Pages

Oktober 06, 2018

Kronologi tragedi 6 anggota bomba lemas

BERIKUT ialah kronologi tragedi 6 anggota bomba lemas.
6.30 petang
Seramai lapan anggota dari Balai Bomba dan Penyelamat Cyberjaya dikejarkan ke Lombong Taman Putra Perdana selepas menerima panggilan kecemasan berhubung seorang remaja lemas.
8.55 malam
Seramai enam anggota Pasukan Penyelamat Di Air (PPDA), empat daripadanya dari Balai Bomba Pelabuhan Klang dan dua dari Shah Alam tiba di lokasi mencari dan menyelamat (SAR).
9.15 malam
Pasukan PPDA selesai menyiapkan kelengkapan dan mula turun untuk selaman di lombong bagi mencari mangsa.
- Anggota mengikat tali panjang antara satu sama lain.
- Tali dihulurkan perlahan-lahan dari tebing ketika pihak scuba merapatkan diri di tempat mangsa jatuh.
- Arus aliran air lombong kuat secara tiba-tiba menarik seorang demi seorang ke dalam arus itu.
9.45 malam
Anggota penyelamat yang berada di tebing berusaha lebih 30 minit untuk menyelamatkan mereka dengan melakukan bantuan pernafasan (CPR)
9.50 malam
Pasukan perubatan dari Putrajaya yang berada di tempat kejadian mengesahkan enam anggota bomba meninggal dunia akibat lemas
11.30 malam
Enam jenazah anggota bomba dihantar ke Hospital Serdang untuk proses bedah siasat.
Dua kejadian lemas membabitkan anggota bomba
18 Jun 2009
Seorang anggota Bomba, Aladi Hassan, 41, maut dalam operasi mencari mangsa lemas di Pulau Terengganu Mati, Tasik Kenyir, Terengganu.
Mangsa dipercayai lemas akibat tali pada badannya tersangkut dan tangki oksigen yang dipakai tercabut.
19 Mei 2000
Seorang anggota Unit Penyelam Bomba dan Penyelamat, Mohd Nor Harun, 40-an disyaki lemas, ketika menyertai gerakan mencari rakannya yang hilang di perairan antara Pulau Lalang dan Pulau Saga di gugusan Pulau Sembilan, Lumut.
Sumber

Tweet : tragedi 6 anggota bomba lemas





Netizen turut berduka insiden 6 anggota bomba lemas



Tragedi menyayat hati enam anggota bomba yang lemas di Puchong malam semalam dirasai para netizen yang rata-rata terkejut dan sedih dengan berita mengejutkan itu.
Di laman media sosial, mereka menggelarkan enam anggota Pasukan Penyelamat Di Air, Jabatan Bomba dan Penyelamat (JBPM) itu sebagai wira dan hero, yang terkorban ketika cuba menyelamatkan nyawa insan lain.
“Bomba adalah wira yang sebenarnya – selamatkan kucing, ular masuk rumah, selamatkan orang lemas, rumah terbakar, dan macam-macam lagi. Takziah,” kata seorang pengguna Twitter @taeyong.
Seorang lagi pengguna Twitter, @AchuNadia pula berkata: “Kepada ahli keluarga 6 pegawai bomba yang terkorban demi untuk cari satu mangsa lemas tadi, salam takziah dari kami, rakyat Malaysia. Kepada pegawai bomba, kamu berhak mendapat penghormatan.
@cakeyycakiaq menulis: “Mulianya pergi menghadap Yaa Rabbi dalam kerja yang mulia dalam keadaan menyelamatkan orang lain hingga diri sendiri yang terkorban.”
Enam mangsa yang terkorban terdiri daripada empat anggota Bomba dan Penyelamat Pelabuhan Klang dikenali sebagai Mohd Fatah Hashim, 34; Izatul Akma Wan Ibrahim, 32; Mazlan Omarbaki, 25, dan Yahya Ali, 24.
Dua lagi mangsa adalah dari Balai Bomba dan Penyelamat Shah Alam yang dikenal pasti sebagai Adnan Othman, 33, dan Muhammad Hifdzul Malik Shaari, 25.
Dalam kejadian pada 9.15 malam tadi, kesemua mangsa sedang dalam operasi mencari dan menyelamat seorang remaja berusia 17 tahun yang dikhuatiri lemas setelah tergelincir dan terjatuh ke dalam lombong di Taman Putra Perdana, Puchong ketika memancing.
Sementara itu, JBPM pula memuat naik kiriman berikut: “Salam takziah buat keluarga enam pegawai bomba yang terkorban dalam operasi menyelamat.
“Ya Allah ampunilah mereka, rahmatilah mereka, maafkanlah mereka, ampunilah kesalahan mereka, muliakanlah kematian mereka, lapangkanlah kubur mereka.”
Warga Rela Malaysia turut mengucapkan takziah dan mendoakan roh mereka yang terkorban dicucuri rahmat.
Selain di Twitter, pelbagai kiriman foto dan video diiringi kapsyen duka dan kata-kata semangat buat keluarga mangsa turut ‘membanjiri’ laman Facebook dan Instragram. – BERNAMA

0 comments:

Catat Ulasan

Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri!!!
All comments are your own right and responsibility.!!!