูŠูƒ. . Perkataan RUQOYYAH berasal daripada perkataan IRTIQO' (ุงู„ุฅุฑุชู‚ุงุก) bermaksud kemajuan / menaik / kreatif. . Dari segi tatabahasa Arabnya, perkataan RUQAYYAH merupakan isim tasghir daripada perkataan RIQYAH. . Dari sudut sirah, RUQAYYAH adalah nama agung yang diberikan kepada salah seorang puteri Rasulullah yang juga merupakan isteri Saidina Uthman khalifah Islam ketiga. RUQAYYAH juga adalah nama cicit Rasulullah iaitu anak kepada Saidina Hussain permata kesayangan Nabi. . Jadi nama KIAH tu mungkin dari singkatan RUQIAH ATAU RUQAYYAH. . Macam ZUBAIDAH orang panggil BEDAH. . AMINAH orang panggil MINAH. . AZMAN orang panggil WOOK, dan begitulah seterusnya.
A post shared by Cik Man (@puazmanofficial) on

MASK PROTECTION EFFICIENCY


MASK PROTECTION EFFICIENCY

N95 - STRONGEST PROTECTION

VIRUS - 95%
BACTERIAL - 100%
DUST - 100%
POLLEN - 100%

SURGICAL MASK - MEDICAL USE

VIRUS - 95%
BACTERIAL - 80%
DUST - 80%
POLLEN - 80%

FFP1 MASK - ISOLATE SUSPENDED PARTICLES

VIRUS - 95%
BACTERIAL - 80%
DUST - 80%
POLLEN - 80%

ACTIVATE CARBON - STOP DOOR

VIRUS - 10%
BACTERIAL - 50%
DUST - 50%
POLLEN - 50%

CLOTH MASK - DIY

VIRUS - 00%
BACTERIAL - 50%
DUST - 50%
POLLEN - 50%

SPONGE MASK - FASHION USE

VIRUS - 0%
BACTERIAL - 05%
DUST - 05%
POLLEN - 05%

Denda RM10,000, penjara 3 bulan - Semoga ianya menjadi satu pengajaran.

Denda RM10,000, penjara 3 bulan - Semoga ianya menjadi satu pengajaran.
GADIS yang memuat naik status menghina polis kerana marah diarahkan pulang ke rumah ketika anggota terbabit melakukan pemantauan Ops COVID-19 didenda RM10,000 dan penjara tiga bulan.
Nursahira Mohd Mizuar, 20, membuat pengakuan bersalah selepas pertuduhan dibacakan jurubahasa di hadapan Hakim Murtazadi Amran.
Mengikut kertas pertuduhan, Nursahira melalui aplikasi Facebook secara sedar membuat dan memulakan komunikasi jelik dengan niat menganiaya orang lain di sebuah rumah di Persiaran Kiara Mas, Pendang, pada jam 10.12 malam, 27 Mac lalu.
Dia didakwa melakukan kesalahan mengikut Seksyen 233(1)(a) Akta Komunikasi dan Multimedia 1998.
Hukuman ke atas Nursahira bermula pada tarikh dia ditahan dan jika gagal membayar denda, gadis tersebut  akan dihukum penjara dua bulan. _ SM

Mahkamah Sesyen Alor Setar menjatuhkan hukuman denda RM10,000 dan penjara tiga bulan ke atas seorang pembantu kedai atas kesalahan mengeluarkan komunikasi jelik pada 27 Mac lalu.



Tertuduh, Nursahira Mohd Mizuar, 20, membuat pengakuan bersalah selepas pertuduhan dibacakan jurubahasa di hadapan Hakim Murtazadi Amran.


Mengikut kertas pertuduhan, Nursahira melalui aplikasi Facebook secara sedar membuat dan memulakan komunikasi jelik dengan niat menganiaya orang lain di sebuah rumah di Persiaran Kiara Mas, Pendang, pada jam 10.12 malam, 27 Mac lalu.

Drama HERO Musim 2, 7 April 2020 (TV2)

Hero Bomba 2


Drama aksi Bomba 20 episod,  'HERO' musim kedua disiarkan bermula pada 7 April ini Isnin hingga Khamis jam 8:30 malam di TV2. 




Lakonan Redza Rosli, Sarah Hildebrand, Aidil Aziz, Riz Amin, Oktovia Manrose, Azar Azmi, Shah Hazvee, Naim Shamshol, Anne Ngasri, Farez Ridzwan, Rashdan Baba, Shaharuddin Thamby, Inas Sofea, Dazrin Kamarudin ...






Kepada peminat drama aksi bomba HERO (Musim BARU-2) 26 episod akan mula ditayangkan bermula 7 April ini ๐Ÿ”ฅSetiap ISNIN-KHAMIS 8.30pm di @tv2_rtm ๐Ÿ”ฅ . . Director : @joyusof Penerbit : @darlingasri P. Eksekutif : @naszelingasri Terbitan : @nsstar.studio Penulis Skrip : @ayieblstudio @intanzarina_my Editor : @hermanshahabdhamid PM : @kam2u Asst Dir : @simesenrose DOP : @dinpahang #dinsabah Asst PM : @izwanzaini Conty : @azri_1976 Wardrobe : @mrpilot_yyc Make up : @suzanasmile Art dept : Rembau, Chin Runner : @mohdfazzen Handyman : @Azmie_ Lagu Tema : (Opening) @hypebeat.media . (Ending) @mixologymusic @warisn9 . . Kerjasama : @rtm_malaysia @bomba_malaysia @friendsofbombamalaysia . . @redzarosli @sarahhildebrand @itsaidilaziz @rizamin @oktoviamanrose @azarazmi @shahhazvee @naimshamshol @annengasri_official @farezridzwan @rashdanbaba @shaharuddinthamby @inassofea @zack_ibn_umar @njb_ @xmindrx @mohdazwanbinsaibi . . #hero #bombahero #bombaherotheseries #nsstarstudio #bomba #firefighter #dramaseries #actionmovie #rtmmalaysia
A post shared by Drama HERO Musim 2 (@herotheseries) on

Indah Pada Waktunya - Rizky Febian & Aisyah Aziz

Indah Pada Waktunya - Rizky Febian & Aisyah Aziz

Dalam harapku dan inginku
Kau ada di sana
Di setiap langkahku dan mimpiku
Kau ada di sana
Mungkin suatu saat nanti
Kau dan aku bersama
Berdua kita jalin kasih
Dalam satu ikatan cinta
Oh Tuhan, tolong
Jaga dirinya di sana
Aku disini 'kan menunggu
Hingga diriku dan dirinya
(Indah pada waktunya)
Oh Tuhan, tolong
Jaga dirinya di sana
Aku disini 'kan menunggu
Hingga diriku dan dirinya
Indah pada waktunya
Kaulah hasratku dan cintaku
Kaulah segalanya
Izinkan diriku bersamamu
Kerna sesungguhnya
Kurindukan dekapanmu
Kujanjikan setia
Berdua kita jalin kasih
Dalam satu ikatan cinta
Oh Tuhan, tolong
Jaga dirinya di sana
Aku disini 'kan menunggu
Hingga diriku dan dirinya
(Indah pada waktunya)
Oh Tuhan, tolong
Jaga dirinya di sana
Aku disini 'kan menunggu
Hingga diriku dan dirinya
Indah


Indah Pada Waktunya - Dewi Persik

Indah Pada Waktunya - Dewi Persik
Aku memang belum beruntung
Gagal dan selalu gagal lagi
Hatiku tetap dekat
Dan takkan menyerah
Aku masih belum beruntung
Salah dan selalu salah lagi
Di bawah teriknya matahari
Aku tumpahkan isi hatiku
Ingin kuteriak, ingin 'ku menangis
Tapi air mataku sudah tiada lagi
Walau lelah hatiku takkan aku mengeluh
Biarlah hanya Tuhan yang tahu
Sebelum sisa umurku habis
Takkan pernah aku menyerah
Kutetap bermimpi dan bermimpi
Sampai indah pada waktunya
Ingin kuteriak, ingin 'ku menangis
Tapi air mataku sudah tiada lagi
Walau lelah hatiku takkan aku mengeluh
Biarlah

Mac 30, 2020

Egois

harusnya tak begini
di antara kau dan aku
sama-sama bertahan
hanya karena satu ego sendiri

sering kita sembunyi
di balik sikap dan kata
padahal hati kita
tak ingin saling menyakiti

mengapa tak mencoba jujur pada hati kita, kasih
bahwa sesungguhnya engkau dan aku takut berpisah
seandainya saja mau sedikit mengalah, kasih
pertengkaran ini tak mungkin ada selamanya

sering kita sembunyi di balik sikap dan kata
padahal hati kita tak ingin saling menyakiti

mengapa tak mencoba jujur pada hati kita, kasih
bahwa sesungguhnya engkau dan aku takut berpisah
seandainya saja mau sedikit mengalah, kasih
pertengkaran ini tak mungkin ada selamanya

Mac 28, 2020

MAKCIK KIAH

Rupa-rupanya ada makna di Sebalik nama *MAKCIK KIAH* ni, bukan saja-saja.
*M* = Manfaatkan bersama keluarga
*A* = Ambil dan guna mengikut keperluan
*K* = Kawal perbelanjaan
*C* = Covid-19, perangi sehingga tamat
*I* = Ikut arahan PKP yang ditetapkan
*K* = Ketua keluarga shj yang keluar, bila perlu
*K* = Kendalikan Kewangan dengan Cermat
*I* =Ingat Allah
*A* = Awas, jangan ke mana2
*H* = Hanya duduk di RUMAH
#santai-santai ja gais, jangan serius sangat. ๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚

Imej mungkin mengandungi: teks yang berkata 'Makcik Kiah Happy K เน„ AN'

CORONAVIRUS UPDATE

Mak Cik Kiah kini trending di Twitter


Mak Cik Kiah kini trending setelah Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin memberi contoh perbelanjaan yang bakal diterima dalam isi rumah, setelah selesai pengumuman Pakej Rangsangan Ekonomi Prihatin Rakyat (PRIHATIN).

Contohnya Mak Cik Kiah penjual goreng pisang yang duduk di rumah Projek Perumahan Rakyat (PPR) Desa Tun Razak, yang suaminya adalah pesara kerajaan dan sekarang ini membawa Grab.

"Anak Mak Cik Kiah adalah pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN). Pendapatan isi rumah Mak Cik Kiah di bawah RM4,000 sebulan," katanya.
Beliau juga memberitahu, keluarga Mak Cik Kiah bakal menerima Bayaran Prihatin Nasional sebanyak RM1,600.
"Baki Bantuan Sara Hidup (BSH) RM600, bantuan pesara sebanyak RM500, bantuan tunai e-hailing sebanyak RM500 dan bantuan orang bujang RM800.
"Kalau suami Mak Cik Kiah berkhidmat dengan anggota Jabatan Sukarelawan Malaysia (RELA) dapat RM200 sehingga wabak akhir. Keseluruhan pemberian tunai keluarga Mak Cik Kiah akan dapat sekurang-kurangnya RM4,200." kata beliau.
Ekoran daripada pengumuman itu, nama Mak Cik Kiah trending hingga menimbulkan persoalan dalam kalangan netizen siapakah Mak Cik Kiah ini?
Ada juga netizen bergurau, 'Amboi trend Mak Cik Kiah kali ni' dan ada juga berkata, 'Untung Mak Cik Kiah'.
Setakat jam 4.30 petang, nama Mak Cik Kiah menerima 21,400, ciapan dan jumlah tersebut terus meningkat setiap masa.
Selain nama Mak Cik Kiah, TSMY merujuk kepada nama Tan Sri Muhyiddin Yasin juga trending.
Bukan itu sahaja tanda pagar #prihatinrakyat juga trending di Twitter.

Gejala dan Tanda-tanda 2019 Novel Coronavirus Coronavirus Novel


Gejala dan Tanda-tanda 2019 Novel Coronavirus Coronavirus Novel

Novel Coronavirus 2019 yang pada mulanya dikesan pada Disember 2019 di Wuhan, Provinsi Hubei, China telah menjadi bual utama pekerja sektor kesihatan dan orang awam di seluruh dunia. Coronavirus baru ini adalah jenis virus yang berlainan dalam keluarga coronavirus yang juga bertanggungjawab terhadap wabak sebelumnya seperti SARS pada tahun 2002 dan MERS-Cov pada tahun 2012. Coronavirus adalah virus yang boleh merebak melalui titisan air dari batuk atau bersin orang yang dijangkiti. 

Oleh itu, simptom dan tanda bagi jangkitan ini juga banyak berkaitan dengan gejala pernafasan. Ini menjadikan diagnosis dan pengesanan Novel Coronavirus 2019 agak mencabar kerana kebanyakan gejala adalah sangat biasa dijumpai dan boleh bermakna apa sahaja daripada jangkitan influenza hinggalah ke pneumonia atau tuberkulosis. Inilah sebabnya selain memberi tumpuan kepada gejala dan tanda-tanda jangkitan, terdapat juga saringan kesihatan terhadap mereka yang mempunyai faktor risiko tinggi seperti mereka yang telah pergi ke / dari Wuhan atau China pada umumnya selama 2-3 minggu yang lalu. 

Tempoh inkubasi (masa yang diambil untuk gejala pertama untuk menunjukkan dirinya selepas seseorang yang dijangkiti virus) untuk Novel Coronavirus ini dijangkakan berada dalam tempoh 14 hari. Ianya bermakna seseorang yang dijangkiti virus ini tidak akan mempunyai gejala atau tanda selama 14 hari dan berpotensi menyebarkan penyakit ini dalam masa tersebut. Berikut adalah simptom 2019 Novel Coronavirus:

  1. Demam - Gejala ini tidak khusus hanya untuk 2019 Coronavirus Novel seperti yang anda ketahui. Demam boleh disebabkan oleh pelbagai kondisi perubatan seperti jangkitan kuman, sakit, kanser dan banyak lagi. Demam boleh muncul seawal 3-5 hari selepas seseorang itu dijangkiti dengan virus ini tetapi mungkin tidak dikesan oleh ramai orang jika suhu demam tidak terlalu tinggi. 
  2. Batuk - Seperti virus pernafasan lain seperti virus influenza, pesakit dengan 2019 Novel Coronavirus juga biasanya mempunyai gejala batuk kerana virus itu boleh menjangkiti saluran pernafasan dan menyebabkan kerengsaan. 
  3. Sesak nafas - Ini adalah hasil jangkitan saluran pernafasan yang lebih rendah atau radang paru-paru. Sesak nafas tidak boleh berlaku jika jangkitan hanya berada di saluran pernafasan atas seperti hidung dan tekak. Ini adalah salah satu gejala penting yang perlu diberi perhatian untuk orang yang berisiko tinggi terhadap jangkitan Novel Coronavirus 2019. 
  4. Sakit Badan - Gejala ini tidak diketahui sebab ia berlaku, tetapi ia boleh berpunca oleh pelbagai faktor seperti anemia (sel darah merah rendah), tekanan darah rendah atau disebabkan oleh jangkitan akut seperti jangkitan influenza. 
  5. Sakit Tekak - Sakit tekak tidaklah lazim berlaku dan bukan gejala utama untuk Novel Coronavirus 2019.
  6. Sakit Kepala - Sesetengah pesakit mungkin mempunyai gejala ini dan ianya tidak diketahui mengapa ia boleh berlaku. 
Coronavirus Novel 2019 adalah isu kesihatan awam yang serius dan jika anda atau sesiapa sahaja yang anda kenali mempunyai gejala yang disenaraikan di atas bersama-sama dengan faktor risiko seperti interaksi dengan orang / pelancong dari China atau telah pergi ke / dari China pada masa lalu 2- 3 minggu lalu, maka anda harus melaporkan kepada klinik/hospital terdekat anda segera.

SINOPSIS CINTA UNTUK RAF

Cinta Untuk Raf

SINOPSIS CINTA UNTUK RAF

Manisnya cinta apabila ia diakhiri dengan sebuah perkahwinan. Impian yang dipendam selama dua tahun oleh Orked dan Raf akhirnya tercapai jua. Raf anak tunggal yang suka dipujuk bukannya memujuk membuatkan Orked jadi keliru sendiri. Walau bagaimanapun, cinta Orked tetap kukuh buat Raf. Namun sayangnya manisnya cinta mereka menemui penamatnya apabila kemunculan skandal di antara bapa Raf iaitu Encik Rahman dan Tasya. Skandal itu menjadi titik permulaan kepada keruntuhan rumah tangganya kerana Tasya rupa-rupanya adalah Humaira, adik Orked yang dicarinya selama ini.
“Kalau suatu hari abang marah dan Orked tak mampu nak pujuk, bolehkah masa tu abang maafkan Orked?” ~ Orked
“Abang kecewa. Abang tak tahu nak buat apa. I’ll give you, my everything, but... I haven’t got the smallest fraction of your trust.” ~ Raf
Raf dipaksa oleh ibunya, Puan Aqilah supaya menceraikan Orked apabila ibunya mengetahui pertalian di antara Tasya dengan Orked. Raf tidak mampu memilih. Orked pula tersepit. Tambahan pula Tasya menghidap penyakit Dissociative Identity Disorder (DID) iaitu kecelaruan identiti. Kerana hati yang luka, Raf terpaksa melepaskan cintanya pergi. Adakah Raf dan Orked mampu untuk menerima takdir yang ditentukan buat mereka?
Drama 26 episod adaptasi novel 'Cinta Untuk Raf' karya Rabihah Nur Ridhuan akan ditayangkan di TV1.

Lakonan Luqman Hafidz, Sasqia Dahuri, Tash Yong, Badrul Muhayat, Dilla Ahmad , Mustaqim Bahadon, Tina Rasid, Zarynn Min, Idris Md Diah, Ema Akma, Melissa Campbell, Kristina Vinokree, Dayana Jasmin, Shakira Stephen ...

Telefilem Pemuja Rahsia Sabtu, 28 March, 10 malam di TV3.

Pemuja Rahsia

Telefilem Pemuja Rahsia Sabtu, 28 March, 10 malam di TV3.

Lakonan Hun Haqeem, Intan Najuwa, Rita Rudaini, Haliza Misbun ...

SINOPSIS  PEMUJA RAHSIA

Adam, pelajar kolej yang kian popular. Dia baru menjuarai satu pertandingan debat antara kolej. Adam amat gemarkan sukan larian dan seringkali menyertai pelbagai marathon. 

Hawa, gadis berusia sebaya dengan Adam dan jiran Adam. Hawa sudah lama menyukainya, dek kerana satu peristiwa 18 tahun lalu, keluarga Adam dan keluarganya berkelah bersama dan Adam telah menyelamatkan Hawa daripada lemas. 

Bagi Hawa dia memang tercipta untuk Adam. Meskipun begitu, Hawa dan Adam tak pernah bercakap. Hawa seperti seorang gadis yang pelik dan janggal.

SINOPSIS TELEFILEM RATAHAN AL MARID

Ratahan Al Marid

SINOPSIS TELEFILEM RATAHAN AL MARID

Telefilem ini mengisahkan tentang Nina hampir tiba bersalin, suaminya Anas mengajak Nina untuk tinggal bersama ibunya Rosni. Malang bagi Nina, anaknya meninggal dunia setelah dilahirkan. Selepas kematian anaknya, Nina mula mengalami pelbagai perkara aneh dan mendengar tangisan bayi di dalam rumahnya.
Telefilem 'Ratahan Al Marid' disiarkan pada Sabtu, 28 Mac 2020 jam 9 malam di Astro Citra dan Citra HD.
Lakonan Elly Mazlein, Zain Hamid ...

Mac 25, 2020

Sebak mendengar bacaan doa Perdana Menteri tadi.

Sebak mendengar bacaan doa Perdana Menteri tadi. 

Kita mungkin perlu jaga diri, anak, dan ahli keluarga lain. 

Beliau perlu jaga lebih kurang 32.6 juta rakyat Malaysia. Sungguh berat tanggungjawab tersebut.

Bagi semua rakyat Malaysia beliau dan kerajaan dah sediakan banyak bantuan. Panduan lanjut : https://www.mysumber.com/bantuan-kerajaan-covid-19.html

Mari kita lakukan tanggungjawab kita dengan duduk di rumah.


Mac 23, 2020

Sinopsis Syif Malam Raya

Syif Malam Raya

Sinopsis Syif Malam Raya

Kejadian aneh berlaku semasa Zaid (Atu Zero) dan Hisyam (Sharif Zero) menumpangkan Mera (Reen Rahim) serta Yoh (Yoe Parey) dalam perjalanan menghantar mayat ke Ipoh serta kaitan kekecohan kemunculan Pocong pada MALAM RAYA di Kampung Batu Berapit

Lakonan Atu Zero, Sharif Zero, Reen Rahim, Syaiful Zero, Nadia Brian, Lia Natalia, Yoe Parey, Syahmi Sazly, Asif Suhaimi, Saiful Apek, Azlee Senario, Ropie, Emelda Rosmila ...

24 Mei 2020 Di pawagam

Gandingan Aaron Aziz & Elizad Sharifuddin Dalam Drama Jalan Sesat Ke Syurga

Sinopsis Drama Jalan Sesat Ke Syurga Lakonan Aaron Aziz & Elizad Sharifuddin

Gandingan Aaron Aziz & Elizad Sharifuddin Dalam Drama Jalan Sesat Ke Syurga

Drama 34 episod ini akan disiarkan ramadhan nanti di Astro Prima.

Lakonan Aaron Aziz, Elizad Sharifuddin, Zulhelmy, Jalaludin Hassan, Aleza Shadan, Sri Irdina, Nelissa Nizam, Ziema Din, Syrul Ezwan, Zalfa Zin ...

Pasrah - Damia

Pasrah - Damia

Berapa lama harusku menderita Sedangkan engkau disirami bahagia Sukarnya untukmu setia padaku Mudahnya engkau melupakan semua Semua janji waktu kita bersama Tibalah masanya aku mengalah Puisi indah kini tinggal kenangan Ikatan cinta yang penuh kedukaan Sayunya hatiku melepaskanmu Berat bagiku untuk melupakanmu Apakan daya takkanku nak merayu Inilah masanya ku nokhtahkan nya Aku berserah Jika ditakdir untuk tidak bersama Kerana ku mahu dirimu bahagia Bersama dirinya Dan aku pasrah Jika diriku untuk tidak bahagia Pergilah kau sayangku Pergilah kau kasihku bersamanya

Lagu: Harry Khalifah Lirik: Afiq Hamid Nyanyian: Damia