SURAH AL-AHZAB AYAT 1 HINGGA 73 ~ #JMBELOG SURAH AL-AHZAB AYAT 1 HINGGA 73 - #JMBELOG

SURAH AL-AHZAB AYAT 1 HINGGA 73

SURAH AL-AHZAB AYAT 1 HINGGA 73

Surat Al Ahzab dan Terjemahan
(Golongan Yang Bersekutu)
Surat ke : 33
Jumlah ayat : 73
Juz ke : 21 - 22

أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّـيْطٰنِ الرَّجِيْمِ
بسم الله الرحمن الرحيم


Surat Al Ahzab Ayat 1
Hai Nabi, bertakwalah kepada Allah dan janganlah kamu menuruti (keinginan) orang-orang kafir dan orang-orang munafik. Sesungguhnya Allah adalah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana,

Surat Al Ahzab Ayat 2
dan ikutilah apa yang diwahyukan Tuhan kepadamu. Sesungguhnya Allah adalah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan.

Surat Al Ahzab Ayat 3
dan bertawakkallah kepada Allah. Dan cukuplah Allah sebagai Pemelihara.

Surat Al Ahzab Ayat 4
Allah sekali-kali tidak menjadikan bagi seseorang dua buah hati dalam rongganya; dan Dia tidak menjadikan istri-istrimu yang kamu zhihar itu sebagai ibumu, dan Dia tidak menjadikan anak-anak angkatmu sebagai anak kandungmu (sendiri). Yang demikian itu hanyalah perkataanmu di mulutmu saja. Dan Allah mengatakan yang sebenarnya dan Dia menunjukkan jalan (yang benar).

Surat Al Ahzab Ayat 5
Panggilah mereka (anak-anak angkat itu) dengan (memakai) nama bapak-bapak mereka; itulah yang lebih adil pada sisi Allah, dan jika kamu tidak mengetahui bapak-bapak mereka, maka (panggilah mereka sebagai) saudara-saudaramu seagama dan maula-maulamu. Dan tidak ada dosa atasmu terhadap apa yang kamu khilaf padanya, tetapi (yang ada dosanya) apa yang disengaja oleh hatimu. Dan adalah Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.

Surat Al Ahzab Ayat 6
Nabi itu (hendaknya) lebih utama bagi orang-orang mukmin dari diri mereka sendiri dan isteri-isterinya adalah ibu-ibu mereka. Dan orang-orang yang mempunyai hubungan darah satu sama lain lebih berhak (waris-mewarisi) di dalam Kitab Allah daripada orang-orang mukmim dan orang-orang Muhajirin, kecuali kalau kamu berbuat baik kepada saudara-saudaramu (seagama). Adalah yang demikian itu telah tertulis di dalam Kitab (Allah).

Surat Al Ahzab Ayat 7
 Dan (ingatlah) ketika Kami mengambil perjanjian dari nabi-nabi dan dari kamu (sendiri) dari Nuh, Ibrahim, Musa dan Isa putra Maryam, dan Kami telah mengambil dari mereka perjanjian yang teguh.

Surat Al Ahzab Ayat 8
agar Dia menanyakan kepada orang-orang yang benar tentang kebenaran mereka dan Dia menyediakan bagi orang-orang kafir siksa yang pedih.

Surat Al Ahzab Ayat 9
Hai orang-orang yang beriman, ingatlah akan nikmat Allah (yang telah dikurniakan) kepadamu ketika datang kepadamu tentara-tentara, lalu Kami kirimkan kepada mereka angin topan dan tentara yang tidak dapat kamu melihatnya. Dan adalah Allah Maha Melihat akan apa yang kamu kerjakan.

Surat Al Ahzab Ayat 10
(Yaitu) ketika mereka datang kepadamu dari atas dan dari bawahmu, dan ketika tidak tetap lagi penglihatan(mu) dan hatimu naik menyesak sampai ke tenggorokan dan kamu menyangka terhadap Allah dengan bermacam-macam purbasangka.

Surat Al Ahzab Ayat 11
Disitulah diuji orang-orang mukmin dan digoncangkan (hatinya) dengan goncangan yang sangat.

Surat Al Ahzab Ayat 12
Dan (ingatlah) ketika orang-orang munafik dan orang-orang yang berpenyakit dalam hatinya berkata: "Allah dan Rasul-Nya tidak menjanjikan kepada kami melainkan tipu daya".

Surat Al Ahzab Ayat 13
Dan (ingatlah) ketika segolongan di antara mreka berkata: "Hai penduduk Yatsrib (Madinah), tidak ada tempat bagimu, maka kembalilah kamu". Dan sebahagian dari mereka minta izin kepada Nabi (untuk kembali pulang) dengan berkata: "Sesungguhnya rumah-rumah kami terbuka (tidak ada penjaga)". Dan rumah-rumah itu sekali-kali tidak terbuka, mereka tidak lain hanya hendak lari.

Surat Al Ahzab Ayat 14
Kalau (Yatsrib) diserang dari segala penjuru, kemudian diminta kepada mereka supaya murtad, niscaya mereka mengerjakannya; dan mereka tiada akan bertangguh untuk murtad itu melainkan dalam waktu yang singkat.

Surat Al Ahzab Ayat 15
Dan sesungguhnya mereka sebelum itu telah berjanji kepada Allah: "Mereka tidak akan berbalik ke belakang (mundur)". Dan adalah perjanjian dengan Allah akan diminta pertanggungan jawabnya.

Surat Al Ahzab Ayat 16
Katakanlah: "Lari itu sekali-kali tidaklah berguna bagimu, jika kamu melarikan diri dari kematian atau pembunuhan, dan jika (kamu terhindar dari kematian) kamu tidak juga akan mengecap kesenangan kecuali sebentar saja".

Surat Al Ahzab Ayat 17
Katakanlah: "Siapakah yang dapat melindungi kamu dari (takdir) Allah jika Dia menghendaki bencana atasmu atau menghendaki rahmat untuk dirimu?" Dan orang-orang munafik itu tidak memperoleh bagi mereka pelindung dan penolong selain Allah.

Surat Al Ahzab Ayat 18
Sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang menghalang-halangi di antara kamu dan orang-orang yang berkata kepada saudara-saudaranya: "Marilah kepada kami". Dan mereka tidak mendatangi peperangan melainkan sebentar.

Surat Al Ahzab Ayat 19
Mereka bakhil terhadapmu, apabila datang ketakutan (bahaya), kamu lihat mereka itu memandang kepadamu dengan mata yang terbalik-balik seperti orang yang pingsan karena akan mati, dan apabila ketakutan telah hilang, mereka mencaci kamu dengan lidah yang tajam, sedang mereka bakhil untuk berbuat kebaikan. Mereka itu tidak beriman, maka Allah menghapuskan (pahala) amalnya. Dan yang demikian itu adalah mudah bagi Allah.

Surat Al Ahzab Ayat 20
Mereka mengira (bahwa) golongan-golongan yang bersekutu itu belum pergi; dan jika golongan-golongan yang bersekutu itu datang kembali, niscaya mereka ingin berada di dusun-dusun bersama-sama orang Arab Badwi, sambil menanya-nanyakan tentang berita-beritamu. Dan sekiranya mereka berada bersama kamu, mereka tidak akan berperang, melainkan sebentar saja.

Surat Al Ahzab Ayat 21
Sesungguhnya telah ada pada (diri) Rasulullah itu suri teladan yang baik bagimu (yaitu) bagi orang yang mengharap (rahmat) Allah dan (kedatangan) hari kiamat dan dia banyak menyebut Allah.

Surat Al Ahzab Ayat 22
Dan tatkala orang-orang mukmin melihat golongan-golongan yang bersekutu itu, mereka berkata: "Inilah yang dijanjikan Allah dan Rasul-Nya kepada kita". Dan benarlah Allah dan Rasul-Nya. Dan yang demikian itu tidaklah menambah kepada mereka kecuali iman dan ketundukan.

Surat Al Ahzab Ayat 23
Di antara orang-orang mukmin itu ada orang-orang yang menepati apa yang telah mereka janjikan kepada Allah; maka di antara mereka ada yang gugur. Dan di antara mereka ada (pula) yang menunggu-nunggu dan mereka tidak merubah (janjinya),

Surat Al Ahzab Ayat 24
supaya Allah memberikan balasan kepada orang-orang yang benar itu karena kebenarannya, dan menyiksa orang munafik jika dikehendaki-Nya, atau menerima taubat mereka. Sesungguhnya Allah adalah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.

Surat Al Ahzab Ayat 25
Dan Allah menghalau orang-orang yang kafir itu yang keadaan mereka penuh kejengkelan, (lagi) mereka tidak memperoleh keuntungan apapun. Dan Allah menghindarkan orang-orang mukmin dari peperangan. Dan adalah Allah Maha Kuat lagi Maha Perkasa.

Surat Al Ahzab Ayat 26
Dan Dia menurunkan orang-orang Ahli Kitab (Bani Quraizhah) yang membantu golongan-golongan yang bersekutu dari benteng-benteng mereka, dan Dia memesukkan rasa takut ke dalam hati mereka. Sebahagian mereka kamu bunuh dan sebahagian yang lain kamu tawan.

Surat Al Ahzab Ayat 27
Dan Dia mewariskan kepada kamu tanah-tanah, rumah-rumah dan harta benda mereka, dan (begitu pula) tanah yang belum kamu injak. Dan adalah Allah Maha Kuasa terhadap segala sesuatu.

Surat Al Ahzab Ayat 28
Hai Nabi, katakanlah kepada isteri-isterimu: "Jika kamu sekalian mengingini kehidupan dunia dan perhiasannya, maka marilah supaya kuberikan kepadamu mut'ah dan aku ceraikan kamu dengan cara yang baik.

Surat Al Ahzab Ayat 29
Dan jika kamu sekalian menghendaki (keridhaan) Allah dan Rasulnya-Nya serta (kesenangan) di negeri akhirat, maka sesungguhnya Allah menyediakan bagi siapa yang berbuat baik diantaramu pahala yang besar.

Surat Al Ahzab Ayat 30
Hai isteri-isteri Nabi, siapa-siapa di antaramu yang mengerjakan perbuatan keji yang nyata, niscaya akan di lipat gandakan siksaan kepada mereka dua kali lipat. Dan adalah yang demikian itu mudah bagi Allah.

Surat Al Ahzab Ayat 31
Dan barang siapa diantara kamu sekalian (isteri-isteri nabi) tetap taat kepada Allah dan Rasul-Nya dan mengerjakan amal yang saleh, niscata Kami memberikan kepadanya pahala dua kali lipat dan Kami sediakan baginya rezeki yang mulia.

Surat Al Ahzab Ayat 32
Hai isteri-isteri Nabi, kamu sekalian tidaklah seperti wanita yang lain, jika kamu bertakwa. Maka janganlah kamu tunduk dalam berbicara sehingga berkeinginanlah orang yang ada penyakit dalam hatinya dan ucapkanlah perkataan yang baik,

Surat Al Ahzab Ayat 33
dan hendaklah kamu tetap di rumahmu dan janganlah kamu berhias dan bertingkah laku seperti orang-orang Jahiliyah yang dahulu dan dirikanlah shalat, tunaikanlah zakat dan taatilah Allah dan Rasul-Nya. Sesungguhnya Allah bermaksud hendak menghilangkan dosa dari kamu, hai ahlul bait dan membersihkan kamu sebersih-bersihnya.

Surat Al Ahzab Ayat 34
Dan ingatlah apa yang dibacakan di rumahmu dari ayat-ayat Allah dan hikmah (sunnah nabimu). Sesungguhnya Allah adalah Maha Lembut lagi Maha Mengetahui.

Surat Al Ahzab Ayat 35
Sesungguhnya laki-laki dan perempuan yang muslim, laki-laki dan perempuan yang mukmin, laki-laki dan perempuan yang tetap dalam ketaatannya, laki-laki dan perempuan yang benar, laki-laki dan perempuan yang sabar, laki-laki dan perempuan yang khusyu', laki-laki dan perempuan yang bersedekah, laki-laki dan perempuan yang berpuasa, laki-laki dan perempuan yang memelihara kehormatannya, laki-laki dan perempuan yang banyak menyebut (nama) Allah, Allah telah menyediakan untuk mereka ampunan dan pahala yang besar.

Surat Al Ahzab Ayat 36
Dan tidaklah patut bagi laki-laki yang mukmin dan tidak (pula) bagi perempuan yang mukmin, apabila Allah dan Rasul-Nya telah menetapkan suatu ketetapan, akan ada bagi mereka pilihan (yang lain) tentang urusan mereka. Dan barangsiapa mendurhakai Allah dan Rasul-Nya maka sungguhlah dia telah sesat, sesat yang nyata.
Surat Al Ahzab Ayat 37
Dan (ingatlah), ketika kamu berkata kepada orang yang Allah telah melimpahkan nikmat kepadanya dan kamu (juga) telah memberi nikmat kepadanya: "Tahanlah terus isterimu dan bertakwalah kepada Allah", sedang kamu menyembunyikan di dalam hatimu apa yang Allah akan menyatakannya, dan kamu takut kepada manusia, sedang Allah-lah yang lebih berhak untuk kamu takuti. Maka tatkala Zaid telah mengakhiri keperluan terhadap istrinya (menceraikannya), Kami kawinkan kamu dengan dia supaya tidak ada keberatan bagi orang mukmin untuk (mengawini) isteri-isteri anak-anak angkat mereka, apabila anak-anak angkat itu telah menyelesaikan keperluannya daripada isterinya. Dan adalah ketetapan Allah itu pasti terjadi.

Surat Al Ahzab Ayat 38
Tidak ada suatu keberatanpun atas Nabi tentang apa yang telah ditetapkan Allah baginya. (Allah telah menetapkan yang demikian) sebagai sunnah-Nya pada nabi-nabi yang telah berlalu dahulu. Dan adalah ketetapan Allah itu suatu ketetapan yang pasti berlaku,

Surat Al Ahzab Ayat 39
(yaitu) orang-orang yang menyapaikan risalah-risalah Allah, mereka takut kepada-Nya dan mereka tiada merasa takut kepada seorang(pun) selain kepada Allah. Dan cukuplah Allah sebagai Pembuat Perhitungan.

Surat Al Ahzab Ayat 40
Muhammad itu sekali-kali bukanlah bapak dari seorang laki-laki di antara kamu, tetapi dia adalah Rasulullah dan penutup nabi-nabi. Dan adalah Allah Maha Mengetahui segala sesuatu.

Surat Al Ahzab Ayat 41
Hai orang-orang yang beriman, berzdikirlah (dengan menyebut nama) Allah, zikir yang sebanyak-banyaknya.

Surat Al Ahzab Ayat 42
Dan bertasbihlah kepada-Nya diwaktu pagi dan petang.

Surat Al Ahzab Ayat 43
Dialah yang memberi rahmat kepadamu dan malaikat-Nya (memohonkan ampunan untukmu), supaya Dia mengeluarkan kamu dari kegelapan kepada cahaya (yang terang). Dan adalah Dia Maha Penyayang kepada orang-orang yang beriman.

Surat Al Ahzab Ayat 44
Salam penghormatan kepada mereka (orang-orang mukmin itu) pada hari mereka menemui-Nya ialah: Salam; dan Dia menyediakan pahala yang mulia bagi mereka.

Surat Al Ahzab Ayat 45
Hai Nabi, sesungguhnya Kami mengutusmu untuk jadi saksi, dan pembawa kabar gemgira dan pemberi peringatan,

Surat Al Ahzab Ayat 46
dan untuk jadi penyeru kepada Agama Allah dengan izin-Nya dan untuk jadi cahaya yang menerangi.

Surat Al Ahzab Ayat 47
Dan sampaikanlah berita gembira kepada orang-orang mukmin bahwa sesungguhnya bagi mereka karunia yang besar dari Allah.

Surat Al Ahzab Ayat 48
Dan janganlah kamu menuruti orang-orang yang kafir dan orang-orang munafik itu, janganlah kamu hiraukan gangguan mereka dan bertawakkallah kepada Allah. Dan cukuplah Allah sebagai Pelindung.

Surat Al Ahzab Ayat 49
Hai orang-orang yang beriman, apabila kamu menikahi perempuan-perempuan yang beriman, kemudian kamu ceraikan mereka sebelum kamu mencampurinya maka sekali-sekali tidak wajib atas mereka 'iddah bagimu yang kamu minta menyempurnakannya. Maka berilah mereka mut'ah dan lepaskanlah mereka itu dengan cara yang sebaik-baiknya.

Surat Al Ahzab Ayat 50
Hai Nabi, sesungguhnya Kami telah menghalalkan bagimu isteri-isterimu yang telah kamu berikan mas kawinnya dan hamba sahaya yang kamu miliki yang termasuk apa yang kamu peroleh dalam peperangan yang dikaruniakan Allah untukmu, dan (demikian pula) anak-anak perempuan dari saudara laki-laki bapakmu, anak-anak perempuan dari saudara perempuan bapakmu, anak-anak perempuan dari saudara laki-laki ibumu dan anak-anak perempuan dari saudara perempuan ibumu yang turut hijrah bersama kamu dan perempuan mukmin yang menyerahkan dirinya kepada Nabi kalau Nabi mau mengawininya, sebagai pengkhususan bagimu, bukan untuk semua orang mukmin. Sesungguhnya Kami telah mengetahui apa yang Kami wajibkan kepada mereka tentang isteri-isteri mereka dan hamba sahaya yang mereka miliki supaya tidak menjadi kesempitan bagimu. Dan adalah Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.

Surat Al Ahzab Ayat 51
Kamu boleh menangguhkan menggauli siapa yang kamu kehendaki di antara mereka (isteri-isterimu) dan (boleh pula) menggauli siapa yang kamu kehendaki. Dan siapa-siapa yang kamu ingini untuk menggaulinya kembali dari perempuan yang telah kamu cerai, maka tidak ada dosa bagimu. Yang demikian itu adalah lebih dekat untuk ketenangan hati mereka, dan mereka tidak merasa sedih, dan semuanya rela dengan apa yang telah kamu berikan kepada mereka. Dan Allah mengetahui apa yang (tersimpan) dalam hatimu. Dan adalah Allah Maha Mengetahui lagi Maha Penyantun.

Surat Al Ahzab Ayat 52
Tidak halal bagimu mengawini perempuan-perempuan sesudah itu dan tidak boleh (pula) mengganti mereka dengan isteri-isteri (yang lain), meskipun kecantikannya menarik hatimu kecuali perempuan-perempuan (hamba sahaya) yang kamu miliki. Dan adalah Allah Maha Mengawasi segala sesuatu.

Surat Al Ahzab Ayat 53
Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu memasuki rumah-rumah Nabi kecuali bila kamu diizinkan untuk makan dengan tidak menunggu-nunggu waktu masak (makanannya), tetapi jika kamu diundang maka masuklah dan bila kamu selesai makan, keluarlah kamu tanpa asyik memperpanjang percakapan. Sesungguhnya yang demikian itu akan mengganggu Nabi lalu Nabi malu kepadamu (untuk menyuruh kamu keluar), dan Allah tidak malu (menerangkan) yang benar. Apabila kamu meminta sesuatu (keperluan) kepada mereka (isteri-isteri Nabi), maka mintalah dari belakang tabir. Cara yang demikian itu lebih suci bagi hatimu dan hati mereka. Dan tidak boleh kamu menyakiti (hati) Rasulullah dan tidak (pula) mengawini isteri-isterinya selama-lamanya sesudah ia wafat. Sesungguhnya perbuatan itu adalah amat besar (dosanya) di sisi Allah.

Surat Al Ahzab Ayat 54
Jika kamu melahirkan sesuatu atau menyembunyikannya, maka sesungguhnya Allah adalah Maha Mengetahui segala sesuatu.

Surat Al Ahzab Ayat 55
Tidak ada dosa atas isteri-isteri Nabi (untuk berjumpa tanpa tabir) dengan bapak-bapak mereka, anak-anak laki-laki mereka, saudara laki-laki mereka, anak laki-laki dari saudara laki-laki mereka, anak laki-laki dari saudara mereka yang perempuan yang beriman dan hamba sahaya yang mereka miliki, dan bertakwalah kamu (hai isteri-isteri Nabi) kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Menyaksikan segala sesuatu.

Surat Al Ahzab Ayat 56
Sesungguhnya Allah dan malaikat-malaikat-Nya bershalawat untuk Nabi. Hai orang-orang yang beriman, bershalawatlah kamu untuk Nabi dan ucapkanlah salam penghormatan kepadanya.

Surat Al Ahzab Ayat 57
Sesungguhnya orang-orang yang menyakiti Allah dan Rasul-Nya. Allah akan melaknatinya di dunia dan di akhirat, dan menyediakan baginya siksa yang menghinakan.

Surat Al Ahzab Ayat 58
Dan orang-orang yang menyakiti orang-orang yang mukmin dan mukminat tanpa kesalahan yang mereka perbuat, maka sesungguhnya mereka telah memikul kebohongan dan dosa yang nyata.

Surat Al Ahzab Ayat 59
Hai Nabi, katakanlah kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mukmin: "Hendaklah mereka mengulurkan jilbabnya ke seluruh tubuh mereka". Yang demikian itu supaya mereka lebih mudah untuk dikenal, karena itu mereka tidak di ganggu. Dan Allah adalah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.

Surat Al Ahzab Ayat 60
Sesungguhnya jika tidak berhenti orang-orang munafik, orang-orang yang berpenyakit dalam hatinya dan orang-orang yang menyebarkan kabar bohong di Madinah (dari menyakitimu), niscaya Kami perintahkan kamu (untuk memerangi) mereka, kemudian mereka tidak menjadi tetanggamu (di Madinah) melainkan dalam waktu yang sebentar,

Surat Al Ahzab Ayat 61
dalam keadaan terlaknat. Di mana saja mereka dijumpai, mereka ditangkap dan dibunuh dengan sehebat-hebatnya.

Surat Al Ahzab Ayat 62
Sebagai sunnah Allah yang berlaku atas orang-orang yang telah terdahulu sebelum(mu), dan kamu sekali-kali tiada akan mendapati peubahan pada sunnah Allah.

Surat Al Ahzab Ayat 63
Manusia bertanya kepadamu tentang hari berbangkit. Katakanlah: "Sesungguhnya pengetahuan tentang hari berbangkit itu hanya di sisi Allah". Dan tahukah kamu (hai Muhammad), boleh jadi hari berbangkit itu sudah dekat waktunya.

Surat Al Ahzab Ayat 64
Sesungguhnya Allah melaknati orang-orang kafir dan menyediakan bagi mereka api yang menyala-nyala (neraka),

Surat Al Ahzab Ayat 65
mereka kekal di dalamnya selama-lamanya; mereka tidak memperoleh seorang pelindungpun dan tidak (pula) seorang penolong.

Surat Al Ahzab Ayat 66
Pada hari ketika muka mereka dibolak-balikan dalam neraka, mereka berkata: "Alangkah baiknya, andaikata kami taat kepada Allah dan taat (pula) kepada Rasul".

Surat Al Ahzab Ayat 67
Dan mereka berkata: "Ya Tuhan kami, sesungguhnya kami telah mentaati pemimpin-pemimpin dan pembesar-pembesar kami, lalu mereka menyesatkan kami dari jalan (yang benar).

Surat Al Ahzab Ayat 68
Ya Tuhan kami, timpakanlah kepada mereka azab dua kali lipat dan kutuklah mereka dengan kutukan yang besar".

Surat Al Ahzab Ayat 69
Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu menjadi seperti orang-orang yang menyakiti Musa; maka Allah membersihkannya dari tuduhan-tuduhan yang mereka katakan. Dan adalah dia seorang yang mempunyai kedudukan terhormat di sisi Allah.

Surat Al Ahzab Ayat 70
Hai orang-orang yang beriman, bertakwalah kamu kepada Allah dan katakanlah perkataan yang benar,

Surat Al Ahzab Ayat 71
niscaya Allah memperbaiki bagimu amalan-amalanmu dan mengampuni bagimu dosa-dosamu. Dan barangsiapa mentaati Allah dan Rasul-Nya, maka sesungguhnya ia telah mendapat kemenangan yang besar.

Surat Al Ahzab Ayat 72
Sesungguhnya Kami telah mengemukakan amanat kepada langit, bumi dan gunung-gunung, maka semuanya enggan untuk memikul amanat itu dan mereka khawatir akan mengkhianatinya, dan dipikullah amanat itu oleh manusia. Sesungguhnya manusia itu amat zalim dan amat bodoh,

Surat Al Ahzab Ayat 73
sehingga Allah mengazab orang-orang munafik laki-laki dan perempuan dan orang-orang musyrikin laki-laki dan perempuan; dan sehingga Allah menerima taubat orang-orang mukmin laki-laki dan perempuan. Dan adalah Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.

Sadaqallahul'adzim

No comments:

Disclaimer:
Assalamualaikum ! Salam sejahtera ! Segala komen adalah tanggungjawab anda sendiri. ~ "Note : Ada artikel yang JM perkongsikan dari hasil blog lain. Sila rujuk sumber / kredit pada akhir artikel ya." Terima kasih.

JUST SHARING STORIES "I am not blogger I just follower"

Labels

AGAMA AKU AL-QUR'AN AL-QUR'AN DAN TERJEMAHAN ALEXA ARTIS BABBLE BLOG CATEGORY DRAMA FACEBOOK FIKIRKANLAH FILEM PENDEK FOLLOW FORD FREE FRIDAY FURSAN GADIS AIR MINERAL GADIS BIMBO GAJI GAMBAR GAMBARAN SYURGA GAMMA 1 GARAM GELARAN ADIK BERADIK GENIUS GIF GIF FACEBOOK COMMENTS GIPHY GLITTER GOOGLE GOSSIP GURU TAMPAR MURID HADIAH MISTERI HADIS HAFIZ & ADIRA HAFIZ SUIP HAMIL 4 BULAN HARAPAN HARGA DIRI HARGA MINYAk NAIK HARGA TURUN HARGAI HARI RAYA 2017 HARI TERAKHIR SEORANG BANDUAN HARI-HARI BULAN ISLAM PANDUAN MENURUT IMAM JAAFAR AS-SODIQ A.S HATI HIBURAN HIDUP SEGAN MATI TAK MAHU HIKMAH HINDUSTANT HUJAN HUKUM INAI LUKIS DI TANGAN HUKUM MEMOTONG RAMBUT HUTANG IBU IBU MUDA IDEA IKHLAS MERINDU IKLAN IKLAN RAYA IKLAN TM ILMIAH ILMU IMAM BUKHARI IMAN IMAN FARRAR INCOME INDIA INDRA AL FIRDAUS INFO INFORMASI INGATAN INSTAGRAM INSURANS INTERNET IQ TINGGI IRI HATI ISLAM IZARA AISHAH JAGALAH SOLAT JALAN TAR JALAN UTAMA SUNGAI ULAR DITUTUP MULAI 4 DISEMBER JANA PENDAPATAN JANGAN MAIN TELEFON DALAM MASJID JANGAN MENGHUKUM ORANG LAIN JAWATAN KOSONG JAWATAN KOSONG KERAJAAN DAN SWASTA 2017-2018 JERITAN BATINKU JOGET ABAH JPJ JUALAN CUTI SEKOLAH JUARA LAGU 1990 JUMAAT KAD KISS KAD RAYA KAD RAYA ANIMASI KAIN TELEKUNG LAMBANG KRISTIAN KAJIAN KALENDER 2018 KAMU KAMUS BAHASA MELAYU KAMUS PELAJAR EDISI KEDUA KARTUN KARTUNIS KASIH KASIH LEBARAN KASIH PADAMU KASIH SAYANG KEAJAIBAN ALAM KEBAHAGIAAN KEBAKARAN KEBERSIHAN KEBESARAN ALLAH KEDAI KAIN RAKYAT 1MALAYSIA KEHIDUPAN KEINSAFAN DIRI KEK KEK BATIK KEK COKLAT KEK MILO VIRAL KEK OREN KELUARGA KEMATIAN KEMBALI KEMBAR 9 KEMBAR 9 MENINGGAL KENANGAN MANIS ROCK KAPAK KENDERAAN KERAJAAN KERJA KOSONG RESEPI KESIHATAN KETENANGAN KFC KHAMIS KHUSNUL KHOTIMAH KILAT KISAH KISAH NABI KISAH RM1 DAN RM100 KLIK DENGAN BIJAK KOLEKSI LAGU RAYA KLASIK KPDNKK KREATIF KU RELAKAN DIKAU PERGI KUALA LUMPUR 2017 KUASA ILAHI KUCING KUCING BIJAK KUCING HAMIL KUCING PINTAR KUCING SARAT HAMIL PERGIKLINIK SENDIRI KUIH KULIM KUMPULAN MUTIARA LABEL LACTEATKIES COOKIES PROMOTION LAGU LAGU IBU LAGU LAMA LAGU RAYA LARANGAN WANITA MENGHANTAR JENAZAH SUAMINYA KE KUBUR LARIS LAWAK LAYU DI HUJUNG MEKAR LELAKI LESEN LIRIK LAGU LISTERINE LIVE LOMPAT JAUH LOVE LOVE OF MY LIFE LUAR NEGARA LUKISAN MAHER ZAIN MAHRAM MAK CIK PENJUAL REBUNG MAKANAN MAKLUMAT KATA MAKSUD XOXO MALAM LAILATUL QADAR MALAYSIA MAN KHAN MANJO MANUSIA MUDAH LUPA MASAKAN MAXIS MAXIS ONE PRIME MELAMAR RINDU MELAYU MELLY GOESLAW MENARA GRENFELL LONDON MENARA GRENFELL LONDON TERBAKAR MENCARI SESUAP NASI MENGANDUNG 9 BULAN MERAJUK MERAYU MIMPI BASAH MINYAK MISHA OMAR MISTERI MOHAWK MOHD ZAKI YAMANI AZMAN MONDAY MONOLOQUE MOTIVASI MOTOSIKAL BERPAYUNG MRSM MUDAHNYA KAU BERUBAH MUHAMMAD ZIYAD ZOLKEFLI MUNGKIN MUSLIM MENJADI PENYELAMAT MUTIARA MUZIK MUZIK 32 MyEG NABI NABI MUHAMMAD SAW NAJIS MANUSIA NAJWA LATIF NASA NASI GORENG NASIHAT NERAKA NILAI NILAI DIRI NOAH NOSTALGIA NOTA HATI NOVEL ONLINE NOVELIS NOVEMBER NUFFNANG OCTOBER OKAY OKID OMBAK RINDU OPAH DOT COM OPICK OST TITIAN KASIH P.RAMLEE PAGEVIEW PAKEJ UMRAH PANTUN PEARL PEKERJAAN PELABURAN MARA PELAJAR CEMERLANG PELAKON PELENGKAP HIDUPKU PELIK PELUANG PEKERJAAN PELUANG PENDAPATAN PELUKIS PEMENANG CLEVER GIRL 2017 PEMENANG SEGMEN PENDIDIKAN PENGAJARAN PENGAJARAN BUAT IBU BAPA PENGETAHUAN PENGHABISAN STOK PENGHUNI LANGIT PERTAMA HINGGA KE TUJUH PENGOMEN TEGAR BULANAN PENGORBANAN PENJAGAAN RAMBUT PENULIS PENULIS HAROKAT DAN TITIK PADA MUSHAF AL -QURAN PENYANYI PERASAAN PERINGATAN PERJUANG KANSER PERKAHWINAN PERKAHWINAN TAUKE JAMBU PERKONGSIAN PERNIAGAAN ONLINE PERSAHABATAN PERTAMA KALI DI AIDILFITRI PESAKIT MISTERI PESAN IBU PESAWAT PESTA PESTA ORKID DAN FLORA - BMC VENTURE PETROL PETUA PHOTOGRAPHY PIDM PILIHAN PILIHAN PEMBACA PING POKET KOSONG POKOK SENA TASIK GELUGUR POLIGAMI POPULAR POST POSITIF POTONGAN KERTAS POTRET PROMOSI PUASA PUASA SUNAT SYAWAL PUTAR DAN KETAHUI PUTERA BAND QADHA PUASA RAMADHAN QUEEN RABITHAH RABU RADIO RAGAM RAHSIA HAFAZAN DR ZAKIR NAIK. DR ZAKIR NAIK RAHSIA SOLAT RAHSIA SUJUD RAHSIA SUJUD KETIKA SOLAT RAISHA RAMADHAN RAMLEE AWANG MURSHID RASA RASULULLAH RASULULLAH MELARANG POTONGAN RAMBUT SEPERTI INI RAWAT BUASIR RAYA RAYA DI TEMPAT KERJA REAL SPIN REBUNG RECENT POSTS RESEPI RESTU RAMADHAN REVIEW BLOG REZEKI RIBUT RINTIHAN RINDU RIO RM1 ROH JASAD BERPISAH ROH KEMBALI ROYAL RUMAH MEWAH SABAH SABAHAN BLOGGER SABTU SAHABAT SAKIT BELAKANG SAKIT TENGKUK SALONPAS SALT SAMAN SAMPAI LANGIT SANTAI SAPS SATAY SATAY AYAM GORENG SATURDAY SAYANG SEBENARNYA.MY SEDEKAH SEDIH SEGMEN SEGMEN TAMAT SEJADAH PANJANG SEJARAH PUASA SEKOLAH SELAGI ADA WAKTU SELAMAT HARI RAYA AIDILADHA 2017 SELANGOR SELEBRITI SELFIE SELFISH SELUAR JEANS MAHAL SEMAKIN RINDU SEMANGAT YANG HILANG SEMASA SEO SEPARUH AKHIR SEMI FINAL MUZIK MUZIK 32 SEPI SEPTEMBER SEPULUH MALAM TERAKHIR SERAM SIAPA IMAM BUKHARI SIAPAKAH SEBENAR P. RAMLEE SIFAT 20 SINAR FM SINOPSIS SISTEM GURU ONLINE SISTEM KOMUNIKASI MALAYSIA SITEMAP SITI NOOR RADIAH ISMAIL SITI NORDIANA SITI NURHALIZA SLIP DISC SMS SMULE SOFEA SOLAT SOLAT SUBUH STORY SUFIAN SUHAIMI SUKA DUKA SUKAN SUKAN PARALIMPIK DI RIO DE JANEIRO SUKAN SEA 2017 SUKATAN SUKATAN BAHAN-BAHAN SUKATAN MAKANAN SULTAN SULTAN KEDAH YANG BARU SUMBER SUMPAH CINTAKU SUNGGUH MENCINTA SUNNAH SUNNAH NABI SUNNAH RAMADHAN SURAH AD-DHUHA SURAH AL-BAQARAH SURAH AL-IKHLAS SURAH AL-MUMTAHANAH SURAH AN-NISA SURAH AN-NUR SURAH MUHAMMAD SWASTA SWIFT CODE SYAABAN SYAFA WANI SYAWAL SYUKUR SYURGA SYURGA DI BAWAH TAPAK KAKI IBU TAB MANDI TAFSIR MIMPI TAJUL TAKBUR SEORANG ISTERI TAKKAN PIASH TAMAN RASYIDAH UTAMA TAN SRI TENKU SALLEHUDDIN TANDA DAHI HITAM TANDA PENYAKIT TAPAK TANGAN TARIKH BAIK TASIK MISTERI TAUFAN TAYAMUM TAYAR TAZKIRAH TEKNOLOGI TELEFILEM TEMPAT KERJA TEMPLATE TEMUDUGA TERBUKA TERKINI TERSENTUH HATI TERSIKSA TERUS MENCINTAI TERUS MENCINTAIMU THOMAS ARYA THURSDAY TINGGI BERAT BADAN IDEAL TIPS TNB TOMBIRUO: PENUNGGU RIMBA TONTON TOP TEN TRANSIT TERAKHIR TRAVEL TUESDAY TUJUH LAPISAN LANGIT TUTORIAL TV3 TV9 UBAT UCAPAN UCING KADAYAN UMMI UMRAH UPIN & IPIN UPSR 2017 USAH MERUNGUT USTAZ AZHAR IDRUS USTAZ DON DANIYAL USTAZ SYAMSUL DEBAT VICK VAPORUB VIDEO WAJAH BLOG WALI BAND WANI HASRITA WANITA WANITA DAN SWAFOTO WANNS AHMAD WASILAH KASIH WEBE WEDNESDAY WHATSAPP WHATSAPP GROUP WHATSAPP TAK PERLU SAVE NO TELEFON WINGS WOMEN WORLD WOWAPP XOXO YAZID AZAHAM YOUTUBE ZIKIR ZULHIJJAH 1438

About Me

My photo