Pages

Ogos 09, 2018

BACA AL-KAHFI MALAM JUMAAT

۞ بِسْـــــــﻢِ اللّهِ ﭐﻟﺮَّﺣۡـﻤَـٰﻦِ الرَّحِـــــــﻴﻢِ ۞

BACA AL-KAHFI MALAM JUMAAT

📖 Kita didedahkan dengan amalan membaca Surah Yaasin di malam Jumaat yang menjadi budaya turun temurun. Hakikatnya yang disyariatkan adalah membaca surah Al-Kahfi. Surah Al-Kahfi disyariatkan dibaca pada malam atau siang hari Jumaat. Waktu disunnahkan membaca surah Al-Kahfi ini dimulai dari tenggelamnya matahari pada hari Khamis hingga sesaat tenggelamnya matahari pada hari Jumaat. Membaca surah Al-Kahfi pada waktu disunnahkan merupakan satu amal ibadah khusus yang mempunyai kelebihan, keistimewaan serta mendapat pahala yang besar . Ini semua ada dinyatakan di dalam beberapa dalil shahih yang menyebutkan tentang perintah tersebut & keutamaannya.

🔷 Berikut di antara kelebihan membaca Surah Al-Kahfi di Malam / Hari Jumaat :

 ✨ 1. Dipancarkan cahaya pada dirinya di hari akhirat kelak.

  🔸 “Barangsiapa membaca surah Al-Kahfi pada hari Jumaat, maka akan dipancarkan cahaya untuknya di antara dua Jumaat.”
( HR An Nasa'i & Al-Baihaqi )

  🔸 “Barangsiapa yang membaca dari Surah Al-Kahfi, maka jadilah baginya cahaya dari kepala hingga kakinya & siapa yang membaca keseluruhannya, maka jadilah baginya cahaya antara langit dan bumi.”
( HR Ahmad )

  🔸 “Barangsiapa membaca surat al-Kahfi pada malam Jum’at, maka dipancarkan cahaya untuknya sejauh antara dirinya dia dan Baitul 'Atiq.”
( HR Al-Hakim )

  🔸 “Barangsiapa yang membaca surat Al Kahfi pada malam Jum’at, dia akan disinari cahaya antara dia & Ka’bah(Baitul 'Atiq).”
( HR. Ad Darimi )

✨ 2. Diampuni dosanya antara dua Jumaat
.
  🔸 “Siapa yang membaca surah Al-Kahfi pada hari Jumaat, maka akan memancar cahaya dari bawah kakinya sampai ke langit, akan meneranginya kelak pada hari kiamat, dan diampuni dosanya antara dua Jumaat.”
( HR Ibnu Umar dalam At-Targhib Waal-Tarhib )

✨ 3. Diselamatkan dari fitnah Al Masih Dajjal

  🔸 Rasulullah ﷺ bersabda: “Maka barangsiapa di antara kamu yang mendapatinya (mendapati zaman Dajjal) hendaknya ia membacakan atasnya ayat-ayat permulaan Surah Al-Kahfi.”
( HR Imam Muslim )

  🔸 “Barangsiapa yang menghafal sepuluh ayat dari permulaan Surah Al-Kahfi, maka ia dilindungi dari Dajjal.”
( HR Muslim )

  🔸 “Barangsiapa membaca sepuluh ayat dari permulaan surah al-Kahfi, maka ia dilindungi dari Dajjal.”
( HR Darimi )

  🔸 Imam Nawawi berkata: “Sebabnya, kerana pada awal-awal surah al-Kahfi itu tedapat atau berisi keajaiban-keajaiban & tanda-tanda kebesaran ALLAH. Maka orang yang merenungkan tidak akan tertipu dengan fitnah Dajjal."

💖 Demikian juga pada akhirnya, iaitu Firman ALLAH SWT: “Maka apakah orang-orang kafir menyangka bahawa mereka (dapat) mengambil hamba-hamba-Ku menjadi penolong selain Aku?”
( QS  Al-Kahfi : 102)

✒️ Akhir Qalam; ketahuilah begitu banyak sebenarnya manfaat dan kelebihan yang kita perolehi apabila membaca surah Al-Kahfi pada hari Jumaat@malam jumaat. Semoga dengan sedikit perkongsian ini dapat mengembalikan apa yang disyariatkan sebagai amalam kita bersama. Semoga amalan kita ini mampu membolehkan kita menghafal Surah Al-Kahfi ini sepertimana kita menghafal Surah Yaasin..Insyaa Allah..

Aamiin..

والله تعالى اعلم بالصواب ...

™◈〔فَاسْتَبِقُواالْخَيْرَات…✎〕◈

#whatsappgroup 

0 comments:

Catat Ulasan

Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri!!!
All comments are your own right and responsibility.!!!