Pages

Ogos 28, 2023

Straw Kertas Baik Untuk Penyu Tetapi Berbahaya Untuk Tubuh Manusia

Penggunaan straw plastik mula dihapuskan di Malaysia sejak lima tahun kebelakangan ini bagi mengurangkan pencemaran dan menyelamatkan penyu di lautan. Sebagai ganti straw diperbuat daripada kertas, tumbuh-tumbuhan dan logam pula digunakan dengan alasan mengatakan ia lebih baik untuk alam sekitar. Tetapi penyelidik dari University of Antwerp di Belgium mendapati alternatif kepada straw plastik adalah berbahaya pula kepada tubuh.

Kajian dilakukan ke atas straw yang diperbuat daripada kertas, kaca, buluh, besi dan plastik bagi melihat ia mengandungi sebatian PFAS. PFAS ialah singkatan untuk sebatian poli dan perfluoroalkyl yang terdiri daripada lebih 12,000 bahan kimia yang tidak terurai dengan mudah secara semula jadi. Oleh sebab itu ia juga dikenali dengan nama “kimia abadi” kerana boleh kekal selama-lamanya.

PFAS ditemukan pada 90% straw kertas yang diuji. Pada straw buluh ia menurun ke 80% sampel yang diuji. Menarik sekali pada straw plastik PFAS ditemukan pada 75% sampel diuji dan 40% pada straw kaca. Hanya straw logam sahaja didapati bebas PFAS.

Penyelidik tidak dapat memastikan kehadiran PFAS adalah kerana pencemaran ketika proses pembuatan ataupun kerana ia digunakan pada bahan yang menjadikan straw lebih kalis air. Yang pasti menggunakan straw kertas adalah seperti terlepas dari mulut buaya tetapi masuk ke mulut harimau. Untuk menyelamatkan penyu, tubuh manusia pula yang dicemari PFAS.

Kesan jangka panjang PFAS masih belum dikaji sepenuhnya tetapi menyumbang kepada sistem imun badan yang lemah, kanser ginjal, kanser testis dan masalah tiroid.

Amanz

0 comments:

Catat Ulasan

Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri!!!
All comments are your own right and responsibility.!!!