Pages

Mac 20, 2020

Saya PK kema4tian je, BADAN sangat lemah, susah bernafas dan batuk kering sampai satu tahap air dalam perut terkeluar

Saya PK kema4tian je, BADAN sangat lemah, susah bernafas dan batuk kering sampai satu tahap air dalam perut terkeluar





“BADAN saya sangat lemah, susah bernafas dan batuk kering sampai satu tahap air dalam perut terkeluar. Cuma kem4tian saja saya fikirkan.
“Ia macam mimpi ngeri bagi saya sebab itu saya berdoa supaya wabak ini lenyap terus supaya orang lain tidak melalui apa yang saya rasa,” kata seorang pesakit Cov-19, Hamdan Hashmuddin.
Hamdan, 31, yang masih menjalani pengasingan dan rawatan di Hospital Rembau, Negeri Sembilan berkongsi pengalamannya sebagai pesakit Cov-19 selepas dijangkiti wabak itu daripada ibu bapanya.
Kata pemuda itu, kedua-dua orang tuanya disahkan positif Cov-19 selepas mereka menghadiri sebuah mesyuarat badan berkaitan kerajaan (GLC) di ibu negara, 24 Februari lalu yang dipercayai dihadiri individu yang dijangkiti wabak itu.
“Ibu bapa saya disahkan positif wabak itu selepas semua yang menghadiri mesyuarat berkenaan diarahkan membuat saringan di Hospital Sungai Buloh.
“Kami sekeluarga diminta untuk pengasingan sendiri di rumah sebelum saya dan adik beradik disaring pada 4 Mac lalu.
“Pada malam hari sama, suhu badan saya meningkat dan saya alami batuk sebelum mendapat panggilan saya positif wabak itu dan diarahkan ke Hospital Tuanku Jaafar Seremban, 9 Mac lalu,” katanya ketika dihubungi Harian Metro.
Anak sulung daripada tiga beradik itu berkata, dia menjalani rawatan seperti pes4kit Sindrom Pernafasan Akut Teruk (SARS) selepas mengalami simptom lengkap Cov-19.
“Selama di hospital, saya diasingkan dari dunia luar dan tidak dibenarkan menerima pelawat.
“Rutin harian seperti solat, makan minum semuanya dilakukan dalam bilik saja.
“Kalau saya rindu dengan adik beradik di rumah dan mak ayah yang dikuarantin di hospital, kami akan buat panggilan video,” katanya.
Katanya, keadaan kesihatannya kini bertambah baik dan masih menunggu ujian selanjutnya untuk memastikannya bebas wabak berkenaan.
“Ketika saya mendengar ada kem4tian pesakit Cov-19 baru-baru ini, saya rasa sedih kerana saya fikir saya juga mungkin boleh alami perkara sama.
“Namun, saya positifkan diri dan yakin dengan kepakaran doktor kita dan alhamdulillah nampaknya rawatan berjalan dengan baik,” katanya.
Dia yang turut menzahirkan penghargaan kepada barisan petugas perubatan yang merawat pesakit sepertinya.
Dia menasihati rakyat Malaysia sentiasa mempunyai kesedaran memerangi wabak ini.
“Saya hargai penat lelah kakitangan kesihatan bertungkus lumus kerja tinggalkan keluarga mereka demi merawat kami di hospital.
“Nasihat saya, rakyat Malaysia sentiasa berwaspada dan hadkan
pergerakan kerana kita tidak tahu dapat jangkitan dari mana.
“Paling penting, jangan takut lakukan saringan kerana doktor kita memang yang terbaik dan bersedia menghadapi situasi ini.
Janganlah sampai biarkan gelombang lebih besar datang lagi,” katanya.
sUMBER : http://gstv.vip/

0 comments:

Catat Ulasan

Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri!!!
All comments are your own right and responsibility.!!!