Pages

Disember 21, 2023

Peraturan Tidak Bertulis dalam Kehidupan yang Mesti Diikuti


1. Jangan pandang orang yang ditegur

Peraturan ini terpakai apabila anda berada di alam pekerjaan, di mana jika anda melihat seseorang ditegur ia akan menyebabkan mereka lebih tertekan.

2. Berhenti bercakap jika anda tidak dapat mendengarnya

Jangan terlalu banyak bercakap apabila orang lain tidak dapat mendengar anda, kerana ini menunjukkan bahawa perkara yang anda bicarakan tidak menarik minat mereka atau menyinggung perasaan.

3. Jangan pinjam barang melebihi 3 kali

Jika anda meminjam sesuatu barang melebihi 3 kali, itu tandanya anda sangat memerlukan barang tersebut. Jangan membebankan orang lain dengan keperluan anda sendiri.

4. Pesan makanan yang murah apabila dibelanja

Walaupun anda sedang dilayan, etikanya ialah anda tidak boleh memesan makanan yang anda suka sesuka hati. Lebih baik memesan makanan yang lebih mudah supaya anda masih dipandang rendah diri oleh orang lain.

5. Jangan marah orang yang sedang makan

Aktiviti makan adalah satu perkara yang tidak boleh diganggu. Kerana masa ini adalah cara mereka menikmati hasil peluh sambil mengisi tenaga, maka tidak wajar orang yang sedang makan dimarahi orang lain.

6. Jika berkunjung, makanlah makanan yang dihidangkan

Adab melawat ialah merasai makanan yang dihidangkan oleh tuan rumah. Bukan tak malu, tapi inilah cara anda menghormati penyambut tetamu apabila melayan orang lain.

7. Jangan beli apa-apa di atas gunung kalau jumpa pasar

Dikatakan ada satu cerita mengatakan ada yang membeli barang di pasar di atas gunung. Kemudian orang itu mendapat nasib malang.

Selain mitos ini, sebenarnya amat jarang ada pasar di atas gunung sehingga dikhuatiri kemunculan pasar tersebut hanyalah halusinasi ghaib.

0 comments:

Catat Ulasan

Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri!!!
All comments are your own right and responsibility.!!!