Pages

Julai 08, 2023

Ikuti saya di Threads! Apa itu Threads? Media Sosial Terbaru Julai 2023!

Ikuti saya di Threads! Apa itu Threads? Media Sosial Terbaru Julai 2023!


Threads ialah aplikasi baharu daripada syarikat induk Facebook, Instagram dan WhatsApp. Platform ini kelihatan seperti Twitter, dengan suapan siaran berasaskan teks sebahagian besarnya — walaupun pengguna juga boleh menyiarkan foto dan video — di mana orang ramai boleh mengadakan perbualan masa nyata.

Meta berkata mesej yang dihantar ke Thread akan mempunyai had 500 aksara. Sama seperti Twitter, pengguna boleh membalas, menyiarkan semula dan memetik siaran Benang orang lain. Tetapi aplikasi itu juga menggabungkan sistem estetik dan navigasi Instagram sedia ada, dan menawarkan keupayaan untuk berkongsi siaran daripada Threads terus ke Cerita Instagram (Ig Story)

Akaun ini juga boleh disenaraikan sebagai awam atau peribadi. Akaun Instagram yang disahkan disahkan secara automatik pada Threads.

"Visi untuk Threads adalah untuk mencipta pilihan dan ruang awam yang mesra untuk perbualan," kata Ketua Pegawai Eksekutif Meta Mark Zuckerberg dalam siaran Threads selepas pelancaran. "Kami berharap untuk mengambil perkara terbaik yang dilakukan oleh Instagram dan mencipta pengalaman baharu mengenai teks, idea dan membincangkan perkara yang ada dalam fikiran anda."

Sesetengah pengguna mengalami gangguan sekali-sekala dan isu mendapatkan kandungan untuk dimuatkan pada waktu awal selepas Threads dilancarkan, tetapi itu dijangka apabila berjuta-juta pengguna menyertainya.

Bagaimana anda mendaftar? 

Pengguna mendaftar melalui akaun Instagram mereka dan menyimpan nama pengguna, kata laluan dan nama akaun yang sama, walaupun mereka boleh mengedit bio mereka untuk menjadi unik kepada Threads. Pengguna juga boleh mengimport senarai akaun yang mereka ikuti terus dari Instagram, menjadikannya sangat mudah untuk digunakan dan dijalankan pada apl.

Tetapi tidak begitu mudah untuk meninggalkan Threads. Walaupun pengguna boleh menyahaktifkan profil mereka buat sementara waktu melalui bahagian tetapan pada aplikasi, syarikat itu berkata dalam dasar privasinya bahawa "profil Threads anda hanya boleh dipadamkan dengan memadamkan akaun Instagram anda." Sesetengah pengguna juga telah menimbulkan kebimbangan tentang jumlah data yang Threads, seperti Instagram, boleh kumpulkan tentang pengguna, termasuk lokasi, kenalan, sejarah carian, sejarah penyemakan imbas, maklumat hubungan dan banyak lagi, menurut Apple App Store.

Di manakah Thread tersedia?

Threads tersedia di 100 negara dan lebih daripada 30 bahasa melalui iOS dan Android Apple, menurut syarikat itu.

Bolehkah Threads menjadi 'pembunuh Twitter'?

Threads hanyalah platform terbaharu yang dilancarkan dalam beberapa bulan kebelakangan ini dengan harapan untuk membatalkan Twitter sebagai aplikasi masuk untuk perbualan awam masa nyata. Tetapi ia mungkin mempunyai peluang terbesar untuk berjaya.

Ramai pengguna Twitter telah menyatakan keinginan untuk alternatif sejak Musk mengambil alih platform itu lewat tahun lepas. Isu teknikal dan perubahan dasar yang kerap telah menghantar beberapa pengguna Twitter yang patut diberi perhatian menuju ke pintu keluar.

Meta mempunyai sekurang-kurangnya satu bahagian penting di Twitter: saiz pangkalan pengguna sedia ada. Meta berharap untuk menangkap sekurang-kurangnya sebahagian daripada lebih 2 bilion pengguna Instagram aktif globalnya dengan aplikasi baharu itu. Itu dibandingkan dengan pangkalan pengguna aktif Twitter, iaitu sekitar 250 juta.

"Ia akan mengambil sedikit masa, tetapi saya fikir perlu ada aplikasi perbualan awam dengan lebih 1 bilion orang," kata Zuckerberg dalam catatan Threads. "Twitter mempunyai peluang melakukan ini tetapi tidak berjaya melakukannya. Mudah-mudahan kita akan melakukannya.”

Skala dan infrastruktur sedia ada Meta boleh memainkan kelebihannya. Walaupun banyak pesaing Twitter lain yang dilancarkan dalam beberapa bulan kebelakangan ini telah memerlukan pengguna untuk menyertai senarai tunggu atau menerima jemputan untuk mendaftar, hanya perlu berusaha untuk mencipta semula rangkaian mereka di tapak baharu, Threads menjadikannya sangat mudah bagi pengguna untuk bermula.

Khususnya, Meta perlu berusaha untuk menghalang spam, gangguan, teori konspirasi dan tuntutan palsu pada Threads, isu yang telah menyebabkan ramai pengguna menjadi masam di Twitter. Pelancaran platform baharu itu dibuat selepas Meta memberhentikan lebih 20,000 pekerja mulai November lalu, termasuk pekerja pengalaman pengguna, kesejahteraan, dasar dan analisis risiko. Ia juga datang ketika musim kempen untuk pilihan raya Presiden AS 2024 semakin meningkat, dengan beberapa pakar memberi amaran tentang gelombang maklumat salah yang akan datang. Meta mengatakan Garis Panduan Komunitinya akan digunakan pada Threads, sama seperti aplnya yang lain. _syaznirahim


0 comments:

Catat Ulasan

Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri!!!
All comments are your own right and responsibility.!!!