Pages

November 05, 2023

Surah Al-Ankabut ayat 45

 Semakin kita menambah usia, kekuatan fizikal dan indera kita akan semakin menurun. Namun hal ini berlaku kerana Allah sedang mendidik kita untuk lebih fokus kepada akhirat.


Mata hati yang bersih akan mampu melihat keindahan syurga dan kengerian neraka di akhirat nanti. Firman Allah SWT:

وَاتْلُ مَا أُوحِيَ إِلَيْكَ مِنَ الْكِتَابِ وَأَقِمِ الصَّلَاةَ ۖ إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَىٰ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنكَرِ ۗ وَلَذِكْرُ اللَّهِ أَكْبَرُ ۗ وَاللَّهُ يَعْلَمُ مَا تَصْنَعُونَ

Wattlu mā ūḥiya ilaika mina l-kitābi wa aqimiṣ-ṣalāh, innaṣ-ṣalāha tanhá 'anil fahsyā'i wal munkar, wa lādhikrul-Lāhi akbar, wal-Lāhu ya'lamu mā taṣna'ūn

Bacalah apa yang telah diwahyukan kepadamu, yaitu Al Kitab (Al Quran) dan dirikanlah solat. Sesungguhnya solat itu mencegah dari (perbuatan) keji dan mungkar. Dan (ketahuilah) mengingat Allah (solat) itu lebih besar (keutamaannya dari ibadah yang lain). Allah mengetahui apa yang kamu kerjakan. (Al-Ankabut: 45)

Maka marilah kita manfaatkan masa tua ini untuk beribadah kepada Allah dan membekalkan diri dengan amal soleh. Semoga Allah memberkati usia senja kita dengan iman dan hikmah yang semakin matang.

0 comments:

Catat Ulasan

Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri!!!
All comments are your own right and responsibility.!!!