Pages

Mei 27, 2023

Tiga syarat sebelum YouTube bayar 'gaji'

Bergelar YouTuber dengan pendapatan puluhan ribu ringgit memang kedengaran indah.

Namun, tahukah anda bahawa bukan mudah untuk seseorang individu itu berjaya sebagai seorang YouTuber tanpa kandungan yang berkualiti, tanpa konsistensi dan tanpa menepati syarat ditetapkan pihak YouTube.

JOM +SUBSCRIBE YOUTUBE ANDA ?

Pemilik saluran Brojep Share, Jafar Darma, 27, yang merupakan YouTuber sepenuh masa berkata, seseorang YouTuber hanya layak untuk menjana pendapatan selepas melepasi tiga peringkat asas yang ditetapkan untuk menjadi Program Rakan Kongsi YouTube.

Tegasnya, syarat tersebut adalah memiliki 1,000 orang pengikut atau subscriber serta mencapai 4,000 jam tontonan.

Selepas mencapai dua syarat berkenaan katanya, Google akan menilai akaun pelanggan sama ada layak untuk menjadi Program Rakan Kongsi YouTube.

“Sekiranya anda melepasi tiga syarat itu, anda akan layak untuk menjana pendapatan melalui YouTube. Google Adsense kemudiannya akan membayar anda sekiranya anda menjana pendapatan AS$100 (RM400).

“Selepas itu barulah anda boleh mencairkan wang tersebut sama ada melalui cek atau melalui bank,” katanya kepada Sinar Harian.

Katanya, pihak Google Adsense akan membayar pengguna berdasarkan faktor demografi dan jumlah trafik yang tinggi mengikut negara di dunia.

Sumber  Sinar Harian

0 comments:

Catat Ulasan

Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri!!!
All comments are your own right and responsibility.!!!