Pages

September 01, 2023

Bab 5: Bimbang tak sempat hapus dosa sesama manusia?

Bab1 Bab2 Bab3 Bab4 Bab5

Kesan daripada perbuatan menyusahkan manusia dan menganiayai orang lain itu akan memberikan kesan kepada pelakunya di akhirat kelak hingga tidak mustahil bakal menjadi orang yang muflis.

Sabda Baginda Rasulullah:

Tahukah kalian siapakah yang disebut dengan orang yang muflis?. Para sahabat menjawab: Orang yang muflis menurut kami wahai Rasulullah, adalah orang yang tidak mempunyai dirham dan dinar serta harta benda. Baginda bersabda: Seorang muflis daripada kalangan umatku ialah seorang yang datang pada hari Kiamat dengan pahala solat, puasa dan zakat, namun (pada masa yang sama) dia juga membawa dosa mencela orang ini, menuduh orang itu, memakan harta orang ini, menumpahkan darah orang itu dan memukul orang ini (dan seumpamanya), lalu diberikan kepada orang ini sebahagian daripada pahala-pahala kebaikannya dan diberikan kepada orang itu pula sebahagian pahalanya, hinggalah akhirnya habis pahalanya namun belum lagi terbayar dosa-dosa yang tertanggung atasnya, lalu diambil dosa-dosa mereka tadi dan diletakkan ke atasnya hingga akhirnya dia dihumban ke dalam neraka (kerana banyak dosa). [HR Tirmizi 2342]

Begitulah dahsyatnya dosa seseorang dengan orang lain jika mereka tidak meminta maaf sebelum mati dan mereka juga perlu berasa khuatir dan bimbang kerana doa orang yang dizalimi tiada hijab dengan Allah.

Biarlah kita tidur dalam keadaan kita dizalimi daripada kita tidur dalam keadaan menzalimi.

Mstar

0 comments:

Catat Ulasan

Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri!!!
All comments are your own right and responsibility.!!!