Buat apa minta maaf?

Buat apa minta maaf?

Kalau buat salah memanglah kena minta maaf. Aku tengok kat group whatsapp ke kat mana-mana ke orang selalu sebut maafkanlah.. Memaafkan itu lebih baik.



Aku tak nafikan memang memaafkan lebih baik tapi memaafkan itu pilihan. Meminta maaf itu wajib. Mana boleh paksa orang yang dizalimi untuk memaafkan orang yang menzalimi dia?

Orang yang zalim tu sepatutnya dipaksa minta maaf. Barulah adil, bukannya keluar segala hujah untuk untuk suruh/paksa orang teraniaya memaafkan macam tu je. Terpulanglah kepada orang yang dianiaya untuk memaafkan atau tidak.

Bila kita dah buat salah, kita wajib minta maaf. Kalau orang tu tak nak maafkan selepas kita minta maaf? Insha Allah nanti Allah uruskan dia.

Sekurang-kurangnya dah terlepas tanggungjawab kita minta maaf. Tak kiralah apa jenis kesalahan pun. Lambat bayar hutang, terlepas cakap kasar, mengumpat, buat fitnah, jadi batu api dan sebagainya.

Kalau masalah hutang lambat bayar ni maaf memanglah maaf tapi kena bayar jugaklah sampai habis walaupun ambil masa yang lama. Jangan pula ambil kesempatan lepas minta maaf tak nak bayar hutang. Lainlah kalau orang tu sendiri yang memaafkan sekaligus menghalalkan hutang barulah tak payah bayar.

Bila seseorang datang minta maaf dengan kita maknanya orang tu merendah diri depan kita. Allah yang bersifat kesempurnaan pun mengampunkan dosa-dosa hambanya yang memohon keampunan. Inikan pula kita manusia yang berasal dari air mani, takkan tak boleh maafkan orang yang minta maaf?

Aku buat post ni untuk menegaskan kewajipan meminta maaf. Bukannya nak menafikan kebaikan memaafkan tapi mungkin ada di antara kita yang terlupa minta maaf tu wajib. Selagi tak minta maaf kat orang yang kita sakiti selagi itulah dosa kita terhadap orang itu tidak diampunkan.

Kesimpulannya, minta maaf dan memaafkan itu dua perkara yang baik.

Sumber 


COMMENT IS YOUR OWN RESPONSIBILITY. THANK YOU.

Catat Ulasan (0)
Terbaru Lebih lama