Pages

Jun 27, 2023

Maksud Assalamualaikum

“Assalamualaikum” ( ٱلسَّلَامُ عَلَيْكُمْ) bermaksud “keselamatan sejahtera atas kamu” atau “salam sejahtera ke atas kamu”. Ia diambil dari perkataan Arab “Assalam” yang bermaksud “keselamatan” atau “sejahtera” dan “Alaikum” yang bermaksud “atas kamu”.

“Warahmatullahi” (وَرَحْمَةُ اَللهِ) ‎bermaksud “dan rahmat Allah”. Ia terdiri daripada perkataan Arab “Wa” yang bermaksud “dan”, “Rahmat” yang bermaksud “belas kasihan” atau “rahmat”, dan “Allah” yang merujuk kepada Tuhan yang Maha Esa dalam agama Islam.

“Wabarakatuh” (وَبَرَكاتُهُ) pula bermaksud “dan keberkatan-Nya”. Ia terdiri daripada perkataan Arab “Wa” yang bermaksud “dan”, dan “Barakat” yang bermaksud “keberkatan” atau “pemberkatan”, serta “hu” yang bermaksud “Nya”, merujuk kepada Allah.

Oleh itu, “Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh” ( ‏اَلسَلامُ عَلَيْكُم وَرَحْمَةُ اَللهِ وَبَرَكاتُهُ )secara keseluruhan bermaksud “keselamatan sejahtera atas kamu, dan rahmat serta keberkatan Allah SWT”.

Sumber: Taqwa

1 comments:

Amir Azman berkata...

guna phone ke tulis blog ? sebaiknya guna huruf yang betul barulah google dapat index dengan baik jika ada orang search.

Catat Ulasan

Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri!!!
All comments are your own right and responsibility.!!!