Pages

April 15, 2024

Hadirlah bila dijemput...

Dulu Kalau Orang Yang Kami Tahu Bukan Orang Senang Ajak Kami Beraya Rumah Mereka Kami Akan Pastikan Kami Hadir Kerana Bimbang Jika Mereka Fikir Kami Tak Sudi Hadir Jemputan Mereka Walau Mereka Berkali² Minta Maaf Hanya Boleh Jamu Nasi Putih, Sambal Sardin, Telur Dadar Tepung Berserta Kicap Sebagai Menu Istimewa Raya Mereka Tapi Bila Kami Makan Penuh Selera Riak Wajah Gembira Tu Terpancar Dimata Mereka.

Tapi Sekarang Bila Mereka Menjemput Dan Kami Hadir Tapi Mereka Cuma Hidangkan Teh O Suam Kurang Manis Dengan Biskut Campur Kami Tetap Makan Penuh Selera Tak Tanya Apa² Sebab Faham Sardin Dan Telur Sudah Bukan Lagi Menjadi Barangan Yang Mampu Dimiliki Mereka Untuk Dijadikan Hidangan Istimewa Hari Raya.

Makanya Pesan Saya:

1- Bila Kita Menziarah Raya, Jangan Minta Ikut Selera Tapi Makan Saja Apa Yang Ada Dimeja.

2- Jangan Juga Sebut Benda Yang Tiada Dimeja Juga Tak Terlihat Dek Mata.

3- Ada Kicap Kita Makan, Takda Kicap Jangan Disebut²kan Walau Kita Rasa Didapur Pasti Ada Kicap Tapi Kalau Tak Dihidang Jangan Kita Nak Tanya²kan.

4- Walau Tuan Rumah Kata Habiskan, Tapi Gunalah Akal Untuk Berbisik JANGAN Sebab Kita Tak Tahu Sama Ada Tuan Rumah Dah Sempat Atau Tidak Untuk Makan.

5- Jangan Berharap Anak² Dihulurkan Sampul Keriangan Tapi Didik Anak Untuk Memberi Pada Golongan Yang Lebih Memerlukan.

#sebaiknya bila menziarah golongan kurang berkemampuan kita bawaklah sedikit buah tangan

0 comments:

Catat Ulasan

Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri!!!
All comments are your own right and responsibility.!!!