Pages

Mei 07, 2024

Popeye Sebenar

Nama sebenarnya ialah Frank "Rocky" Fiegel.

Dia dilahirkan pada tahun 1868, di Poland  ketika kanak-kanak, berhijrah ke Amerika Syarikat bersama ibu bapanya, yang menetap di sebuah bandar kecil di Illinois.

Sebagai seorang lelaki muda, Rocky pergi ke laut.
Selepas kerjaya selama 20 tahun sebagai pelayar di Merchant Marines, Fiegel bersara.

Dia kemudiannya diupah oleh Wiebusch's Tavern di bandar Chester, Illinois sebagai 'Bouncer' untuk mengekalkan ketenteraman di bar sekiranya berlaku pergaduhan.

 Rocky cepat membangunkan reputasi kerana sentiasa terlibat dalam pertempuran (dan biasanya menang).  Akibatnya, dia mempunyai mata yang cacat ("Pop-eye").
Dia juga 'selalu' menghisap paipnya, jadi dia selalu bercakap dari sebelah mulutnya.

Pada masa lapangnya sebagai bouncer, Rocky akan menghiburkan pelanggan dengan menjamu mereka semula dengan kisah-kisah menarik tentang pengembaraan yang didakwanya pernah dilalui sepanjang kerjayanya sebagai pelayar menyeberangi 'Seven Seas.'

Pencipta Popeye, Elzie Crisler Segar, dibesarkan di Chester dan, sebagai seorang lelaki muda, bertemu Rocky di kedai minuman dan akan duduk berjam-jam mendengar 'kisah laut' yang menakjubkan pelaut tua itu.

Beberapa tahun kemudian, Segar menjadi kartunis dan membangunkan jalur komik yang dipanggil 'Thimble Theater.'

Dia menghormati Fiegel dengan bertanya sama ada dia boleh memodelkan watak jalur komik baharunya, 'Popeye the Sailor Man,' selepas dia.  Sememangnya Fiegel berasa tersanjung dan bersetuju.

Segar mendakwa bahawa 'Olive Oyl,' bersama dengan watak lain, juga berdasarkan orang sebenar.  Dia ialah Dora Paskel, pemilik kedai runcit kecil di Chester.

Dia nampaknya sebenarnya kelihatan seperti watak Olive Oyl dalam komiknya.
Dia mendakwa dia juga berpakaian dengan cara yang sama.

Selama bertahun-tahun, Segar terus berhubung dengan Rocky dan sentiasa membantunya dengan wang;  memberikannya peratusan kecil daripada apa yang dia peroleh daripada ilustrasi 'Popeye'nya.

Siapa yang tidak suka kartun???  Kami menonton mereka secara religius ... sangat lucu, sangat bermoral ... setiap cerita mempunyai pengakhiran yang baik ... Siapa tahu dia lelaki sejati??




0 comments:

Catat Ulasan

Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri!!!
All comments are your own right and responsibility.!!!