Pages

Oktober 22, 2023

Amalan untuk mendapatkan rezeki yang berkat dan murah

Untuk mendapatkan rezeki yang berkat dan murah, beberapa amalan yang disarankan termasuk:

1. Sentiasa bersyukur dan berterima kasih kepada Allah SWT atas segala nikmat yang diberikan. 

Allah SWT berfirman dalam Al-Quran:

لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ ۖ وَلَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ

"Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Kami akan menambah (nikmat) kepadamu, dan jika kamu mengingkari (nikmat-Ku), maka sesungguhnya azab-Ku sangat pedih." (Surah Ibrahim, Ayat 7)

2. Sentiasa berdoa memohon rezeki yang halal dan baik dari Allah SWT. Antara doa yang disarankan:

اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ الْعَفْوَ وَالْعَافِيَةَ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ الْعَفْوَ وَالْعَافِيَةَ فِي دِينِي وَدُنْيَايَ وَأَهْلِي وَمَالِي اللَّهُمَّ اسْتُرْ عَوْرَاتِي وَآمِنْ رَوْعَاتِي اللَّهُمَّ احْفَظْنِي مِنْ بَيْنِ يَدَيَّ وَمِنْ خَلْفِي وَعَنْ يَمِينِي وَعَنْ شِمَالِي وَمِنْ فَوْقِي وَأَعُوذُ بِعَظَمَتِكَ أَنْ أُغْتَالَ مِنْ تَحْتِي

Allaahumma innii as-alukal ‘afwa wal ‘aafiyah fid dunyaa wal aakhirah. Allaahumma innii as-alukal ‘afwa wal ‘aafiyah fii diinii wa dun-yaya wa ahlii wa maalii. Allaahum-mastur ‘awraatii wa aamin raw’aatii. Allaahummahfazh-nii mim bayni yadayya wa min kholfii wa ‘an yamiinii wa ‘an syimaalii wa min fawqii wa a’udzu bi ‘azhomatik an ughtala min tahtii.

Ya Allah, sesungguhnya aku memohon keampunan dan kesejahteraan di dunia dan akhirat. Ya Allah, sesungguhnya aku memohon keampunan serta kesejahteraan dalam agama, dunia, keluarga dan hartaku. Ya Allah, tutupilah auratku (aib dan kekuranganku) serta tenangkanlah ketakutanku. Ya Allah, peliharalah aku dari depan, belakang, kanan, kiri dan atasku. Aku berlindung dengan keagunganMu agar aku tidak disambar dari bawahku (aku berlindung dari azab kubur).

3. Sentiasa menghidupkan 10 malam terakhir Ramadan dengan ibadah.

Rasulullah SAW bersabda:

مَنْ أَحْيَا لَيْلَةَ الْقَدْرِ إِيمَانًا وَاحْتِسَابًا غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ 

Maksudnya: Sesiapa yang menghidupkan malam Lailatul Qadar kerana beriman dan mengharapkan pahala dari Allah, diampunkan dosa-dosanya yang telah lalu. (Hadis Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Bersedekah adalah salah satu amalan yang dianjurkan dalam Islam untuk mendapatkan rezeki yang berkat dan murah. 

Antara dalil sahih mengenai perkara ini ialah sabda Rasulullah SAW: 

مَا نَقَصَتْ صَدَقَةٌ مِنْ مَالٍ وَمَا زَادَ اللَّهُ عَبْدًا بِعَفْوٍ إِلَّا عِزًّا وَمَا تَوَاضَعَ أَحَدٌ لِلَّهِ إِلَّا رَفَعَهُ اللَّهُ

Maksudnya: 

"Tidaklah berkurang harta dengan sebab sedekah, dan tidaklah bertambah seseorang dengan sebab keampunan melainkan kemuliaan, dan tidaklah seseorang merendahkan dirinya kerana Allah melainkan Allah akan meninggikannya."

(Hadis Riwayat Muslim)

Ini menunjukkan bahawa bersedekah tidak akan mengurangkan harta, sebaliknya Allah akan gantikan dengan rezeki yang lebih baik. Ini selari dengan firman Allah SWT:

وَمَا أَنْفَقْتُمْ مِنْ شَيْءٍ فَهُوَ يُخْلِفُهُ 

"Dan apa saja yang kamu nafkahkan, maka Allah akan menggantinya." (Surah Saba', Ayat 39)

Maka bersedekah dengan niat ikhlas kerana Allah menjanjikan rezeki yang berlipat ganda.

Semoga perkongsian ini dapat membantu dan menjadi amalan bermanfaat.

0 comments:

Catat Ulasan

Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri!!!
All comments are your own right and responsibility.!!!