Pages

September 26, 2023

Rupanya nasi putih tak boleh panas banyak kali, ini sebabnya yang perlu anda tahu!


Selama ini kita sering menghangatkan semula makanan-makanan yang sudah sejuk termasuklah nasi putih.

Namun ada bahaya yang anda tidak tahu apabila sering memanaskan nasi terlalu kerap. Ini kerana, memanaskan semula beras berulang kali boleh meningkatkan risiko pertumbuhan bakteria berbahaya sekaligus menyebabkan keracunan makanan.

Terdapat beberapa sebab mengapa lebih baik untuk mengelakkan memanaskan semula nasi berulang kali:

1) Pertumbuhan bakteria

Apabila nasi sejuk disimpan pada suhu bilik atau tidak cukup panas, bakteria seperti Bacillus cereus boleh tumbuh dengan cepat. Bakteria ini boleh menghasilkan toksin yang boleh menyebabkan keracunan makanan jika nasi dimakan.

2) Pemanasan tidak sekata

Apabila nasi dipanaskan semula, pemanasan tidak sekata mungkin berlaku, supaya sesetengah bahagian nasi boleh kekal sejuk manakala yang lain menjadi terlalu panas. Ini boleh menyebabkan bakteria bertahan di kawasan sejuk dan berkembang dengan lebih baik.

3) Perubahan tekstur dan rasa

Beras yang dipanaskan berulang kali cenderung menjadi keras, kering atau melekit. Ini boleh mengurangkan kualiti tekstur dan rasa nasi.

Sekiranya anda ingin menyimpan lebihan nasi untuk dimakan nanti, terdapat beberapa langkah yang boleh anda ikuti untuk mengurangkan risiko pertumbuhan bakteria dan mengekalkan kualiti beras:

Selepas memasak nasi, sejukkan dengan cepat, contohnya dengan meletakkannya di dalam peti sejuk. Simpan dalam bekas kedap udara atau balut dengan bungkus plastik.

Jangan biarkan pada suhu bilik lama: Jangan biarkan lebihan nasi berada pada suhu bilik terlalu lama. Cuba panaskan atau makan dalam masa 2 jam selepas memasak.

Panaskan semula dengan selamat: Jika anda perlu memanaskan semula sisa nasi, pastikan anda memanaskannya pada suhu yang selamat, sekurang-kurangnya 74 darjah Celsius (165 darjah Fahrenheit), untuk membunuh bakteria. Pastikan pemanasan sekata.

Gunakan beras yang tidak disimpan terlalu lama: Beras yang telah disimpan di dalam peti sejuk selama beberapa hari sebaiknya tidak disimpan terlalu lama sebelum dipanaskan semula.

Jangan panaskan semula lebih dari sekali: Sebaiknya elakkan memanaskan semula nasi berulang kali. Panaskan hanya sebanyak yang anda perlu makan.

Dengan mengikuti garis panduan ini, anda boleh mengurangkan risiko penyakit makanan dan mengekalkan kualiti sisa nasi yang anda makan.

Semoga bermanfaat!

Lemon8, mykmu.netnegaramerdeka

0 comments:

Catat Ulasan

Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri!!!
All comments are your own right and responsibility.!!!