Pages

November 15, 2023

Harta sebenar bagi seseorang Muslim apabila meninggal dunia

Harta sebenar bagi seseorang Muslim apabila meninggal dunia bukanlah pada harta benda yang ditinggalkan, tetapi pada amalan jariah yang terus mengalir pahalanya, ilmu yang bermanfaat, serta doa daripada anak-anak yang soleh.

Sedekah Jariah
Sedekah jariah adalah amalan yang kekal memberi manfaat walaupun selepas seseorang itu meninggal dunia. Contohnya seperti membina masjid, sumur air, atau rumah anak yatim. Sabda Rasulullah SAW:

"Apabila mati anak Adam, maka terputuslah amalannya kecuali tiga perkara: sedekah jariah, ilmu yang bermanfaat, atau doa anak yang soleh." (Hadis riwayat Muslim)

Ilmu yang Bermanfaat
Ilmu yang disampaikan dan digunakan oleh orang lain adalah sumber pahala yang tidak akan putus. Ini termasuklah dalam bentuk pengajaran, penulisan, atau nasihat yang mendatangkan kebaikan dan kearifan.

Doa Anak yang Soleh
Doa dari anak yang soleh adalah kurniaan terbesar bagi ibu bapa. Doa ini menjadi pembantu dan penghibur bagi ibu bapa di alam barzakh. Firman Allah SWT:

"Dan berkatalah orang-orang yang beriman: 'Mengapa kami tidak mengirimkan doa untuk saudara-saudara kami yang berjuang di jalan Allah?" (Surah Al-Fath: 24)

Kesimpulannya, harta sejati bagi seorang Muslim setelah kematiannya adalah amal kebaikan yang berterusan, ilmu yang tetap memberikan manfaat, dan doa anak-anak yang soleh. Semua ini membentuk warisan rohani yang kekal dan lebih bernilai daripada harta dunia. InsyaAllah

0 comments:

Catat Ulasan

Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri!!!
All comments are your own right and responsibility.!!!