February 2018 - #JMBELOG

HUKUM Pergi Kenduri Yang Tak Dijemput Dan Bawa Orang Yang Tak Dijemput

HUKUM Pergi Kenduri Yang Tak Dijemput Dan Bawa Orang Yang Tak Dijemput. Ini Hukumnya Yang Ramai Tak Tahu.

*Assalamualaikum wbt.*

1). *Apakah hukum makan kenduri di rumah orang kahwin walhal kita tidak dijemput?. Tetapi kita makan sehingga kenyang pula. Adakah makanan yang kita makan itu halal atau haram?.*

*Jawapan oleh Ustaz Azhar Idrus*

Hukum memakan makanan di majlis kenduri kahwin tanpa diundang diibaratkan seperti pencuri. Di dalam kitab Feqah, dalam bab walimah ada menyebut mengenai perkara ini iaitu siapa yang tidak dijemput, *HARAM* dia makan makanan di majlis tersebut. Tetapi hukum tidak haram pula adalah jika kita sekadar datang di majlis tersebut.

Jika kita makan tanpa diundang maka kita *WAJIB bertaubat dan membayar semula kepada tuannya*. Hal ini kerana golongan ini dipanggil pencuri. Untuk memudahkan lagi, teruslah berjumpa dengan tuan majlis tersebut untuk meminta maaf dan menyatakan kesalahan yang telah kita lakukan.


2). *Hukum Membawa Rakan Menghadiri Kenduri Tanpa Dijemput*

Kalau kita dijemput kenduri, kita pergi dengan kawan (kwn kita tak dijemput), kawan kita tu *TIDAK BOLEH* makan sama atas alasan datang dengan kita sebab dia tidak dijemput. jika telah makan bersama padahal kita tidak minta izin dari tuan rumah, *WAJIB BERTAUBAT* dan menggantikan balik harga makanan yang telah kawan kita tu makan.

*WAJIB* ganti balik walaupun setelah beberapa lama.. sepatutnya kita beritahu tuan rumah kita ada bawa kawan..bila tuan rumah beri izin baru boleh makan bersama.. *SUNAT* tuan rumah beri izin kepada tetamu yang tidak diundang itu.


3). *Jika bawa anak-anak, adakah haram juga makanan2 kenduri itu untuk dimakan?.*

Dalam kes membawa anak-anak, kebiasaannya jemputan itu memang untuk sekeluarga, jadi tiada masalah. (kalau perasan kat dalam kad jemputan memang akan tulis dijemput seisi keluarga).


Ini berdasarkan hadis berikut:

عن أَبي مسعود البَدْريِّ – رضي الله عنه – ، قَالَ : دعا رَجُلٌ النَّبِيَّ – صلى الله عليه وسلم – لِطَعَامٍ صَنعَهُ لَهُ خَامِسَ خَمْسَةٍ ، فَتَبِعَهُمْ رَجُلٌ ، فَلَمَّا بَلَغَ البَابَ ، قَالَ النَّبيّ – صلى الله عليه وسلم – : (( إنَّ هَذَا تَبِعَنَا ، فَإنْ شِئْتَ أنْ تَأْذَنَ لَهُ ، وَإنْ شِئْتَ رَجَعَ )) قَالَ : بل آذَنُ لَهُ يَا رَسُولَ الله . متفقٌ عَلَيْهِ .

Daripada Abu Mas’ud al-Badri r.a.
Seorang lelaki menjemput Nabi s.a.w untuk makanan yang telah dia sediakan untuk lima orang. Seorang lelaki turut mengikut mereka. Apabila sampai di pintu rumah, Nabi s.a.w berkata: Sesungguhnya lelaki ini mengikut kami, seandainya engkau mahu, engkau boleh izinkan dia. Jika engkau mahu, dia boleh pulang. Tuan rumah pun berkata: Aku izinkannya ya Rasulullah. [Muttafaq ‘Alaih].

Daripada hadis ini menunjukkan bahawa kita perlu meminta izin kepada tuan rumah. Sewajarnya permohonan keizinan itu dipohon sebelum membawa teman yang tidak dijemput. Jika sudah dibawa bersama, pasti tuan rumah berat hati untuk berkata tidak sedangkan teman tidak dijemput sudah ada di situ.

Kita kena menghormati tuan rumah, boleh jadi dia menyediakan makanan sekadar cukup untuk jemputan.

Begitu juga, kita tidak tahu adakah tuan rumah suka atau tidak individu yang kita bawa tersebut.
Hormatilah hak tuan rumah.

Ada hadis dalam sahih Bukhari yang nabi pergi kenduri bersama dgn orang yang tak dijemput dan baginda minta izin dahulu untuk benarkan yang tak dijemput itu makan. Ia harta orang maka nak makan kena dapat keizinan.

Nota Jemari:
Marilah kita sebarkan dan kongsi maklumat ini bersama-sama.
*Wallahualam.*

RABU, 21 FEBRUARI 2018

RABU, 21 FEBRUARI 2018

RABU

Rindu Akan Bersama dirimU


Tari Jari Jemari Yang Lembut | Kaun Tujhe कौन तुझे Siapa awak ?



Tari Jari Jemari Yang Lembut | Kaun Tujhe


कौन तुझे
 Siapa awak ?

Engkau Tetap Satu - Wow


Engkau Tetap Satu - Wow Saat ku rindu pada mu Seru ku seru nama mu… bertalu Rimbunan rindu yang bertemu Menjadi lambaran cinta ku Ku serah kepada mu Bila ku sebut nama mu Damai diruang hati ku ini Ku seru nama mu bertalu Menjadi lambaran kasih ku Ku serah kepada mu Engkaulah yang satu Mustika kalbu ku Kasih dan rindu ku Oh hanyalah pada mu Engkaulah kasih ku Tiada duanya Biar jadi hamparan Kasih ku pada mu Tanpa mu siapalah aku Engkaulah yang satu Mustika kalbu ku Kasih dan rindu ku Oh hanyalah pada mu Engkaulah sayang ku Tiada duanya Biar jadi hamparan Kasih ku pada mu Tanpa mu siapalah aku Engkaulah dewi ku Mustika kalbu ku Kasih dan rindu ku Oh hanyalah pada mu Engkaulah kasih ku Tiada duanya Biar jadi hamparan Kasih ku pada mu Engkaulah yang satu Mustika kalbu ku Kasih dan rindu ku Oh hanyalah pada mu Engkaulah sayang ku Tiada duanya Biar jadi hamparan Kasih ku pada mu

Amarah Cinta ( OST Melankolia) - Aliff Aziz

Amarah Cinta ( OST Melankolia) - Aliff Aziz

setiap sisi ku hamba kasih dan sayang
aku diuji dengan lelah keasyikan
tak pernah aku dibuang ke lembah kegelapan
namun kamu yang melangkah pergi

disaat hatiku terpijak kamu
terlihat cinta merapuh di depan mata
kau bunuh segala harapan jiwa
yang tertinggal hanyalah amarah cinta

mengapa perlu ku bersedih sendirian
sedangkan ku tahu ini hanya dugaan
aku menani satu realiti sarat kecintaan
yang tidak berbisa

disaat hatiku terpijak kamu
terlihat cinta merapuh di depan mata
kau bunuh segala harapan jiwa
yang tertinggal hanyalah amarah cinta

setiap detik yang kau dusta
nafasku lemah luluh sepi
biarkan semua cinta pergi
kerna hati ini terjerat mati

disaat hatiku terpijak kamu
terlihat cinta merapuh di depan mata
kau bunuh segala harapan jiwa
yang tertinggal hanyalah amarah cinta

disaat hatiku terpijak kamu
terlihat cinta merapuh di depan mata
kau bunuh segala harapan jiwa
yang tertinggal hanyalah amarah cinta

Sinopsis Drama Melankolia (TV3)

Sinopsis Drama Melankolia (TV3)Mengisahkan Suhana, seorang gadis naif bekerja sebagai ejen hartanah yang begitu optimistik tentang kehidupan. Walau tertekan dengan ibu yang seringkali mendesaknya untuk berkahwin dengan lelaki berstatus dan kaya, namun Suhana masih hidup dalam dunia angannya. Tuan Hamid pula ialah seorang lelaki pendiam. Dia merupakan seorang yang mempunyai latar belakang yang dirahsiakan dan mempunyai seorang ‘bodyguard’ bernama Zain. Tuan Hamid ialah seorang ‘perfectionist’ dan mengharapkan kejayaan dalam setiap aspek. Tuan Hamid jatuh hati kepada Suhana, namun Suhana pula menyukai Zain. Apabila Suhana begitu pasti dia akan berkahwin dengan Zain, Zain pula sedar Tuan Hamid begitu menginginkan Suhana. Bagaimanakah pengakhiran kisah cinta tiga segi ini?


JUDUL :  MELANKOLIA
EPISOD : 19 episod
TARIKH TAYANGAN : 13 Februari 2017
HARI / MASA : Isnin-Rabu, 10.00 malam
SIARAN : Slot Samarinda TV3
SKRIP : Nana Khalil, Azmy Mohd Ariff, Amin Shakib
PENGARAH : Shuhaimi Zulkefli
TERBITAN : Orangetree Production Sdn Bhd
PELAKON : Nonny Nadirah, Aliff Aziz, Dato Sri Eizlan Yusof, Amir Nafis, Neera Azizi, Liza Abdullah, Datin Fadilah Mansor, Zaibo, Hefny Sahad, Shasha Raman, Fazlina Haji Ahmad Daud, Doria Rachel, Shahz Jaszle, Daaim Jailani

WATAK PELAKON 
Nonny Nadirah sebagai Suhana
Aliff Aziz sebagai Zain
Dato Sri Eizlan Yusof sebagai Tuan Hamid
Amir Nafis sebagai Arif
Neera Azizi sebagai Nadia
Liza Abdullah sebagai Puan Anita
Datin Fadilah Mansor seagai Mak Jah
Zaibo sebagai Pak Abu
Shasha Raman sebagai Eira
Fazlina Haji Ahmad Daud
Doria Rachel sebagai Syakira
Daaim Jailani sebagai Rayyan

LAGU TEMA / OST 
Lagu : Amarah Cinta (Lirik)
Penyanyi : Aliff Aziz

Semoga semuanya selamat


Semoga semuanya selamat


Doakan semoga anak sahabat kita ini dapat menjalani pembedahan dengan selamat hari ini (20 Februari2018). Fb Azizah Rahman

#JMBELOG

Mengapa Sepi Tanpa Berita - Steps

Mengapa Sepi Tanpa Berita - Steps

Sejak kepergian mu
Fikiran ku sering terganggu
Perasaan makin rindu pada mu
Saban malam ku terkenang
Saban hari terbayang
Setiap saat ku menunggu
Hati ku tertanya-tanya
Apa khabar kau di sana
Mengapa sepi tanpa berita
Kirimkanlah berita mu
Walau sebaris ayat
Buat penawar rindu ku

Masihkah kau ingat diri ku di sini
Seorang insan yang pernah kau sayangi
Bagi diri ku tak mungkin melupakan mu
Kerana ku masih menyintai mu
Masihkah kau ingat
Suatu masa dahulu
Betapa indahnya percintaan kita
Lupakah engkau pada peristiwa itu
Kini kau berubah hati


10 bahasa


10 bahasa paling berpengaruh di dunia

1. Mandarin
Berdasarkan data dari Ethnologue, bahasa yang paling banyak digunakan oleh penduduk di dunia ini adalah bahasa dari China yang jumlah penggunaaannya sebanyak 1,197 juta orang atau sekitar 16.5 peratus dari total populasi dunia. Bahasa China, khususnya bahasa Mandarin adalah salah satu bahasa yang digunakan sebagai bahasa rasmi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB).

2. Sepanyol
Berada di tangga kedua, bahasa yang paling banyak digunakan di dunia adalah bahasa Sepanyol di mana penggunanya sebanyak 399 juta orang atau sekitar 5.5 peratus dari seluruh populasi dunia.

3.  Inggeris
Kedudukan bahasa Inggeris di tempat ketiga tidak perlu dinafikan lagi apatah lagi ia sering dijadikan sebagai bahasa pengantaraan dalam bidang perniagaan, perjalanan dan hubungan antarabangsa.

4. Hindi
India memiliki 23 bahasa rasmi yang mana bahasa Hindi atau Urdu adalah sebagai bahasa utama komunikasi di negara itu.

5. Arab
Bahasa Arab digunakan oleh sekitar 250 juta penutur namun maklumat yang diletakkan bahasa ini di tangga ke lima tidak begitu jelas. Bahasa Arab sama seperti bahasa Cina, sangat berbeza dalam setiap dialeknya.

6. Portugis
Bahasa ini tersebar melalui kesan penjajahannya yang bermula pada abad ke-15, iaitu di Afrika, Asia dan Amerika Syarikat (AS). Kini bahasa Portugis ditutur oleh 215 penutur asli di Brazil, Goa, Angola, Mozambique, Tanjung Verde, Guinea-Bisseau, Prĩncipe dan Macau.

7. Benggali 
Bahasa Benggali juga termasuk dalam bahasa yang paling banyak digunakan di dunia iaitu seramai 189 juta orang.

8. Rusia
Bahasa ini merupakan bahasa kelapan di dunia dari segi jumlah penuturnya dan merupakan bahasa rasmi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB). Bahasa ini juga dituturkan secara meluas di 17 negara dua benua seperti mana bahasa Mandarin, Inggeris, Hindi dan Sepanyol.

9. Jepun
Hampir kesemua 130 juta penutur asli Jepun tinggal di Jepun. Kumpulan terbesar yang tinggal di luar Jepun boleh didapati di negara Amerika Syarikat, Filipina dan Brazil.

10. Punjabi
Punjabi adalah bahasa yang sering digunakan di India dan Pakistan. Ianya digunakan oleh 102 juta orang yang menggunakan bahasa ini.

Kredit : pjbpm



10 Bahasa yang Paling banyak digunakan di Dunia Berdasarkan data yang dikutip dari Ethnologue, jumlah bahasa yang digunakan oleh umat manusia di dunia ini adalah sebanyak 7.102 jenis bahasa. Dari jumlah bahasa tersebut, hanya 23 bahasa yang digunakan oleh lebih dari 50 juta orang di dunia. Berdasarkan penelitian yang dilakukannya, bahasa yang paling banyak digunakan oleh penduduk di Dunia ini adalah bahasa China yang jumlah penggunanya sebanyak 1,197 miliar orang atau sekitar 16,5% dari total populasi dunia. Bahasa China, khususnya bahasa Mandarin adalah salah satu bahasa yang digunakan sebagai bahasa resmi PBB.
Berada di urutan kedua bahasa yang paling banyak digunakan di dunia adalah bahasa Spanyol yang penggunanya sebanyak 399 juta orang atau sekitar 5,5% dari seluruh populasi dunia. Posisi ketiga ditempati oleh bahasa Inggris dengan jumlah penggunanya sebanyak 335 juta orang. Bahasa Spanyol dan Bahasa Inggris juga merupakan bahasa resmi yang digunakan di PBB.

10 Bahasa yang Paling Banyak digunakan di Dunia

Berikut ini adalah daftar 10 bahasa yang paling digunakan di Dunia ini beserta jumlah penggunanya.

1. Bahasa China (Chinese)

Jumlah Pengguna : 1,197 miliar orang
Negara Pengguna Utama : China (Tiongkok)
Jumlah Negara Pengguna lainnya : 33 Negara

2. Bahasa Spanyol (Spanish)

Jumlah Pengguna : 399 juta orang
Negara Pengguna Utama : Spanyol
Jumlah Negara Pengguna lainnya : 31 Negara

3. Bahasa Inggris (English)

Jumlah Pengguna : 335 juta orang
Negara Pengguna Utama : Inggris
Jumlah Negara Pengguna lainnya : 101 Negara

4. Bahasa Hindi

Jumlah Pengguna : 260 juta orang
Negara Pengguna Utama : India
Jumlah Negara Pengguna lainnya : 4 Negara

5. Bahasa Arab (Arabic)

Jumlah Pengguna : 242 juta orang
Negara Pengguna Utama : Arab Saudi
Jumlah Negara Pengguna lainnya : 60 Negara

6. Bahasa Portugis (Portuguese)

Jumlah Pengguna : 203 juta orang
Negara Pengguna Utama : Portugal
Jumlah Negara Pengguna lainnya : 12 Negara

7. Bahasa Bengali

Jumlah Pengguna : 189 juta orang
Negara Pengguna Utama : Bangladesh
Jumlah Negara Pengguna lainnya : 4 Negara

8. Bahasa Rusia (Russian)

Jumlah Pengguna : 166 juta orang
Negara Pengguna Utama : Federasi Rusia
Jumlah Negara Pengguna lainnya : 16 Negara

9. Bahasa Jepang (Japanese)

Jumlah Pengguna : 128 juta orang
Negara Pengguna Utama : Jepang
Jumlah Negara Pengguna lainnya : 2 Negara

10. Bahasa Punjabi/Lahnda

Jumlah Pengguna : 88,7 juta orang
Negara Pengguna Utama : Pakistan
Jumlah Negara Pengguna lainnya : 6 Negara

Sumber referensi :
Data-data diatas seperti jumlah pengguna, negara pengguna utama dan jumlah negara pengguna adalah dikutip dari situs Ethnologue (ethnologue.com).

kredit : ipu

Familia : A Responsive & Feminine Blogger Template

Harta Menjadi Fitnah

Harta Menjadi Fitnah

عَنْ كَعْبِ بْنِ عِيَاضٍ قَالَ سَمِعْتُ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ إِنَّ لِكُلِّ أُمَّةٍ فِتْنَةً وَفِتْنَةُ أُمَّتِي الْمَالُ

Dari Ka'ab bin 'Iyad berkata: Aku mendengar nabi SAW bersabda: "Sesungguhnya setiap ummat itu memiliki fitnah dan fitnah ummatku adalah harta." (HR Tirmizi No: 2258) Status: Hasan Sahih

Pengajaran:

1.  Sesungguhnya pada setiap umat (kaum) ada fitnah (yang merosak atau menyesatkan mereka).

2.  Fitnah atau sesuatu yang boleh merosakkan (pada) umat Rasulullah adalah harta apabila seseorang itu menyibukkan diri dengan harta secara berlebihan sehingga melalaikan manusia dari melaksanakan ketaatan kepada Allah dan lupa kepada akhirat.

Firman Allah:

إِنَّمَا أَمْوَالُكُمْ وَأَوْلَادُكُمْ فِتْنَةٌ ۚ وَاللَّهُ عِنْدَهُ أَجْرٌ عَظِيمٌ

Sesungguhnya hartamu dan anak-anakmu merupakan fitnah (bagimu), dan di sisi Allah-lah pahala yang besar. [at-Taghabun/64:15

3.  Bagi orang yang dibukakan baginya pintu-pintu harta, hendaknya dia berwaspada terhadap bahaya dan fitnah harta, dengan tidak berlebihan dalam mencintainya dan terlalu berkeinginan dalam mengejarnya (Ibnu Baththal yang dinukil dalam Fathul Bari 11/245).

4.  Rasulullah SAW mengingatkan sifat manusia: “Seandainya seorang manusia memiliki dua lembah (yang penuh berisi) harta/emas, maka dia pasti akan menginginkan lembah (harta) yang ketiga”. (HR Bukhari No: 6075).

5.  Ibnul Qayyim: Secara tabiatnya, nafsu manusia tidak akan pernah merasa puas dan cukup dengan harta dan kemewahan dunia yang dimilikinya, kecuali orang-orang yang diberi petunjuk oleh Allah.

Moga harta tidak menjadi fitnah yang merosakkan iman dan amal kita.

#whatsappgroup
#jmbelog

Untitle 2


Pagi-pagi ini yang di cari. JM selalu lupa charge telefon. Bateri low. Pagi-pagi baru kalut

Kalut 
Definisi : tidak tenteram (keadaan dlm negeri dll); tidak aman; kacau; huru-hara: rumah tangganya ~. ~-malut, = ~-marut kacau-bilau; kelam-kabut; huru-hara. berkalut bercakap yg bukan-bukan; meracau (spt keadaan orang sakit tenat dll): Kerana sakit, maka ia ~. mengalutkan menjadikan kalut; menyebabkan kacau: Tindakan spt itu hanya akan ~ rakyat saja. kekalutan keadaan atau hal kalut; kekacauan. (Kamus Pelajar Edisi Kedua)

Kajian: Makan Laju Boleh Bahayakan Kesihatan Jantung Dan Kegemukan

Kajian: Makan Laju Boleh Bahayakan Kesihatan Jantung Dan Kegemukan
Ramai diantara kita sudah terbiasa untuk makan dengan cara yang laju kerana ada yang mengejar masa dan ada juga sebab sudah menjadi tabiat sejak azali. Dari artikel Wanista sebelum ini10 Angkara Perut Tak Kempis Walau Bersenam 100 Tahun’, makan secara laju juga penyebab masalah perut buncit. Walaupun kedengaran agak biasa dan tidak ada kena mengena tentang kesihatan tapi jangan terkejut, cara makan seseorang itu dapat mengukur tahap risiko penyakit jantung, strok dan diabetes.

Kesan makan laju?

Kesan dari sikap makan laju boleh beri ketidakseimbangan gula dalam darah, dimana ia boleh mengelirukan pengeluaran insulin. Kemudian sel menghadapi masalah untuk menyerap glukos. Badan mengeluarkan lebih banyak insulin daripada penyerapan. Proses ini menyebabkan masalah diabetes dan jantung.
Kenapa jantung?
Selain masalah diabetes, jantung juga berisiko kerana ia dapat mengubah kondisi tekanan darah menjadi tinggi, peningkatan kadar gula dalam darah dan lemak berlebihan di perut dan pinggang. Bukan itu sahaja, kadar kolesterol juga menjadi tidak normal sekaligus beri masalah sakit jantung dan strok.

Makan laju vs makan lambat

Makan dan kunyah secara perlahan, membantu melambatkan sindrom metabolik dan menjadi kunci penjagaan kesihatan dan tubuh badan berbanding makan laju. Selain itu, mengunyah makanan secara perlahan, membolehkan otak menerima isyarat kenyang bermakna anda lebih cenderung berhenti makan sebelum kekenyangan. Mereka yang mengunyah makanan atau makan dengan cepat, cenderung tidak berasa kenyang dan akan makan lebih banyak.
Ubah cara makan anda, lagipun makan laju-laju tidak senonoh dan nampak gelojoh sangat. Hmmm…
sumber: www.islamituindah.com.my
Kredit : MyInfoMaya

Jika Anda Pernah Meninggalkan Solat Sejak Aqil Baligh, Ini Yang WAJIB Anda Lakukan Sebelum Terlambat

Jika Anda Pernah Meninggalkan Solat Sejak Aqil Baligh, Ini Yang WAJIB Anda Lakukan Sebelum Terlambat
Soalan : Adakah kita perlu mengqada’ solat (wajib atau sunat) yang tertinggal dengan sengaja, malas dan cuai? Bagaimana dengan solat yang ditinggalkan semenjak aqil baligh? Apakah kita hanya dituntut supaya bertaubat dan tidak perlu mengqada’nya?
Jawapan:
Firman Allah SWT:
إِنَّ ٱلصَّلَو‌ٰةَ كَانَتْ عَلَى ٱلْمُؤْمِنِينَ كِتَـٰبًا مَّوْقُوتًا
Maksudnya: Sesungguhnya sembahyang itu adalah satu ketetapan yang diwajibkan atas orang-orang yang beriman, yang tertentu waktunya.
(Surah al-Nisa: 103)
Ayat ini menunjukkan bahawa solat fardhu menjadi kewajipan orang Islam dan mempunyai waktunya yang telah ditetapkan.
Sebelum saya menjawab permasalahan ini, suka dinyatakan berkenaan dengan hukum meninggalkan solat. Pengarang al-Fiqh al-Manhajimenyebut: Orang yang meninggalkan kerana mengingkari hukum wajibnya atau sengaja mempersendakannya akan menjadi kafir dan terkeluar daripada agama Islam.
Pihak pemerintah wajib menyuruhnya bertaubat dan tidak boleh membiarkannya demikian sehingga dia bertaubat dan kembali mendirikan solat. Jika dia terus mengingkarinya, dia akan dihukum bunuh sebagai seorang murtad dan mayatnya tidak boleh dimandikan, dikafankan dan disembahyangkan. Juga tidak harus dikebumikan di tanah perkuburan orang Islam kerana dia bukan lagi di kalangan mereka.
Sementara orang yang meninggalkan solat kerana malas tetapi masih meyakini hukum wajibnya, pihak pemerintah hendaklah memaksanya mengqada’kan solat dan bertaubat daripada kesalahan meninggalkannya. Jika masih ingkar untuk mengqada’nya, maka dia wajib dihukum bunuh mengikut hukuman yang disyariatkan atas orang Islam yang melakukan maksiat. Hal ini kerana hukuman ke atas orang yang meninggalkan perkara fardhu adalah wajib diperangi tetapi selepas dibunuh dia masih dianggap seorang Islam. Oleh itu, jenazahnya, pengebumian dan pembahagian hartanya hendaklah diuruskan menurut syariat Islam.
Berkenaan dengan soalan di atas, pendapat yang masyhur dalam Mazhab Syafie hendaklah diqada’kan solat yang telah ditinggalkan walaupun bukan dengan sebab tertidur atau lupa. Ini kerana hutang Allah SWT lebih utama dibayar. Berkenaan dengan solat yang ditinggalkan semenjak aqil baligh, maka hendaklah diqada’ semampu yang mungkin walaupun secara beransur-ansur sehingga selesai, di samping bertaubat kepada Allah SWT. Mereka hendaklah menghitung solat yang ditinggalkan dengan ghalib zan atau yakin supaya dapat diqada’kan semua solat yang pernah ditinggalkan.
Walaupun begitu kita yakin dengan sifat keampunan Tuhan dan penerimaan taubatnya di samping beriman dengan firman Allah SWT:
لَا يُكَلِّفُ ٱللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا
Maksudnya: Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya.
(Surah al-Baqarah: 286)
Berkenaan dengan qada’ amalan sunat hukumnya sunat, seperti yang pernah dilakukan oleh Rasulullah SAW. Adapun taubat juga perlu tetapi tidak memadai dengannya sahaja, mesti diqada’ juga berdasarkan arahan Rasulullah SAW.
Akhukum fillah,
Dr. Zulkifli Mohamad al-Bakri
Mufti Wilayah Persekutuan

CARA MENGQADA SOLAT
Ada pendapat yang mengatakan hanya perlu qada solat yang ditinggalkan kerana tidak sengaja terlupa atau tertidur dan tidak perlu qada solat yang sengaja ditinggalkan.
Misalnya sembahyang yang ditinggalkan dengan sengaja kerana lalai semasa “muda-muda dulu”.
Mereka mengatakan cukup dengan istighfar dan bertaubat sahaja.
Sebenarnya pendapat ini tidak tepat kerana Rasulullah s.a.w. sendiri menqada solat yang ditinggalkan walaupun Baginda tidak tertidur atau terlupa.
Tidak ada qada dalam solat bukan bermaksud tidak perlu qada tapi tidak perlu sebut perkataan qadha semasa niat.
Qadha ialah melakukan sesuatu ibadah di luar waktunya dan tunai ialah melakukan sesuatu ibadah di dalam waktunya. Secara mudahnya tunai “waktu Allah”, qadha “waktu kita”
Dari ‘Aisyah r.a katanya: ”Apabila Rasulullah s.a.w. lupa solat malam, umpamanya kerana tertidur dan sebagainya, maka baginda menggantinya pada siang hari dua belas rakaat.” (Muslim)
Cara Niat Qada Bagi Solat Fardhu Lima Waktu Pula Ialah :
1. Solat Maghrib
“Sahaja aku solat fardu maghrib tiga rakaat qada’ kerana Allah Ta’ala”

2. Solat Isyak
“Sahaja aku solat fardu Isyak empat rakaat qada’ kerana Allah Ta’ala”

3. Solat Subuh
“Sahaja aku Solat Fardu Subuh dua rakaat qada’ kerana Allah Ta’ala”

4. Solat Zuhur
“Sahaja aku solat fardu Zuhur empat rakaat qada’ kerana Allah Ta’ala”

5. Solat Asar
“Sahaja aku solat fardu Asar empat rakaat qadha’ kerana Allah Ta’ala

Ada orang bertanya : Jika kita tertinggal solat (sengaja dan tidak sengaja) sejak akhil baligh sehingga sekarang (20-an; banyak waktu), perlukah di qada semua jumlah solat yang tertinggal itu atau cukup dengan melakukan solat taubat?
Jawabnya, Wajib qada solat yang telah tertinggal. Disini ada dua cara untuk qada, pertama jika seseorang yang tahu sebanyak mana dia telah tinggalkan solat fardhunya, maka qadakanlah mengikut bilangan yang telah ditinggalkannya.
Cara kedua adalah bagi yang tidak tahu secara detail berapa banyak yang telah ditinggalkannya, yakni semenjak akil baligh, buatlah anggaran berapa banyak solat yang perlu diqada dan berhentilah jika sudah yakin solat itu sudah diqada kesemuanya.
Cara yang terbaik adalah selepas selesai solat fardhu lakukan solat qada, buatlah berterusan begitu moga-moga diterima Allah.
Selain itu ada juga orang bertanya, jika ditakdirkan meninggal sebelum sempat mengqada semua solat itu ( tetapi sudah buat solat taubat ) bagaimana ?
Soal jika meninggal sebelum sempat meng’qada kesemua solat itu, semuanya bergantung pada Allah, akan tetapi jika kita telah benar-benar insaf dan niat untuk qada’ kesemua solat dan telah melakukan solat taubat dengan bersungguh-sungguh dan juga mengikuti segala perintah Allah, insyaAllah akan diampuni dosa-dosanya.
Untuk pengetahuan semua, qada solat fardhu boleh dilakukan pada bila-bila masa sahaja tiada waktu larangan padanya. Semoga perkongsian ini bermanfaat kepada semua dalam mendapat pengampunan daripada Allah SWT.
Wallahualam.Kongsikan,semoga bermanfaat.
Sumber: Mufti Wilayah Persekutuan
Kredit : MyInfoMaya

Search This Blog

Followers

Total Pageviews

Powered by Blogger.