Pages

Ogos 28, 2018

MENUMPANG HIDUP DENGAN ANAK YANG TIDAK BERJAYA DI PENGHUJUNG USIA

MENUMPANG HIDUP DENGAN ANAK YANG TIDAK BERJAYA DI PENGHUJUNG USIA

Ketika memasukkan barang yg dibeli dari sebuah supermarket,saya ternampak seorang yg saya kenali di kampung saya di parking motor.Dia kelihatan membawa beberapa beg pampers yg dibeli dan nampak berusaha mengikat bungkusan besar pamper di motor separuh usianya.Saya menegurnya dan kami berbual sekejap.

Lelaki 40an ini bercerita,"Cikgu,saya anak bongsu,saya mengaji tak tinggi, kerja kampung saja.Tak seperti kakak dan abang yg emak ayah saya bagi mengaji sampai universiti. Ganjarannya mereka hidup mewah dibandar,emak yang telah 80an mereka tinggalkan kepada saya kerana saya tidak mengaji tinggi,tidak banyak urusan hidup,tak banyak kerja, kata mereka.Emak saya dah lumpuh,berak kencing dalam pampers,makan pun kekadang kena disuap."

Bila ditanya tidakkah abang dan kakaknya balik melihat emak mereka,dia membalas."Abang dan kakak serta ipar saya hanya balik menjengok emak bila raya,itupun sekedar menjengok.Sayalah juga mengurus emak walau mereka ada.Katanya geli geleman nak buka pampers emak, anak menantu emak lagilah menjauh"Matanya mula merah dan berair."Lihatlah cikgu,dengan motor ini saya kena membeli keperluan emak, mereka kata saya takda kerja,sedangkan saya kena berhempas pulas dikebun untuk sesuap nasi.Mereka lupa emak yg membasuh berak mereka dulunya, mereka lupa emak yg membuka napkin mereka yg penuh taik atau air kencing suatu masa dulu.Hari ini mereka geli geleman pada pampers emak.Mereka lupa suatu masa dulu emak yg menyuap mereka makan,hari ini mereka tak bertanya pun emak dah makan atau tidak berbimbang kena menyuap."Dia berhenti bercakap,air matanya menitis dibaju lalu disapu dg hujung baju lusuhnya.Saya hanya menepuk bahunya lalu mendakapnya dan membisikkan agar dia bersabar.Lalu saya ambik semua bungkusan pampers yg dibelinya dan saya bawa kekereta saya.

Begitulah satu hakikat hidup.Ibubapa berhempas pulas mahu anak berjaya dalam hidup,menjawat jawatan besar, hidup senang tetapi mereka langsung tidak memikir bahawa kesenangan hidup anak akan menyebab mereka tiada masa untuk ibubapa.Mereka hanya memikir untuk boleh menumpang hidup dg anak.Anak yg berjaya dibangga, anak yg kurang berjaya dimarah, diherdik.

Tetapi akhirnya anak yg tidak berjaya dlm hidup yg akhirnya terpaksa hidup dg ibubapa itulah yg membela ibubapa hingga ke akhirnya hayat.Anak yg dibangga kejayaannya, sibuk dg hidup,sibuk dgn kerja dan tiada masa menjengok ibu ayah apa lagi mengurus berak kencingnya. Bukankah sepatutnya anak yg berjaya yg memelihara ibubapa dan memberi ruang kpd anak yg kurang berjaya menerus hidup kais pagi makan pagi dg lebih selesa.

Ingatlah kpd anda yg ada anak,jangan dibangga berlebihan pada anak yg berjaya dan dicemuh yg gagal, kerana setiap anak yg Allah anugerahkan ada kelebihan dan kekurangannya.Anak yg gagal pada ukuran kejayaan didunia,mungkin berjaya pada ukuran akhirat bila dia menumpah bakti memelihara ibu ayah hingga ke matinya mereka.

Saya mengajak pembaca yg masih ada ibu ayah,jangan mengambil sikap membiar ibuayah dipelihara oleh seorang saudara kita sahaja,kita sekadar menjengok sekali sekala. Sepatutnya direbut usaha menjaga ibubapa untuk membalas jasa mereka biar bagaimana keadaannya sekalipun.Penuhilah keperluan ibubapa, jangan jadi seperti beberapa orang ansk yg datang meminta sjmbangan kerusi roda utk ibubapa,sedangkan mereka datang memandu Honda Civic.Ada yg datang minta katil hospital,sedangkan mereka mrmandu CRV.Nabi berpesan,ibuayah membela kita supaya membesar dan berjaya,tetapi kita membela ibubapa untuk menunggu hari matinya.Itupun tak boleh?

Pada anda yg masih muda,berazamlah intuk menjaga ibubapa hingga ke akhir hayatnya kerana syurga itu tergantung pada redha ibubapa.Jangan akhirnya ibubapa menitis air mata bila mengrnang anak anaknya ketika mereka lanjut usia,biarlah wajah tua mereka tetap nengukir senyum dan berbangga pada setiap anak-anaknya.Wallahua'lam

JIKA TUAN PUAN MASIH ADA IBU BAPA DI KAMPUNG... DOALAH UNTUK MEREKA.. BALIKLAH JIKA ADA KELAPANGAN..

Nasihat untuk diri sendiri juga.. ZIZAN KL

#whatsappgroup

0 comments:

Catat Ulasan

Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri!!!
All comments are your own right and responsibility.!!!