Pages

Januari 29, 2023

Pokok Bismillah

Pokok Bismillah





Pengenalan Sebagai pengenalan, pokok Bismillah atau nama saintifiknya Vernonia Amygdalina ialah sejenis pokok renek daripada kumpulan Asteraceae (dirujuk juga sebagai aster, daisy atau bunga matahari) yang banyak tumbuh di kawasan tropikal Afrika.Daunnya berasa pahit dan kebiasaannya dimakan sebagai sayur atau dalam bentuk ekstrak cecair sebagai tonik bagi merawat pelbagai jenis penyakit. Doktor naturopati dan pakar-pakar herba turut mengesyorkan pengambilan
 Dalam usaha mengumpul info khazanah herba di Malaysia, kami susun dan senaraikan pelbagai herba dan ulam yang terdapat di Malaysia. Moga ianya menjadi manafaat untuk semua. Amalan memakan ulam-ulaman segar oleh masyarakat kampung, menjadikan mereka hidup sihat sepanjang hayat. Moga ilmu dan khazanah ini tidak hilang di telan zaman.
Artikel kali ini membincangkan tentang Khasiat Daun Pokok Bismillah yang mana mempunyai pelbagai nama dan khasiat seperti Anti oksidan, Batuk, darah tinggi, Demam dan sakit kepala, Diabetes, kencing manis, ketum China, kolesterol, merawat rasa mual/loya, pokok Bismillah, pokok ketum cina, Sauth Afrika Selatan, turunkan kolesterol, turunkan tekanan darah tinggi, Vernonia Amygdalina.
Info tentang Khasiat Daun Pokok Bismillah ini kami masukkan dalam kategori : Herba, Ubat, Ulam

Pengenalan
Sebagai pengenalan, pokok Bismillah atau nama saintifiknya Vernonia Amygdalina ialah sejenis pokok renek daripada kumpulan Asteraceae (dirujuk juga sebagai aster, daisy atau bunga matahari) yang banyak tumbuh di kawasan tropikal Afrika.Daunnya berasa pahit dan kebiasaannya dimakan sebagai sayur atau dalam bentuk ekstrak cecair sebagai tonik bagi merawat pelbagai jenis penyakit. Doktor naturopati dan pakar-pakar herba turut mengesyorkan pengambilan ekstrak daun ini bagi merawat rasa mual/loya, kencing manis serta masalah-masalah berkaitan saluran gastrousus. Ia juga mempunyai antioksidan yang baik untuk badan.

Khasiat Daun pokok Bismillah
Khasiat daun afrika selatan (south Africa leaf) untuk pengobatan di negara kita masih belum banyak yang mengetahui. Bentuk daun dan batangnya saja belum banyak yang tahu apalagi khasiatnya. Tetapi di negeri cina daun yang disebut Nan Fei Shu ini sudah sangat popular, banyak ditanam dipekarangan rumah dan dimanfaatkan untuk pengobatan. Yang paling menonjol adalah kemampuan daun ini untuk menurunkan kadar gula darah (diabetes)

0 comments:

Catat Ulasan

Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri!!!
All comments are your own right and responsibility.!!!