Pages

Mei 21, 2019

SOLAT SUNAT TAUBAT

اعوذ بالله السميع العليم من الشيطان الرجيم،
بسم الله الرحمن الرحيم.
SOLAT SUNAT TAUBAT
(صلاة سونت التوبة)
TATACARA SOLAT SUNAT TAUBAT:
1⃣
Niat ketika takbiratulihram.
Lafaz niat sebelum takbiratulihram:
اصلي سنة التوبة ركعتين لله تعالى.
"Aku solat sunat taubat dua rakaat kerana Allah Ta'ala."
2⃣
Membaca surah Al-Fatihah.
3⃣
Membaca apa² surah Al Quran.
4⃣
Rukuk.
5⃣
Iktidal.
6⃣
Sujud.
7⃣
Duduk antara dua sujud.
8⃣
Sujud kedua.
9⃣
Bangun untuk rakaat kedua.
1⃣0⃣
Membaca surah Al-Fatihah.
1⃣1⃣
Membaca mana² surah daripada al Quran.
1⃣2⃣
Rukuk.
1⃣3⃣
Iktidal.
1⃣4⃣
Sujud.
1⃣5⃣
Duduk antara dua sujud.
1⃣6⃣
Sujud terakhir, baca:
لأ إله إلا أنت، سبحانك اني كنت من الظالمين.
"Tiada tuhan melainkan Engkau, Maha Suci Engkau sesunggguhnya aku dalam kalangan orang² yang menzalimi diri sendiri."
1⃣7⃣
Duduk tawaruk.
1⃣8⃣
Membaca tahiyat.
1⃣9⃣
Mengucapkan salam.
2⃣0⃣
Memperbanyakkan istighfar atau meminta ampun daripada Allah SWT.
استغفر الله العظيم، الذي لا اله الا هو الحي القيوم واتوب اليه.
"Aku memohon keampunan daripada Allah Yang Maha Agung, yang tiada tuhan melainkan Dia, Yang Hidup dan Berdiri dengan sendirinya. Dan kepadaNya aku bertaubat."
PENGHULU ISTIGHFAR:
اللهم أنت ربي. لأ إله إلا أنت. خلقتني وانا عبدك وانا على عهدك ووعدك ما استطعت. أعوذ بك من شر ما صنعت وأبوء لك بنعمتك علي وأبو بذنبي فاغفر لي ذنوبي. إنه لا يغفر الذنوب إلا أنت.
"Ya Allah, Engkaulah Tuhanku. Tidak ada tuhan selain Engkau. Engkaulah yang menjadikanku, sedang aku adalah hambaMu, dan aku berjanji setia kepadaMu semampunya. Aku berlindung kepadaMu daripada keburukan yang aku lakukan. Aku kembalikan kepadaMu segala nikmat yang Kau berikan kepadaku dan aku kembali kepadaMu dengan dosaku. Oleh itu ampunilah aku, kerana tidak ada yang dapat mengampuni segala dosa kecuali Engkau."

DOA SELEPAS SOLAT TAUBAT:
اعوذ بالله السميع العليم من الشيطان الرجيم،
بسم الله الرحمن الرحيم.
الحمد لله رب العالمين. والصلاة والسلام على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه اجمعين. اللهم إنا نستغفرك من كل ذنب إذ نبناه، استعمدناه، أو جهلناه. ونستغفرك من كل ذنب تبنا إليك منه ثم عدناه فيه. ونستغفرك من الذنوب التي لا يعلمها غير ك ولا يسعها إلا حلمك. ونستغفرك من كل ما دعت إليه نفو سنا من قبل الر خص فاشتبه ذلك علينا وهو عندك حرام. ونستغفرك من كل عمل عملنا لو جهك فخالطناه ما ليس لك فيه. لأ إله إلا أنت ياار حم الر احمين. وصلى الله على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه وسلم. والحمد لله رب العالمين.
"Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.
Segala puji bagi Allah, Tuhan Seluruh Alam.
Selawat dan salam ke atas Penghulu kita Nabi Muhammad SAW dan ke atas ahli keluarga dan sahabat²nya.
Ya Allah, kami memohon keampunanMu daripada segala dosa yang telah kami lakukan, dengan sengaja atau tidak, atau kerana kami tidak mengetahuinya.
Kami memohon keampunanMu daripada segala dosa yang telah kami bertaubat kemudian kami ulangi semula.
Dan kami memohon keampunanMu daripada dosa² yang hanya Engkau mengetahuinya dan hanya Engkau yang dapat mengawalnya.
Kami memohon keampunanMu daripada semua dorongan hawa nafsu kami yang menjurus kepada perkara syubhah sedangkan ia haram di sisiMu.
Kami mohon keampunanMu daripada segala amalan yang kami lakukan untukMu tetapi kemudiannya bercampur aduk dengan amalan yang lain.
Tiada tuhan yang disembah selain Engkau, wahai Yang Maha Pengasih.
Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas Penghulu kami Muhammad dan ke atas keluarga dan sahabat² baginda."
Waallahu a'lam,
Tok Ngah
Tamat.


0 comments:

Catat Ulasan

Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri!!!
All comments are your own right and responsibility.!!!