Pages

November 15, 2023

Kita perlu belajar menghargai...

Aku keluar ke pekan. Anak anak dara dan isteri ikut sekali. Dah tak boleh nak ke mana, mereka ajak ke kedai Eco. Adalah tu benda nak dibelinya.

Aku singgah makan sekejap. Nasik lemak ayam goreng tersedap di Tapah. 

Nasi lemak dan ayam goreng kedai lejen di Tapah ni, betul betul dekat lampu isyarat persimpangan nak ke Cameron Highlands dan masuk highway.

Sambil sudu laju masuk ke mulut dek keenakan dan kelaparan sebenarnya, aku bagitahu isteri.

" Kesian abang tengok polis trafik tu. Berhujan jaga lalu lintas. Entah kenyang entah lapar.

 Orang sedap jalan je taunya, tak fikir sikit pun kat diaorang."

Ayat aku pada isteri.

Isteri pun tanya.

" Abang nak belikan nasi untuk diaorang ke?"

" Haah. Abang nak bagikanlah kat diaorang."

Lepas selesai makan, aku ke kaunter jualan.

" Yop, bungkuih nasik 8, ayam goreng 8. "

" Aik tadi dah bungkuih, ni bungkuih lagi?"

Nak gelak aku dengar. Ya tadi isteri dah bungkus, dia pun hairan kenapa aku pulak nak bungkus. Takkanlah nak bagikan ke rumah bini nombor 2.

Tak, tak.

" Tu aku nak bagi kat polis. Sian deme. Jalan sesak, orang salahkan deme. Padahey, salah jalan tak berubah. Sempit gitu jugaklah. Udah patut ada flyover, idak jugak nampak. Bila jem, abih polis pulak disalahkan manjang. Haru..."

Aku membebel.

Siap dibungkus, aku berjalan ke arah polis bertugas.  Kereta lori sesak merata. Seriau aku kena langgar.

" Assalammualaikum tuan..."

" Waalaikumussalam. Eh abang belanja kami nasi?"

" Ya, tanda penghargaan. Penat korang berdiri tengah jalan, hujan, lapar ke tak, tak tau. Saya belikanlah. Lepas bertugas nanti boleh makan."

" Allahhuakbar. Terima kasih banyak bang."

Seraya itu dia terus berlari ke arah kereta yang diletakkan tak jauh daripada tempat bertugas.

Aku bertuan, dia berabang. Polis traffik tinggi lampai, berkulit putih muka tampan macam aku. Aku membayangkan sebenarnya, anak isteri menanti kepulangan mereka. Bahaya yang menanti mereka bukannya ada siapa yang peduli sebenarnya. Terdedah pada kemalangan.

Itulah khidmat polis trafik yang jarang sangat diberi penghargaan. Tapi kalau bab menuduh mereka bab lain, laju sungguh. Seorang buat "taik" habis semua terpalit. 

Takde diaorang, trafik jadi kelam kabut.

Sungguh.

Bukan soal bagus atau baik, ini cuma cara aku menghargai. Mereka yang berkorban untuk kesejahteraan masyarakat sebenarnya. 

Betul itu tugas mereka tapi kita perlu belajar menghargai. Bukan menuduh membuta tuli.

Kongsian FB Pe Chey

#ohbulanDebat





0 comments:

Catat Ulasan

Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri!!!
All comments are your own right and responsibility.!!!