Pages

September 27, 2024

JIKA ANDA MENCARI YANG SEMPURNA, MAKA ANDA AKAN KEHILANGAN YANG TERBAIK

Pasangan berkahwin sedang makan malam, isteri membuka perbualan.

Isteri : "Suamiku sayang, bolehkah aku melamar???
 
Suami : “Boleh tak isteriku sayang !!! 

Isteri : “Saya nak kita tulis kekurangan pasangan kita di atas kertas kosong... supaya kita boleh saling intropeksi diri. tapi berjanjilah, tiada siapa yang boleh tersinggung. Bagaimanakah ia sayang” ???

Suami : “Baik isteriku... 

Sambil tersenyum manis Si isteri kemudian pergi mengambil 2 helai kertas kosong dan 2 pen.
Tiga puluh Minit Kemudian...

Isteri : “Sayang dah siap tulis... Adakah anda juga pernah??? 

Suami : "Ya , saya pun sudah selesai !!! 

Isteri: " Baiklah, sekarang jom tukar kertas. Jangan buka sahaja lagi. Nanti kita baca secara berasingan.
Suami : "Ya sayang!!! " " Sambil cium isteri.

Isteri: “Suami saya, tolong buka kertas dan baca dalam bilik tidur. Saya akan membaca di dapur"

Suami terus buka kertas & baca.
Setiap kali dia membaca tulisan kekurangan dia, air matanya tidak dapat dikawal, mengalir dari setiap sudut matanya. Kerana rupa-rupanya banyak kekurangan dalam dirinya.

Sementara itu, di dapur isteri juga membuka kertas. Tidak lama selepas si isteri menghampiri suaminya ke bilik tidur dengan muka masam,

Isteri : " Apa khabar suamiku, dah baca belum ??? 

Suami : “Dah isteri saya, maaf saya tak dapat berada disamping awak dengan sempurna... maaf," air mata semakin kuat

Isteri: "Ya suamiku, tapi kenapa awak tak tulis apa-apa di atas kertas??? Walaupun aku telah menulis segala kekurangan mu... 

Suami: "Isteri tersayang, tahu tak... Saya cintakan awak seadanya... Shg aku lihat kelemahanmu adalah kelebihanmu dan aku tahu DIA menciptakan setiap manusia dengan kekurangan yang berbeza, maka aku sebagai suamimu akan menjadi pelengkap untuk menutup kekurangan isteriku. Saya sayang awak kerana DIA pilih awak untuk jadi peneman saya".
Sambil menangis dan berbisik di telinga isteri, si isteri juga tidak mampu menahan menangis mendengar ucapan suami yang begitu menyayanginya.

Banyak pergaduhan antara suami isteri kerana yang utama adalah *SELFISH* menuntut kasih sayang antara satu sama lain, saling meminta perhatian, saling menyayangi, gengsi meminta *maaf dahulu jika melakukan kesilapan*, tidak mahu bersaing memberikan yang terbaik dahulu, terhasilnya kehilangan rasa syukur dan rasa menerima seadanya.

Jom sayangi pasangan kita *_seada nya_* Dan BUKAN *_apa adanya_*

*Tiada manusia yang sempurna, Tiada Isteri atau Suami yang sempurna tetapi jika mendambakan kehidupan yang sempurna maka Sayangi Suami/Isteri Anda dengan Cara yang Sempurna*...

"JIKA ANDA MENCARI YANG SEMPURNA, MAKA ANDA AKAN KEHILANGAN YANG TERBAIK" !

Semoga ianya bermanfaat.

Tahniah kerana menyayangi setiap pasangan

0 comments:

Catat Ulasan

Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri!!!
All comments are your own right and responsibility.!!!