Pages

Jun 15, 2020

KEUNIKAN TANAH MELAYU

KEUNIKAN TANAH MELAYU
FIL MARSYAL ANGKATAN TENTERA MALAYSIA
Angkatan Tentera Malaysia (ATM) atau disebut Angkatan Tentera Persekutuan adalah organisasi yang berada terus di bawah pemerintahan Yang di-Pertuan Agong.

Perkara 41 Perlembagaan Persekutuan. Pemerintah tertinggi angkatan tentera. Yang di-Pertuan Agong hendaklah menjadi Pemerintah Tertinggi angkatan tentera Persekutuan.
Pangkat yang disandang baginda dalam ATM ialah Fil Marsyal (bahasa Inggeris Field Marshal). Fil Marsyal adalah pangkat tertinggi dalam angkatan tentera yang diamalkan di kebanyakan negara.
Di luar negara, Fil Marsyal adalah pangkat berdasarkan kepada kenaikan pangkat dari jeneral atau pegawai paling kanan dalam perkhidmatan.
Namun, dalam ATM pangkat Fil Marsyal adalah dikhususkan kepada individu yang menjawat gelaran Yang di-Pertuan Agong selaku pemerintah tertinggi ATM sepertimana peruntukan Perkara 41 Perlembagaan Persekutuan.
Lambang pangkat bagi Fil Marsyal adalah lima 'bintang'. Dalam organisasi ATM, pegawai berpangkat jeneral yang memakai lambang pangkat empat 'bintang'.
KDYMM Seri Paduka Baginda Yang Dipertuan Agong merupakan Ketua Utama Angkatan Tentera Malaysia yang berpangkat Field Marshal atau Jeneral Lima Bintang.Baginda merupakan ketua bagi setiap cabang angkatan tentera iaitu :-
👨‍✈️ Tentera Darat Malaysia ( TDM )
👨‍✈️ Tentera Udara Diraja Malaysia ( TUDM )
👨‍✈️ Tentera Laut Diraja Malaysia ( TLDM )

Setiap bekas KDYMM Seri Paduka Baginda Yang Dipertuan Agong dibenarkan memakai pemakaian pangkat Jeneral Lima Bintang walaupun baginda bukan lagi Seri Paduka Baginda Yang Dipertuan Agong yang sedang memerintah Persekutuan Malaysia.
Menurut tradisinya KDYMM Sultan Pahang akan dilantik sebagai Kolonel Yang Dipertua Tentera Udara Diraja Malaysia sepertimana KDYMM Paduka Ayahanda Al Marhum Sultan Haji Ahmad Shah Al Mustain Billah.
ALLAHU AKHBAR!
Daulat Tuanku ðŸ‡²ðŸ‡¾
 Modul Kenegaraan dan Kepentingan Institusi Raja-Raja Melayu.
Unit Penerangan Institut Silat Seni Gayong

0 comments:

Catat Ulasan

Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri!!!
All comments are your own right and responsibility.!!!