Pages

Ogos 15, 2023

Sinopsis Ringkas Filem Malbatt Misi Bakara

Diinspirasikan daripada kisah benar, filem Malbatt Misi Bakara mengisahkan tentang perjuangan Batalion Malaysia (Malbatt) ketika terlibat dalam operasi membantu menyelamatkan tentera Amerika Syarikat yang terperangkap di dalam perang saudara yang berlaku di Pasar Bakara di Mogadishu, Somalia setelah diserang pengganas.

Lakonan: Bront Palarae, Shaheizy Sam, Hairul Azreen, Zahiril Adzim, Iedil Dzuhrie, Adlin Aman Ramlie, Fauzi Nawawi, Tony Eusoff, Syazwan Zulkifly, Dafi Ismail Sabri, Taufiq Hanafi, Nafiez Zaidi, Dini Schatzmann, Gambit Saifullah, Safwan Nazri, Ikhram Juhari dan Theebaan G.

Insiden yang berlaku pada tahun 1993 ini juga pernah diketengahkan di dalam filem Hollywood, Black Hawk Down namun filem tersebut tidak menonjolkan keberanian serta pengorbanan tentera Malaysia.

Tayangan Malbatt Misi Bakara di pawagam bermula pada 24 Ogos 2023.

Dalam peristiwa tersebut, Malaysia adalah satu-satunya negara yang berani menawarkan diri dalam usaha menyelamatkan tentera Amerika Syarikat di Somalia apabila helikopter Black Hawk milik mereka ditembak jatuh. Ketika itu, tentera Amerika Syarikat telah dikepung oleh ribuan pengikut Farrah Aidid.

0 comments:

Catat Ulasan

Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri!!!
All comments are your own right and responsibility.!!!