Hukum cekak pinggang? ~ #JMBELOG Hukum cekak pinggang? - #JMBELOG Hukum cekak pinggang? - #JMBELOG

Labels

You are here :Home » AKU » Hukum cekak pinggang?

Hukum cekak pinggang?

Hukum Cekak Pinggang, 4 Sebab Mengapa Nabi Melarang Kita Berbuat Demikian. Pasti Ramai Yang Belum Tahu!

Hukum cekak pinggang?

Mungkin ada yang akan katakan bercekak pinggang pun tak boleh? Kenapa? Peliklah, tak pernah dengar dan kita buat apa-apa, cuma cekak pinggang saja, pun tak boleh?

Apa itu bercekak pinggang?

Mungkin sesetengah daripada kita tak tahu apa itu bercekak pinggang.

Bercekak pinggang adalah tindakan kita sendiri dengan meletakkan tangan kita di pinggang. 

Mungkin masih ramai daripada kita tidak pernah tahu apa hukum cekak pinggang ini. Dan mungkin juga ada antara kita yang tidak pernah menyangka yang bercekak pinggang ini adalah MAKRUH hukumnya.Nampak remeh dan biasa saja tapi sebenarnya MAKRUH

Secara jujurnya saya sendiri pun baru tahu, dan tak pernah tahu pun selama ini. Ingin sekali saya kongsikan informasi yang amat baik ini tentang hukum bercekak pinggang yang saya dapat daripada mendengar ceramah dari Ustaz favorite saya, tak lain tak bukan mestilah Ustaz Kazim Elias Al-Hafiz.

Mengapa Kita Dilarang Cekak Pinggang?

1. Ini adalah perbuatan Iblis
Rasulullah SAW melarang kita bercekak pinggang ketika di dalam solat. Perkara ini disebabkan kerana bercekak pinggang ialah perbuatan iblis ketika dia diturunkan ke dunia.

Ketika iblis diturunkan ke dunia ada dua hal yang dia lakukan iaitu bersiul dan juga bercekak pinggang. Bercekak pinggang ialah makruh kerana itu adalah perbuatan iblis laknatullah. Bercekak pinggang ini bagi kita biasa sahaja, asal nak bergaduh cekak pinggang, asal cekak pinggang je nak bergaduh.

Tak sah kalau bercekak pinggang ketika sedang marah mahu pun bergaduh, sehingga kita sendiri pun tahu kalau seseorang itu bercekak pinggang dengan muka yang agak tegang, ha confirm la tu tengah marah dan panas.

2. Kegemaran Yahudi bercekak pinggang

Yang kedua bercekak pinggang itu juga adalah cara orang Yahudi. Nabi Muhammad SAW berkata orang Yahudi ni kegemarannya ialah bercekak pinggang.

3. Sifat Orang Yang Bongkak & Sombong

Yang ketiga Nabi berkata bercekak pinggang itu makruh kerana itu adalah perangai orang-orang sombong atau bongkak.

4. Cara Ahli Neraka Duduk

Yang keempat ialah cara-cara ahli neraka duduk di dalam neraka, hal ini kerana ahli-ahli neraka, mereka duduk di dalamnya dalam keadaan bercekak pinggang.

Sebab itulah Nabi melarang kita bercekak pinggang ketika sembahyang dan juga Nabi melarang walaupun saja-saja kita bercekak pinggang sewaktu berjalan dan pastinya akan dipandang orang.
Wallahu’alam.

Jadi, sekarang sedikit sebanyak kita sudah jelas mengapa kita dilarang berbuat demikian seperti yang dikongsikan saudari Asiah Kuzaiman. Semoga kita akan menjadi insan yang lebih baik dan berubah untuk kebaikan disamping mencari pahala untuk dunia dan juga akhirat.

Semoga bermanfaat kepada semua.

Sumber : MediaMaklumat

2 comments:

  1. sangat jarang saya bercekak pinggang kerana tiada keperlaun pun untuk berbuat demikian

    ReplyDelete
  2. Rasanya pun dah jarang lakukan cekak pinggang ni.. Alhamdulillah...mudah-mudahan dgn perkongsian ini, ramai yg sudah tahu

    ReplyDelete

Popular Posts