Tunaikan Hak Allah dan Hak Manusia ~ #JMBELOG | JUST SHARING STORIES ... Tunaikan Hak Allah dan Hak Manusia

#JMBELOG SITE

You are here :Home » AL-QUR'AN DAN TERJEMAHAN » Tunaikan Hak Allah dan Hak Manusia

Tunaikan Hak Allah dan Hak Manusia

Tunaikan Hak Allah dan Hak Manusia

عَنْ ابْنَ عُمَرَ فَقَالَ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ مَنْ حَالَتْ شَفَاعَتُهُ دُونَ حَدٍّ مِنْ حُدُودِ اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ فَقَدْ ضَادَّ اللَّهَ فِي أَمْرِهِ وَمَنْ مَاتَ وَعَلَيْهِ دَيْنٌ فَلَيْسَ بِالدِّينَارِ وَلَا بِالدِّرْهَمِ وَلَكِنَّهَا الْحَسَنَاتُ وَالسَّيِّئَاتُ وَمَنْ خَاصَمَ فِي بَاطِلٍ وَهُوَ يَعْلَمُهُ لَمْ يَزَلْ فِي سَخَطِ اللَّهِ حَتَّى يَنْزِعَ وَمَنْ قَالَ فِي مُؤْمِنٍ مَا لَيْسَ فِيهِ أَسْكَنَهُ اللَّهُ رَدْغَةَ الْخَبَالِ حَتَّى يَخْرُجَ مِمَّا قَالَ

Dari Ibnu Umar dia berkata: Aku pernah mendengar Rasulullah SAW bersabda: "Barangsiapa yang memberi bantuan untuk menghalang daripada dilaksanakan hukum Allah 'azza wajalla (hukum had), maka sesungguhnya ia telah menentang perintah Allah. Dan barangsiapa meninggal dunia sedang ia masih mempunyai hutang maka (gantinya kelak) bukan sekadar dengan dinar atau dirham akan tetapi dengan kebaikan (pahala) dan keburukan (dosa). Dan barangsiapa bermusuhan dalam suatu kebatilan padahal dia mengetahuinya, maka ia akan selalu dalam kemurkan Allah Ta'ala hingga ia mencabutnya. Dan barangsiapa mengata (mengumpat) seorang mukmin apa yang tidak ada pada dirinya (memfitnahnya) maka Allah akan menempatkannya pada lumpur api neraka sehingga ia keluar daripada apa yang diperkatakannya".  (Musnad Ahmad No: 5129) Status: Isnad Tsiqah

Pengajaran:

1.  Islam menghendaki supaya kita menjadi pengikut yang sentiasa taat dan patuh kepada ketetapan perintah dan hukum hakam.

2.  Setiap yang berhutang berkewajipan untuk segera menjelaskan hutang kepada pihak  peminjam. Orang yang tidak menjelaskan hutang tersebut di dunia, di akhirat nanti mereka perlu membayar dengan pahala dan sekiranya pahalanya habis, dia terpaksa menanggung dosa orang tersebut sebagai ganti.

3.  Setiap Muslim dilarang bermusuh juga mewujudkan permusuhan dengan orang lain.

4.  Setiap Muslim juga perlu sentiasa berakhlak mulia, tidak membuat tuduhan, mengumpat dan menghina orang lain.

5.  Setiap Muslim hendaklah sentiasa bekerjasama dalam melaksanakan kebajikan dan menjauhi kemungkaran dan permusuhan. Bersikap tegas terhadap kekufuran dan berlemah lembut serta berkasih sayang sesama Muslim.


Leave a Comment


Back To Top