Sekadar perkongsian pandangan

Bismillah.

Sekadar perkongsian pandangan,bukan untuk percaya bulat2,hanya bagi mereka yang mahu berfikir,dalam masa sama menyiapkan diri dengan iman dan taqwa kepada Allah, terima atau tidak, terpulang, jika ada yang ingin memberikan pandangan boleh kongsikan bersama.. 

Petang ni kita cuba rungkai pendapat maksud hadis rasulullah, sebahagian ulama berpendapat "umat ku tidak sampai 1500 tahun," dan "setiap 100 tahun pemerintahan islam akn kembali."

Kita mula kiraan, 

1) 1500 hijrah - 1442 hijrah = 58 tahun hijrah

* bermakna ada lagi 58 tahun usia umat nabi Muhammad. 

1442 h = 2020 tahun gregori
2020 + 58 = 2078

* bermakna umat islam hidup di dunia tak sampai tahun 2078.

2) khilafah islam terakhir yakni uthmaniah jatuh pada tahun 1924. 

1924 + 100 = 2024

* bermakna tahun 2024 cukup 100 tahun akan muncul khalifah islam, boleh jadi time ni imam mahdi akan muncul. 

Ada padangan yg mengatakan imam mahdi akan bersama kita selama 7 ke 9 tahun, kita ambiklah 9 tahun .

2024 + 9 = 2033

Ada pandangan yang mengatakan imam mahdi akan wafat tahun ke 9 dia memerintah, selepas tu nabi isa akan memerintah dunia selama 40 tahun dgn aman, jadi

2033 + 40 = 2073

* jika dibanding dgn hasil yg kita dpt tadi, umat islam di dunia tak sampai 1500 tahun, yg jatuh tahun 2078, di bandingkan dgn 2073, ini spt menunjukkan kiraan kita tu tepat..  

Jika benar jangkaan ini, sekitar 2024 hingga 2033, lingkungan 9 tahun tu, time tulah dajjal keluar, nabi isa turun, yakjuj makjuj dibunuh Allah, ini yg Rasulullah katakan, ia akan berlaku cepat spt bijih tasbih berjatuhan terputus talinya.. 

Jika benarlah ilham yg sy dapat, tanda besar sebelum kiamat ni kita lah yang bakal melaluinya.. Fuh... Kecut perut jg memikirkan nasib ummah..  

Cuma bila dilihat keadaan semasa, 5G, bill gates, c19, persiapan singgahsana diisrael, sapi merah utk korban ritual penyembahan yg sdh sedia, tanda bintang berekor melintasi bumi di bulan ramadhan pada tahun 1982, ini biasa berlaku setiap kelahiran khalifah agung Allah, jika benar imam mahdi lahir tahun tu, umur 40 tahun dia akan dibaiat, ia jatuh tahun 2022.. 

Lebih kurang dgn kiraan dari kerajaan uthmaniah jatuh.. Jadi imam mahdi berkemungkinan akan muncul 2022-2024.. 

Hati saya kuat mengatakan bahawa masanya sudah dekat, sgt dekat..  

Apapun Allah jua yg maha mengetahui.. Ini bukan menilik ya, dlm islam kita boleh menjejaki time line Allah, supaya kita nampak hala tuju kita dihadapan.. Sebab tu Rasulullah bersabda, "awaslah dgn firasat org mukmin."

Jadi bila dapat ilham, relate kan dgn quran, hadis, dgn pandangan ulama yg ahlinya, lepas tu relate kan dgn keadaan semasa, macam tu la kita mencari jalan kemenangan dalam agama dan keselamatan dari musuh.. 

Sesungguhnya ajal kalian dan ajal umat-umat yang telah lalu hanyalah seperti masa antara shalat ashar dan tenggelamnya matahari.” (HR. Al-Bukhari no. 3459)

“Mereka bertanya tentang hari kiamat: kapan terjadinya? Katakanlah wahai Muhammad: yang mengetahuinya hanyalah Allah, tiada yang menjelaskannya kecuali Dia” [Al-A’rof: 187]

Manusia bertanya kepadamu tentang hari berbangkit. Katakanlah: “Sesungguhnya pengetahuan tentang hari berbangkit itu hanya di sisi Allah”. Dan tahukah kamu (hai Muhammad), boleh jadi hari berbangkit itu sudah dekat waktunya.” 
(QS. al-Ahzab: 63)

hadis dari Umar tentang kedatangan Jibril, dinyatakan bahwa Jibril bertanya kepada Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam tentang kapan kiamat. Jawaban Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam,
مَا المَسْئُولُ عَنْهَا بِأَعْلَمَ مِنَ السَّائِلِ
“Yang ditanya tidak lebih tahu dari pada yang bertanya..” (HR. Bukhari 4777 dan Muslim 106).

Semoga bermanfaat, jika ada yg sudi berkongsi pandangan, sgtlah dialu²kan, semoga kita bertemu dgn kebenaran yg hakiki.. Amiin ya Allah..

Kukuhkan lah Tauhid kita semua,Dekatkanlah diri kepada Allah dengan melaksanakan perintahnya dan meninggalkan larangannya.
Amal Makruf Nahi Munkar

Wahyu pertama ayat ke 5
Dia mengajar kepada manusia apa yang tidak diketahuinya.

#KitaJagaAmal
#AllahJagaKita
#cnp

1 Comments

COMMENT IS YOUR OWN RESPONSIBILITY. THANK YOU.

  1. Seram memikirkan hari kiamat.. sy tak mampu nak komen melainkan hanya mampu mendoakan semoga kita semua terselamat drp zaman yg penuh dgn fitnah.. Tingkatkan amal takwa.. semoga Allah redha dgn kita semua.. InsyaAllah aaminn

    ReplyDelete
Post a Comment
Previous Post Next Post