Pages

Mac 20, 2020

Soalan Lazim Mengenai Perintah Kawalan Pergerakan Kementerian Sumber Manusia

Soalan Lazim Mengenai Perintah Kawalan Pergerakan Kementerian Sumber Manusia
1. Jika majikan paksa saya datang kerja dalam tempoh 18 hingga 31 Mac 2020, apa yang perlu saya lakukan?
Ya. Pekerja yang bekerja dalam perkhidmatan perlu (essential services) seperti di Lampiran 1, perlu hadir bekerja berdasarkan Peraturan-Peraturan Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit (Langkah-Langkah Di Dalam Kawasan Tempatan Jangkitan) 2020 di bawah Akta Pencegahan dan Kawalan Penyakit Berjangkit (Akta 342). Majikan perlu mengambil langkah-langkah seperti berikut:
i. Majikan mengurangkan bilangan pekerja kepada tahap paling minima atau sekurang-kurangnya sebanyak 50% daripada jumlah semasa.
ii. Majikan memastikan pergerakan terhad pekerja terbabit.
iii. Majikan menyediakan alat saringan suhu badan, dan mengambil bacaan suhu badan pekerja pada setiap hari.
iv. Pekerja hendaklah mematuhi prosedur pencegahan COVID-19 yang telah ditetapkan oleh KKM yang dikeluarkan dari masa ke semasa.
v. Majikan hendaklah menyediakan hand sanitizer.
vi. Majikan melaksanakan proses sanitasi dan pembersihan perlu.
vii. Syarikat hendaklah memastikan garis panduan amalan terbaik social distancing disediakan dan dilaksanakan.
Laporan ke balai polis yang berdekatan boleh dibuat sekiranya majikan yang tidak tersenarai sebagai perkhidmatan perlu (non-essiential) seperti di Lampiran 2 masih beroperasi dan mengarah pekerja hadir bekerja dalam tempoh berkenaan.
2. Di bawah Perintah Kawalan Pergerakan ini, adakah majikan berkewajipan membayar gaji pekerja sepanjang tempoh dari 18 hingga 31 Mac 2020?
Ya, majikan wajib membayar gaji penuh. Pekerja bergaji harian perlulah dibayar mengikut kadar upahan yang telah dipersetujui di antara majikan dan pekerja di dalam surat tawaran/kontrak perkhidmatan/surat kenaikan gaji terkini. Untuk pekerja yang mana upahnya tidak tetap maka kadar hariannya hendaklah tidak kurang daripada kadar gaji minimum seperti dalam Perintah Gaji Minimum 2020.
3. Sekiranya majikan enggan bayar gaji dalam tempoh tersebut, apakah tindakan yang boleh saya lakukan?
Pekerja boleh mengemukakan aduan secara atas talian melalui emel rasmi Jabatan Tenaga Kerja (JTK). Sila kemukakan maklumat lengkap berkenaan aduan tersebut untuk memudahkan pengurusan aduan oleh pihak JTK. Pekerja juga boleh membuat aduan dengan cara hadir sendiri ke Pejabat Tenaga Kerja berdekatan selepas tamat Perintah Kawalan Pergerakan. Walau bagaimanapun, siasatan ke atas aduan akan dijalankan selepas tempoh perintah ini tamat.
4. Saya sebagai majikan, adakah saya perlu membayar gaji pekerja sepanjang tempoh tersebut?
Ya, majikan wajib membayar upah sepanjang tempoh tersebut kerana kontrak perkhidmatan masih berterusan.
5. Sekiranya pekerja di luar skop Akta Kerja 1955 / Ordinan Buruh (Sabah Bab 67) / Ordinan Buruh (Sarawak Bab 76), adakah majikan perlu membayar gaji pekerja untuk tempoh tersebut?
Ya, majikan wajib membayar upah / gaji kerana perkara ini telah termaktub dalam kontrak perkhidmatan yang di persetujui diantara majikan dan pekerja.
6. Adakah majikan boleh memaksa pekerja menggunakan cuti tahunan atau cuti tanpa gaji pekerja sepanjang tempoh tersebut?
Tidak boleh kerana perintah telah dibuat di bawah Akta Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 1988 (Akta 342).
7. Adakah saya layak untuk menuntut insentif RM600 seperti yang diumumkan oleh kerajaan bagi menggantikan gaji yang sepatutnya dibayar oleh majikan sepanjang tempoh perintah ini?
Insentif RM600 tidak terpakai bagi maksud tempoh perintah ini disebabkan tempoh minimum untuk kelayakan ialah satu bulan.
8. Sekiranya majikan tersenarai dalam perkhidmatan perlu (essential services) adakah saya perlu membayar gaji pekerja sekiranya pekerja ENGGAN bertugas sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan ini?
Pekerja tidak perlu dibayar gaji
9. Bolehkah majikan meminta pekerja untuk bekerja dari rumah?
Boleh, bagi pekerjaan yang bersesuaian dan boleh dijalankan dari rumah.
10. Jika pekerja bekerja dari rumah adakah saya perlu membayar gaji pekerja beserta elaun?
Ya, gaji pekerja beserta elaun yang berkaitan hendaklah dibayar.
11. Jika majikan ingkar Perintah Kawalan Pergerakan ini, adakah ia satu kesalahan?
Ya, ia adalah satu kesalahan jenayah di bawah Peraturan 7 Peraturan-Peraturan Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit (Langkah-Langkah Di Dalam Kawasan Tempatan Jangkitan) 2020 yang boleh didenda tidak melebihi RM1,000 atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi 6 bulan atau kedua-duanya.
Senarai ini akan dikemaskini dari semasa ke semasa.
12. Sebarang pertanyaan berhubung isu-isu ini bolehlah hubungi:
Bilik Gerakan Pemantauan Pekerjaan Covid-19 KSM
Jabatan Tenaga Kerja Semenanjung Malaysia
Aras 5 Blok D3 Kompleks D
Kementerian Sumber Manusia
62530 Putrajaya
Talian: 03-8889 2359 / 8886 2409 / 8890 3404
KEMENTERIAN SUMBER MANUSIA
19 MAC 2020
---------------------------------------
LAMPIRAN 1
A. Senarai Barang Penting yang Diiktiraf oleh Kementerian Kesihatan (KKM)
Produk
1. Makanan dan minuman termasuk barang-barang yang diimport
 Beras
 Gula
 Minyak sayuran dan lemak haiwan
 Tepung dan bijirin
 Roti
 Air
 Produk tenusu – susu dan formula bayi
 Rempah ratus
 Makanan kering
 Kopi dan teh
 Makanan dalam tin
 Daging
 Ayam
 Makanan haiwan / ternakan
 Proses buah dan sayuran
2. Pertanian dan perikanan, termasuk import
 Ikan dan makanan laut
 Buah-buahan
 Sayur-sayuran
3. Produk barangan rumah
 Bahan pencuci
 Bahan pembasmi kuman
 Sanitisers
 Barang penjagaan diri
 Tisu tandas dan kertas tisu
4. Peralatan Perlindungan Peribadi (Personal Protective Equipment - PPE) termasuk Peralatan Keselamatan Kebakaran dan Pakaian Perubatan termasuk topeng muka, sarung tangan getah.
5. Farmaseutikal – semua bahan kimia dan ubat-ubatan
6. Bahan pembungkusan dan percetakan, termasuk dakwat
7. Peranti perubatan dan pembedahan
8. Bahagian untuk alat perubatan misalnya bahagian untuk ventilator
Produk
1. Minyak dan Gas
2. Petrokimia
 Resin PTA & PET
 Serat poliester & filament
 Polypropylene & polyethylene
 Resin ABS & MABS
 Maleic Anhydride
 Resin Pes PVC (PVC Paste Resins)
 Expanded EPE
 Impact modifiers & processing aids
 Styrene Monomer
 Styrene Butadiene Latex
 Polystyrene
3. Bahan dan produk kimia – Baja dan Racun
4. Elektrikal & Elektronik (E&E) termasuk semikonduktor
B. Senarai Produk Yang Merupakan Sebahagian Daripada Rantaian Bekalan Produk Penting Bagi Pengecualian Sekatan Pergerakan
------------------------
Lampiran 2
SYARAT-SYARAT SYARIKAT YANG DILULUSKAN UNTUK BEROPERASI
i. Syarikat hendaklah mengurangkan bilangan pekerja kepada tahap paling minima atau sekurang-kurangnya sebanyak 50% daripada jumlah semasa atau yang berdaftar, bagi pengeluaran di dalam tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP). Syarikat hendaklah mewujudkan sistem bekerja dari rumah bagi pekerja yang tidak terlibat dengan aktiviti pengilangan yang kritikal.
ii. Syarikat dikehendaki untuk memenuhi permintaan dan keperluan produk keluaran atau perkhidmatan bagi pasaran tempatan sepenuhnya.
iii. Syarikat hendaklah mengemukakan kepada MITI senarai pekerja yang terlibat semasa tempoh PKP dan memastikan pergerakan pekerja terbabit hanya terhad dari rumah ke kilang/premis.
iv. Syarikat hendaklah menyediakan alat saringan suhu badan, dan mengambil bacaan suhu badan pekerja pada setiap hari di pintu masuk kilang/premis. Bacaan bagi setiap pekerja hendaklah direkod dan disimpan untuk rujukan.
v. Sekiranya suhu badan didapati melebihi paras biasa, syarikat hendaklah menghubungi Pejabat Kesihatan atau Hospital Kerajaan terdekat.
vi. Semua pekerja hendaklah mematuhi prosedur pencegahan COVID-19 yang telah ditetapkan oleh KKM yang dikeluarkan dari masa ke semasa.
vii. Syarikat hendaklah menyediakan hand sanitizer di pintu masuk dan tempat-tempat lain yang berkaitan dalam kilang/premis, serta memastikan pemakaian face mask oleh setiap pekerja.
viii. Proses sanitasi dan pembersihan perlu dilaksanakan tiga (3) kali sehari terutamanya di kawasan umum (common spaces) seperti lobi, lif, cafeteria, bilik-bilik mesyuarat, surau, bas/pengangkutan pekerja dan pusat rekreasi tertutup.
ix. Syarikat hendaklah menjalankan proses sanitasi pembasmian kuman di kilang/premis sebelum setiap shift atau operasi bermula.
x. Syarikat hendaklah memastikan kenderaan pekerja telah menjalani proses sanitasi dan pembasmian kuman setiap kali sebelum digunakan.
xi. Syarikat hendaklah memastikan garis panduan amalan terbaik social distancing disediakan dan dilaksanakan khususnya di kawasan-kawasan pengeluaran fasiliti (production floor); cafeteria/kantin; bilik-bilik mesyuarat; surau dan dewan serba guna (multipurpose hall)
xii. Sekiranya terdapat pekerja yang dijangkiti COVID-19, syarikat adalah bertanggungjawab menanggung sepenuhnya semua kos perubatan, proses nyah cemar premis, dan lain-lain kos yang berkaitan.
xiii. Kerajaan ingin menegaskan bahawa kelulusan ini boleh dibatalkan dan ditarik balik, sekiranya syarat-syarat yang ditetapkan tidak dipatuhi oleh pihak syarikat/industri.
xiv. Kerajaan berhak untuk meminda syarat-syarat di atas tertakluk kepada situasi semasa.

0 comments:

Catat Ulasan

Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri!!!
All comments are your own right and responsibility.!!!