Jangan risau atau sedih andai manusia tidak menghargai, tapi bersedihlah jika kita tidak berharga di sisi Allah.

Tak perlulah berharap supaya orang menghargai apa yang kita pernah buat atau apa yang kita pernah tolong. 

Berharap kita dihargai akan membuat kita jadi manusia penyedih dan suka mengungkit. 

Biarlah tak dihargai.. tak apa. teruskan memberi.. Daripada 'hilang harga diri' demi untuk dihargai..

Belajar untuk memberi tanpa minta di hargai. Kadang-kadang kita dah cuba ikhlaskan hati. Bila dah memberi tak nak menerima apa-apa balasan.

Kenapa perlu rasa sedih? Tak ikhlaskah pemberian itu?. Kita dah tolong, kalau takmau balas tapi cukuplah kita di layan dengan baik..kan! Tapi, biarkan.

Adakalanya terlintas juga rasa dah penat jaga hati orang, kadang-kadang kita jaga hati orang sampai kita ketepikan perasaan kita sendiri.

Kadang-kadang kita jaga hati orang sampai menitis air mata kita sendiri.. Kadang-kadang sampai suatu saat kita dah penat nak jaga hati orang sebab hati sendiri dah tak mampu untuk dijaga. Bila kita cakap penat sebenarnya kita sedih. 

Takpelah..kita jaga hati orang, kita utamakan perasaan orang lain, kepentingan orang lain dan dahulukan orang lain. Nanti ada suatu waktu Allah akan hantar orang yang jaga hati kita, orang yang betul-betul jaga perasaan kita dan hargai kita..
berdamailah dengan sangkaan baik. InsyaAllah, Aamiiiin yra

Jangan risau atau sedih andai manusia tidak menghargai, tapi bersedihlah jika kita tidak berharga di sisi Allah. 

Dalam hidup ini kita memberi sebanyak-banyaknya, bukan menerima sebanyak-banyaknya. Hargailah apa yang kita ada, laksanakan tanggungjawab dengan kasih sayang, meskipun ketika diri tidak disayangi atau tidak di pedulikan. 

Membuat kebaikan akan menjadikan kita gembira dengan syarat kita melakukannya dengan kasih sayang.

Orang pertama yang mendapat manfaat daripada kebaikan ialah orang yang melakukannya. Ketika kita tidak di hargai, di situlah kita belajar tentang kesabaran. 

Maka, kata kunci agar tidak kecewa bila tidak di hargai ialah apapun yang kita lakukan keranaNYA dan buatlah dengan IKHLAS.Biar Allah yg balas pd orang yg buat begitu. Allah SATU jer 


COMMENT IS YOUR OWN RESPONSIBILITY. THANK YOU.

Catat Ulasan (0)
Terbaru Lebih lama