Pages

September 25, 2024

Sahabat adalah insan yang selalu ada di samping kita di masa suka ataupun duka.

Sahabat sejati selalunya saling memberi semangat dan mendorong supaya mereka bersama-sama dapat menjadi yang terbaik bukannya saling menjatuhkan.Belajarlah menyimpan rahsia demi menjamin kebahagiaan persahabatan agar berkekalan.Kebahagiaan hidup ini akan terasa terlalu indah jika kita saling sayang menyayangi dan percaya mempercayai satu sama lain.Sahabat sejati menjadi pendorong impian dan pembimbing jalan.Dalam persahabatan, kita harus saling mempercayai, saling menghargai, saling menghormati, dan saling membantu kerana kunci persahabatan adalah kejujuran, keterbukaan, dan saling mengerti.

Sahabat sejati amat sukar dicari, sukar untuk ditinggalkan dan mustahil untuk dilupakan.Sahabat perlu dihargai dan sahabat juga perlu menghargai kasih sayang sahabatnya.Nilai menghargai lebih mulia dari dihargai. Dihargai sudah tentulah daripada kebaikan atau keperibadian diri sendiri yang dikagumi seseorang.Sama-samalah kita bermuhasabah akan sifat-sifat kita yang kurang, dan berubahlah kepada yang lebih menghargai.

Kita perlu menghargai dan inginkan dihargai oleh sahabat dengan saling memberi dan membantu, hormat menghormati, ziarah menziarahi, bertanya khabar, doa dan ucapan salam serta tidak berahsia sesuatu perbuatan yang tidak disukai sahabatnya.Sahabat adalah orang yang hatinya selalu dekat dengan kita, tidak kira berapa jauh jarak dan berapa lama waktu memisahkannya.Terima kasih sahabat kerana hadir bila aku memerlukan seorang teman.. terima kasih kerana hadir bila aku kesedihan dan terima kasih kerana mengembirakan aku.

Sahabat adalah insan yang selalu ada di samping kita di masa suka ataupun duka.Sahabat bukan sahaja menerima kelebihan tetapi juga menerima segala kekurangan kita.Sahabat yang baik adalah sahabat yang jujur, ikhlas dan setia pada sahabatnya dan selalu membimbing dan memimpin sahabatnya kearah kebaikan.

Sahabat yang baik adalah yg menjaga lidahnya ketika berbicara dengan sahabatnya. Sentiasa memberi senyuman dan selalu mengembirakan sahabatnya.Jika anda memiliki seorang sahabat yang baik, jagalah sahabat anda kerana tidak semua orang boleh memperolehi sahabat yang baik.Sahabat sentiasa menghargai semangat setia kawan di waktu susah ataupun senang.Ikatan persahabatan itu amat indah jika dijalinkan dengan rasa ikhlas, jujur dan saling percaya mempercayai antara satu sama lain.Terlalu payah untuk memelihara hubungan persahabatan tetapi terlalu mudah untuk memutuskannya.

Di waktu tiada satu pun orang disisimu, janganlah kau merasa sedih, apatah lagi merasa terpinggir kerana pasti di suatu masa  ada orang lain yang akan memberikan senyuman dan sapaan yang tulus dan ikhlas, serta mengembalikan cahaya di jiwa menggantikan resah gelisah mendung yang meliputi hati. Itulah senyuman dan sapaan dari seorang sahabat sejati.

Sekiranya tidak mampu memberi sesuatu untuk mengembirakan sahabat cukuplah sekadar senyuman ikhlas sebagai hadiah untuknya.Keikhlasan, kejujuran dan hidup berkasih sayang dengan sahabat pada setiap , masa tanpa mengira waktu adalah tuntutan sebuah jalinan persahabatan bukan sahaja di waktu suka akan tetapi juga di saat kita menghadapi sebarang kesukaran dan kepayahan.Tiada yang lebih indah dari kasih sayang sahabat itu terhadap kita terutama di saat kita bersedih.Hubungan persahabatan janganlah hendaknya dicurangi dengan menyakiti hati sahabat dan melukakan perasaannya.

Jika kita sengaja atau tanpa menyedari melakukan kesalahan itu janganlah malu-malu merendah diri memohon kemaafan darinya agar kita dapat memperbetulkan diri dan tidak melakukan sebarang kesilapan lagi.Sahabat adalah orang yang hatinya selalu dekat dengan kita, tidak kira berapa jauh jarak dan berapa lama waktu memisahkannya.Janganlah jadikan diri kita sebagai bayang-bayang dalam persahabatan yang hanya menjelma ketika cahaya terang, dan bila datang gelap ia akan menghilang.

Terlalu mudah untuk mencari kawan dan amat sukar mendapat seorang sahabat serta amat sulit untuk kita pelihara dan mengekalkan persahabatan itu sekiranya kita tidak benar-benar mengasihi dan menyayangi sahabat.Jalinan persahabatan menuntut seribu keikhlasan dan ketulusan dengan sepenuh hati.Semakin jernih hati seseorang semakin tinggi tingkat keikhlasannya bersahabat.Akan tetapi ikhlas dalam bersahabat itu banyak godaan dan dugaannya.Bukan senang untuk menjaga dua hati yang bertaut, kalau tidak tahan diuji sudah pasti ada hati-hati yang terluka.

Panjatkan doa yang baik-baik untuk sahabat agar ikatan kasih sayang dan kemesraan akan terus bersemarak mekar hingga ke hujung nyawa. Percayalah sebuah persahabatan itu amat bermakna hanya terbina dengan keikhlasan dan kejujuran.Sahabat perlu disayangi dan dikasihi bukanlah untuk dicurangi dan dikhianati.Jujur dan ikhlas adalah kunci kesetiaan dalam ikatan sebuah persahabatan.Terima kasih kepada semua yang menerima diri ini sebagai seorang sahabat.Aku rindukan kemesraan sahabat. Sekali sekala aku ingin bertemu sahabat agar bertambah kasih sayang dalam persahabatan.", siapalah diri ini tanpa sahabat.

Tokwan Matarun

0 comments:

Catat Ulasan

Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri!!!
All comments are your own right and responsibility.!!!